• karlskog

    Stress kan orsaka demens

    Såg på nyhetsmorgon i morse om att stress kan orsaka demens hos människor i medelåldern.

    Så här skriver tidningarna: "Om du är medelålders och känner en stark känsla av stress och hopplöshet så löper du två-tre gånger högre risk att drappas av demenssjukdom"

    Jag som är i medelåldern blir självklart ännu mer stressad av denna studie då jag ofta känner mig just stressad och lätt går ner i depressioner. Känner att jag kanske borde ta och sjukskriva mig, inte längre bara för att gå in i väggen utan även minska risken av att få demens. 

    Hur känner ni inför detta? Här har ni länkar till dagens artiklar om stress: 

    www.expressen.se/halsa/ny-studie-stress-kan-orsaka-demens/
    www.svd.se/nyheter/inrikes/studie-stress-kan-orsaka-demens_8532248.svd 
    www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17499529.ab 

  • Svar på tråden Stress kan orsaka demens
  • asta66

    Men det är många komponenter när det gäller demens. Ärftlighet mm. Men det är intressant.

  • karlskog
    asta66 skrev 2013-09-19 10:10:52 följande:
    Men det är många komponenter när det gäller demens. Ärftlighet mm. Men det är intressant.
    Verkligen intressant, jag vet inte mycket om demens alls kan jag säga. Men det man läser om studierna tar bara upp själva stressen vilken är en stor folksjukdom bland oss svenskar idag. Vi behöver lära oss att stressa ner och kanske jobba mindre tror jag.
  • Ven

    Det gällde väl den negativa stressen och om man kände av den u der väldigt lång tid

  • asta66
    karlskog skrev 2013-09-19 10:15:13 följande:
    Verkligen intressant, jag vet inte mycket om demens alls kan jag säga. Men det man läser om studierna tar bara upp själva stressen vilken är en stor folksjukdom bland oss svenskar idag. Vi behöver lära oss att stressa ner och kanske jobba mindre tror jag.

    Sälvklart. Även om det är lättare sagt än gjort. Då det fortfarande anses bättre att vara fulltecknad och vara busy!
  • Johansson12
    Ven skrev 2013-09-19 10:44:47 följande:
    Det gällde väl den negativa stressen och om man kände av den u der väldigt lång tid

    Ja de gjorde nog inte en studie om positiv stress som endast funkar i väldigt liten dos och i vissa få sammanhang. Men att ständigt ha en sån stress orsakar också problem. Tur att det finns sidor som pratar om stress, typ www.stressklubben.se det hjälper nog många, mig inklusive.
  • Ven

    Ts vad ör det som är så stressande de bygger på samma studie och klart de flesta kommer rapportera om det under dagarna framöver

  • karlskog
    Ven skrev 2013-09-19 11:11:25 följande:
    Ts vad ör det som är så stressande de bygger på samma studie och klart de flesta kommer rapportera om det under dagarna framöver
    Jag är mest stressad överlag för allt möjligt. Lider även av en grov beslutsångest som jag tror har med stressen att göra. Jag tycker väl att det är bra att det lyfts fram mer och att det måste skapas en större uppmärksamhet för stress då vi är så många som lider av det. 
  • karlskog
    Johansson12 skrev 2013-09-19 11:01:33 följande:

    Ja de gjorde nog inte en studie om positiv stress som endast funkar i väldigt liten dos och i vissa få sammanhang. Men att ständigt ha en sån stress orsakar också problem. Tur att det finns sidor som pratar om stress, typ www.stressklubben.se det hjälper nog många, mig inklusive.
    Har sett den sidan på facebook, superbra, tack för påminnelsen!
  • Ven
    karlskog skrev 2013-09-19 11:18:30 följande:
    Jag är mest stressad överlag för allt möjligt. Lider även av en grov beslutsångest som jag tror har med stressen att göra. Jag tycker väl att det är bra att det lyfts fram mer och att det måste skapas en större uppmärksamhet för stress då vi är så många som lider av det. 

    Men alltså kom detta som en chock eller vaddå? Det har talats om länge tycker jag
  • Johannanasen
    Ven skrev 2013-09-19 11:48:58 följande:

    Men alltså kom detta som en chock eller vaddå? Det har talats om länge tycker jag
    Tycker du verkligen det?  
Svar på tråden Stress kan orsaka demens