• hösttussilago

Hur ser era måltider ut, ni med barn mellan 2-5 år?

Vi är så dåliga på att ha rutiner och konsekventa regler, men har verkligen försökt att få lugna och mysiga middagar. Dock utan vidare framgång. Oftast blir det mkt tjat och maktkamp.. Lillebror (2.5  år) springer upp och ner fr bordet, mjölken hälls ut, vatten ska hämtas, de äter inte, skrik.... Ja, ni kanske förstår. Lillebror drar med sig storebror (4 år) i stöket och ibland blir det nästan kaos.

Vi önskar egentligen bara två saker:
    1. Att de ska sitta kvar och vänta på varandra. När barnen är klara kan de gå (går ett barn så kommer även det andra att sticka iväg för att leka, innan det ätit färdigt). Detta är nog för oss den viktigaste regeln.
    2. Att de  äter upp det de tagit på tallriken. Vi avskyr att så ofta behöva kasta så mkt mat!!

Sedan vill man ju inte att de ska skrika och bråka så klart. :)
    Vi äter alltid tillsammans, hela familjen.

Vad har ni för förväntningar och regler. Vad tycker ni är realistiskt?
    Nyfiken på att höra hur andra har det. Inte kan alla ha sådant kaos som vi har var och varannan dag...?

• Svar på tråden Hur ser era måltider ut, ni med barn mellan 2-5 år?
  • hösttussilago

Tack för alla svar!!
    Verkar som att matsituationen är lugnare hos många, om man jämför med oss (just nu).
    Jag inser att det delvis beror på två faktorer. Dels att vi har två ganska små barn (2.5 år och knappt 4 år) - de påverkar varandra till bus (och bråk).
    Men även att vår minsta är en kille med ovanligt mkt myror i brallan - inte bara vid matbordet. han är som en jojjo med oerhört stark vilja och att få honom att vara lugn är inte det enklaste... När den äldste var 2.5 år var det MYCKET lugnare - han lyssnade på oss och var relativt lugn. Barn är olika! :)

Men jag tar till mig flera saker av vad ni skrev. Jätte bra med andras perspektiv!
    Inser att vi inte ska ha en regel om att man måste äta upp. Vi har väl inte varit jätte hårda med den regeln, mer ett önsketänkande... men vi ska tänka om gällande det. Ni har rätt i att det är viktigare att måltiderna får bli en fin familestund, än att ingen mat kastas! Och får de bara små portioner (och eventuellt många små portioner) så blir det ju som någon skrev inte så mkt spill.

Men att de är lugna och sitter still tills syskonet är färdigt ÖNSKAR vi verkligen!! Men hur vi än förbereder (dukat fram allt, försöker ha lugna samtal på barnens nivå etc. De flesta av de föreslagna grejerna ni skrivit kör vi redan på), så känns det nästinpå omöjligt att få lillebror att sitta ens i fem minuter (om det inte är pankaka som serveras). Hade vi bara honom så hade det kanske varit ok om han stack iväg och betedde sig som en jojjo, men då det påverkar storebrors måltid, så känns det inte ok. Funderar fortfarande på hur vi kan få till detta bättre!!

Fler förslag mottages med tacksamhet!! :)

• Alexi

Finns det någon liten småplock grej som han gillar mycket och kan avsluta måltiden med? Majs, gurkbitar, äpple eller liknande?

• hösttussilago
    Alexi skrev 2013-09-18 18:56:58 följande:
    Finns det någon liten småplock grej som han gillar mycket och kan avsluta måltiden med? Majs, gurkbitar, äpple eller liknande?
    Jo, ibland "mutar" vi med att de efteråt ska få frukt (eller annan efterrätt om vi har det) och då stannar han ju hellre kvar. Men lugnt kan jag nog inte påstå att det är ändå. Och att "muta" känns inte helt bra heller. Fast det kanske inte var så du menade?

Till frukost serverar vi ofta en sak i taget. Först gröt eller fil och sedan smörgås. Även det gör att han hellre stannar runt bordet, då han gärna vill ha av allt (även om det för honom bara innebär en mustugga av allt). Men för att han satnnar "runt bordet" betyder inte det att han frivilligt sitter på sin stol...

