• Frajda 80

IVF hösten 2013 - Äntligen plus!

Nu kan vi samlas här i en ny grupp där vi kan dela med oss av våra funderar, hur vi mår osv utan att stressa de andra i våra fina favorittrådar.

Själv plussade jag den 20 september men TD är den 23 septemer = idag.

Dagens test visade exakt samma.

Sen tänk på tjejer att vi väntar inte MF, vi väntar BARN!
    Nu är det vår tur!

Grattis ♥       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-23 16:24
    Länk till tråden: IVF Hösten 2013
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m70015025.html

Länk till tråden: IVF Hösten 2013 - lista
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m70440493.html
  • Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!
  • Jayt
    mikispikis90 skrev 2014-08-31 23:03:16 följande:

Hur mår ni alla??

Vad fantastiskt det är att äntligen få vara i bebisbubblan :) är så lycklig och tiden springer iväg :-/ inatt bli pluttan hela tre veckor :)

Vad väger era nu?

Födelsevikt: 3030g, huvud 34 cm, längd 49 cm
    Nu: 3230g, huvud 35 cm, längd 50 cm

Vi mår bra och börjar komma allt mer in i rutiner.

Hon vägde 3325 gr, 51 cm och 34 i huvudomfång. Hon gick ju ner mycket, tog en vecka innan det vände, som minst var hon nere på 2910. I torsdags vägde hon 4180 och 55,5 cm lång. Så hon har växt till sig riktigt ordentligt, det går så fort. Satte på henne en pyjamas så var jättestor första veckan, nu var det alldeles för liten. Trodde att jag hade råkat krympa den i tvätten men insåg sen att det var nog vara pluttan som växt haha
  • Jayt
    Virvla skrev 2014-09-01 00:07:51 följande:

De växer så fort... Försöker njuta och ta mycket bilder... Min lilleman vägde 3118g vid födseln och var då 51cm lång, huvud 35,5cm. Vid utskrivning från BB 2968g.

Vid 6 veckor vägde han 4250, 57cm, huvud 40,5cm. Han blir 8veckor på tisdag, ska bli spännande att se vad han väger nu. Det känns som att han är riktigt stor nu... Har börjat le och jollra, så mysig när han mår bra. På nätter och förmiddagar har han tyvärr ofta magknip, jobbigt när han har ont och man inte hittar något som hjälper...

Våran tjej blir 6 veckor på onsdag och sedan en vecka tillbaka så ler hon. Visst är det en underbar syn?

Vad har ni provat med för magknipet? Vi har också haft det problemet, det är lite bättre nu. Först bytte vi d-vitaminen mot den med vatten istället för olja. Sen får hon magdroppar, massage (fick ett papper med övningar från BVC men finns att googla fram också , kolikmassage heter det) Sen har vi använt luftventil eller vad det heter, dom är riktigt bra, hjälper gaserna att komma ut.

Sen brukar hon få ligga med magen på underarmen, så hon hänger med benen och armarna på varsin sida om armen. Nu kanske har provat allt det här?

Fick även tips av en kompis om att bada henne för att få kroppen att slappna av och kanske då lättare kan göra av med gaserna.
  • My1980

Hej! Så roligt att alla mår bra, både mammor och bebisar. Här är det också bra, Viggo blir 3 månader nästa måndag. Hjälp!!! Vad det går fort! Fast det märks inte i klädstorleken, har precis börjat med strl 56. Han var ju dock liten vid födseln (2860g + 48cm) och har ju det i generna. Men han växer enligt sin kurva, vilket är huvudsaken. Här är tragglar vi med magknip, nästan kolikvarning så vi kör med minifom som nu äntligen börjar hjälpa. Det är tufft när inget hjälper och lillkillen bara skriker och vill ha bort det onda. Bad kan jag rekommendera och massagen, om bebisen gillar det vill säga.

Hur har ni andra med sömnen? Våran prins sover inte mycket, vill vara med hela tiden och somnar bara i bilen eller i min famn. Hoppas det vänder så man kan göra lite mer om dagarna, det är knappt att det går att ta promenader med vagnen då V inte vill vara själv.

• Virvla

Tack för tipsen Jayt. Vi har provat det mesta, ger både Minifom 20droppar vid varje amning och sempers magdroppar. BVC säger kolik och vi har fått remiss till sjukgymnast för akupunktur. Det ska kunna de omogna tarmarna som kommit i otakt tillbaka i takt igen. Hon förklarade att det var som att nollställa och starta om. Fick första behandlingen i torsdags och ska dit imorgon igen. Har ett schema där vi ska fylla i när han skriker (äter, sover och bajsar finns med men är frivilligt). En bonus är att vi får en väldigt tydlig bild av Emils dygnsrytm och rutiner. Vi har haft enstaka nätter när han sovit från 23-03 och sedan från ca04.30-07. Så kanske blir det snart bättre...

• Virvla
    My1980 skrev 2014-09-01 13:47:24 följande:

Hej! Så roligt att alla mår bra, både mammor och bebisar. Här är det också bra, Viggo blir 3 månader nästa måndag. Hjälp!!! Vad det går fort! Fast det märks inte i klädstorleken, har precis börjat med strl 56. Han var ju dock liten vid födseln (2860g + 48cm) och har ju det i generna. Men han växer enligt sin kurva, vilket är huvudsaken. Här är tragglar vi med magknip, nästan kolikvarning så vi kör med minifom som nu äntligen börjar hjälpa. Det är tufft när inget hjälper och lillkillen bara skriker och vill ha bort det onda. Bad kan jag rekommendera och massagen, om bebisen gillar det vill säga.