Just nu håller min man på att lägga honom. Snacka om jojjo!! Vill gå på toa, vill dricka, vill kolla genom fönstret att det verkligen är natt, vill byta förälder, vill kissa igen, vill läsa en till bok.... Gråter, skriker och skrattar om vartannat Envis som få och vilja av stål! Men vid läggningen gör det ju inte lika mycket, då det inte stör storebror. Storeror sover redan djupt i sängen ovanför.  :)
  • Alexi

Nej jag tänkte inte som muta utan helt enkelt spara något plockigt gott till sist. På barnens dagis är regeln att man får smörgås sist i måltiden och bara om man smakat på maten (3-4-åringar). Och alla barnen sitter snällt kvar varje dag då knäckebrödet lockar så.

• Alexi

Angående läggningen, låter ni honom göra allt det där eller säger ni nej?

• hösttussilago
    Alexi skrev 2013-09-18 19:38:42 följande:
    Nej jag tänkte inte som muta utan helt enkelt spara något plockigt gott till sist. På barnens dagis är regeln att man får smörgås sist i måltiden och bara om man smakat på maten (3-4-åringar). Och alla barnen sitter snällt kvar varje dag då knäckebrödet lockar så.
    Ja, så gör de även på vårt dagis. En bra grej! Men det är nog ungefär så vi gör även här hemma, även om det inte funkar lika bra här Han stannar som sagt gärna runt bordet då, men klarar ändå inte av att sitta på sin stol.
  • Natulcien
    hösttussilago skrev 2013-09-18 19:27:20 följande:
    Just nu håller min man på att lägga honom. Snacka om jojjo!! Vill gå på toa, vill dricka, vill kolla genom fönstret att det verkligen är natt, vill byta förälder, vill kissa igen, vill läsa en till bok.... Gråter, skriker och skrattar om vartannat Envis som få och vilja av stål! Men vid läggningen gör det ju inte lika mycket, då det inte stör storebror. Storeror sover redan djupt i sängen ovanför.  :)
    Så där höll sonen också på en period i 2-årsåldern. Men vi bara sa: "Du har redan druckit/läst/ätit etc., nu sover vi." Han slutade ganska snart med det.
  • hösttussilago
    Alexi skrev 2013-09-18 19:39:19 följande:
    Angående läggningen, låter ni honom göra allt det där eller säger ni nej?
    Nej, nej - det får han inte. Men vissa saker är svåra att neka (som när han säger att han måste kissa).

Jag inser att han låter rätt jobbig. Och visst ÄR allt detta jobbigt! Men han har oxå fantastiska sidor. :) Och detta är nog lite av en "fas" (även om han alltid varit envis och studsig, så har det inte varit riktigt  såhär) - men känner att vi måste hitta nya vägar, även om det är övergående.
  • Alexi
    hösttussilago skrev 2013-09-18 19:47:58 följande:
    Nej, nej - det får han inte. Men vissa saker är svåra att neka (som när han säger att han måste kissa).

Jag inser att han låter rätt jobbig. Och visst ÄR allt detta jobbigt! Men han har oxå fantastiska sidor. :) Och detta är nog lite av en "fas" (även om han alltid varit envis och studsig, så har det inte varit riktigt  såhär) - men känner att vi måste hitta nya vägar, även om det är övergående.
    Fast det är skitjobbigt mellan 1,5 och 3 år, det konstaterade vi redan med äldsta barnet. Det blir ju bättre, det är det man kan härda ut med nu när man är inne på samma saker med barn nr två...

Ja, dricka vatten och kissa är ju ok - en gång per kväll. Allt annat säger jag nej till om jag upplever att det bara är i syfte att tramsa och dra ut på läggningen. Annars kan sonen i och för sig få titta ut under gardinen, det har hänt flera gånger.

Jag startade just en tråd om min kväll med min fantastiska snart treåring men som jag skrikit halsen av mig på, just ikväll...
  • Aaglars

Vi har tre barn 1-5 år och alla äter själva. De älskar mat och sitter mer än gärna still på sina stolar och äter upp allt.
    Vi har aldrig matat dem, vilket jag tror har lett till deras intresse för mat o goda aptit.

De två äldsta dukar alltid bort sin tallrik och tackar för maten :)

HELA FAM tillsammans på helger
    Frukost 
    Lunch
    Mellis
    Middag
    Kvällssmörgås

HELA FAM tillsammans på vardagar:
    Frukost
    Middag
    Kvällssmörgås

• Papricorn

Jag förstår inte att det ska vara så hemskt att behöva äta upp?

Är uppväxt med det och har definitivt aldrig lidit av det. Vi är 4 syskon som alla har bra relation till mat och har alltid fått beröm för gott bordskick.

• Alexi
    Papricorn skrev 2013-09-18 20:21:12 följande:
    Jag förstår inte att det ska vara så hemskt att behöva äta upp?
    Är uppväxt med det och har definitivt aldrig lidit av det. Vi är 4 syskon som alla har bra relation till mat och har alltid fått beröm för gott bordskick.
    Det handlar för mig om att man inte ska behöva äta upp det som någon annan lagt upp åt en och i takt med stigande ålder träna på att lägga upp lagom men det ska man inte straffas för som liten att man inte kan bedöma.

Och jag vill hellre att maten slängs i soptunnan än att min eller barnens kroppar används som soptunna där det som är kvar alltid ska ner, det är sånt som lätt skapar övervikt.
  • Fru Karlsson

Papricorn: Man kan aldrig tvinga barn äta,är de mätta så ska man inte tvinga.
    Sonen är också lite som din när det gäller att man måste sitta still och myror i brallan men det har blivit mycket bättre.Det gäller att man är väldigt bestämd med reglerna helt enkelt.
    Angående läggningarna verkar det jättejobbigt att ha det så.Man vill ju ha lite egentid själva på kvällarna
    Sonen är så ibland.Tittar under mörkgardinen flera gånger för att kolla det är mörkt,sätter sig och ställer sig flera gånger,försöker ibland med att vilja "ha dikka" vatten.Det är bara försök för att slippa sova fast han är jättetrött.
    Vi har kvällsrutin att nån står bredvid sängen och sjunger några godnattvisor.Han älskar det och det är mycket viktigt.Han blir jätteledsen om vi inte gör det. Alltså,han måste lägga sig ner och ligga STILL börjar han krångla så hotar vi lite med att vi inte sjunger.Han lägger sig ner ganska snabbt:) Vi sjunger en stund,står kvar klappar han lite lugnande sen säger godnatt.Efter fem minuter sover han.
    Sagor på cd finns också de kan lyssna på innan de somnar eller sitta bredvid och läsa godnattsaga.
    Gör läggningarna till en lugn och mysig stund så han varvar ner  

• pojkens

middagarn brukar vara smått kaotiska. Eftersom de är hungriga och trötta så är det fram emd amten så fort som möjligt. I den bästa av världar äter en vuxen och vra två barn (2 och 5). den andra kommer hem runt middagstid, ibland efter. barnen äter sällan upp samtidigt men får gå från bordet när de är klara, vi är inte hårda på det. Kommer nog bli hårdare när minstingen ä äldre och kommunicerar bätrte och kan sitta still. I dagsläget är det ingen ide att tjata oma tt sitta still när man ätit färdigt. 

hoppas någon gång att vi kan få lugna familjemiddagar men tror det får ta 1-2 år till :) 

• Papricorn
    Fru Karlsson skrev 2013-09-18 21:31:40 följande:
    Papricorn: Man kan aldrig tvinga barn äta,är de mätta så ska man inte tvinga.

Sonen är också lite som din när det gäller att man måste sitta still och myror i brallan men det har blivit mycket bättre.Det gäller att man är väldigt bestämd med reglerna helt enkelt.

Angående läggningarna verkar det jättejobbigt att ha det så.Man vill ju ha lite egentid själva på kvällarna

Sonen är så ibland.Tittar under mörkgardinen flera gånger för att kolla det är mörkt,sätter sig och ställer sig flera gånger,försöker ibland med att vilja "ha dikka" vatten.Det är bara försök för att slippa sova fast han är jättetrött.

Vi har kvällsrutin att nån står bredvid sängen och sjunger några godnattvisor.Han älskar det och det är mycket viktigt.Han blir jätteledsen om vi inte gör det. Alltså,han måste lägga sig ner och ligga STILL börjar han krångla så hotar vi lite med att vi inte sjunger.Han lägger sig ner ganska snabbt:) Vi sjunger en stund,står kvar klappar han lite lugnande sen säger godnatt.Efter fem minuter sover han.

Sagor på cd finns också de kan lyssna på innan de somnar eller sitta bredvid och läsa godnattsaga.

Gör läggningarna till en lugn och mysig stund så han varvar ner  

Vadå ska inte?

Hade jag bestämt själv när jag va "mätt" hadejag många gånger inte ätit alls. Fanns ju tusen gånger roligare saker att göra än äta. Eller bara trotsa.

Tror absolut att man bör ha någon form av förhållningssätt till matportioner.

Att lära barnen strunta i mål eller att bara peta runt i tallriken lär inte gynna nån.
Svar på tråden Hur ser era måltider ut, ni med barn mellan 2-5 år?