Hur har ni andra med sömnen? Våran prins sover inte mycket, vill vara med hela tiden och somnar bara i bilen eller i min famn. Hoppas det vänder så man kan göra lite mer om dagarna, det är knappt att det går att ta promenader med vagnen då V inte vill vara själv.

Visst är det tufft att se sin lilla bebis ha så ont och inte kunna trolla bort det onda... Det säga ju att det brukar gå över fram till 3månader, så det gäller att hålla ut. Alla säger att man ska sova när bebisen sover, men måste erkänna att jag är urkass på att följa det rådet.... Pysventiler kör vi hårt med 2-3ggr dag, det lättar ju på trycket och han mår bättre efter. Vi kokar och återanvänder dem annars skulle det bli väldigt dyrt.
  • My1980

Jag är också dålig på att sova när V sover. Det är ju så få tillfällen när han sover på dagarna utan att åka bil eller vara i min famn. Så det är inte så enkelt...

Hoppas verkligen att det vänder vid 3 månader, inte långt kvar isf.

Pysventil, hur funkar den? Ingen i min omgivning har haft den som hjälp. Kan ju vara värt att prova om detta blir långvarigt.

• Virvla

Kopierat från hemsidan för Windi.

"Användning

Genom att använda Windi® kan du på ett enkelt och naturligt sätt lindra barnets besvär. Behandlingen tar några minuter och barnet känner av resultatet direkt.

Så här använder du Windi®:

Använd alltid barnolja eller liknande på Windi® för att underlätta införandet.

Lägg barnet på rygg på skötbordet och lyft upp benen mot magen. För försiktigt in katetern i barnets stjärt (som en febertermometer). När du hör ett pysande ljud vet du att behandlingen fungerar och gaserna kommer ut.

Behandlingen är färdig när det pysande ljudet upphör och barnet inte har ont längre. Kasta katetern. Låt aldrig katetern sitta kvar i barnets stjärt efter avslutad behandling. Du bör inte upprepa behandlingen mer än tre gånger per dygn för att inte störa barnets naturliga tarmrytm i onödan."

Jag brukar smörja in den med Weledas Nappy change cream, den sitter kvar och smörjer lite bättre än barnolja. Var beredd på att det inte bara är gaser som kommer ut... Man kan använda en febertermometer för samma effekt att få slutmuskeln att släppa och stimulera tarmtömningsreflexen, men jag har tyckt att pysventil varit mer effektivt.

• mikispikis90

Mår ni bra??? Idag väger min lilla 3860g och är redan sex veckor.. Tiden går för fort :-/ finns en IVF grupp på Facebook om ni vill vara med :)

• Jayt
    mikispikis90 skrev 2014-09-22 23:02:05 följande:

Mår ni bra??? Idag väger min lilla 3860g och är redan sex veckor.. Tiden går för fort :-/ finns en IVF grupp på Facebook om ni vill vara med :)

Här är det bra. Lilltjejen blev 2 månader idag och oj vad mycket det har hänt på dom här två månaderna. Det är så häftigt att se utveckligen!
  • Virvla

Vi mår bra! Min lille E närmar sig tre månader är 11veckor nu. Har inte vägt och mätt på länge nu nästa gång blir 7/10, ska bli spännande! Då ska han även få första vaccinationssprutan, det gruvar jag mig lite för... Vid 2mån.vägde han 4805 och var 58 lång. Ligger lite under kurvan men följer sin egen kurva.

• My1980

Hej! Jag och min lille prins vill bara önska er alla, mammor och bebisar en riktigt GOD JUL!

Hoppas ni alla mår bra och njuter för fullt av bebisgos. Det är sjukt hur snabbt tiden går, min lille parvel är redan 6 1/2 månad!!! Men tusan vad jag njuter och fortfarande får tårar i ögonen när jag tittar på honom och fattar att han kom till oss & verkligen är våran.

Kram till er alla!

• mikispikis90

Tiden springer iväg, imorrn blir min tös 6 månader.

Vi plannerar syskonfet i maj 2015 :) Hur mår ni andra?

Här är min tös 3 månader :))

• Lokje

Hej! Det var längesedan jag skrev här :) kom av mig lite mitt i graviditeten som slutade lyckligt med en dotter som nu är 13 månader.

Efter att vi fick henne har vi funderat på syskonförsök och räknade med att vi skulle göra IVF även då, vi fick inga ägg över så vi hade behövt göra om allting.

Jag fick tillbaka min mens i januari och sedan dess har vi inte tänkt så mycket på när ägglossning borde vara eftersom vi dels inte kände att det var dags för nummer två riktigt ännu samt att mensen var oregelbunden så det var svårt att veta när det var äl. Dessutom så trodde i ju att vi ändå inte att vi kunde få barn naturlig väg och att vi skulle gör nytt IVF försök nästa vår. Men i måndags fick vi ett mycket oväntat plus på stickan och är idag i v 6 (5+1) :) Det är såklart en oerhörd lycka och jag önskar er alla andra stort lycka till med era småttingar och eventuella syskonförsök!

Kram

• unSeri

Åhh vad kul att läsa Lokje! Grattis!
    Vi har väl typ samma tänk som er att vi inte skyddar oss och att vi gör en återinföring så småningom (om ett år typ).Blir det så blir det men inget vi räknar med. :)

• Frajda80
    Lokje skrev 2015-07-08 15:00:34 följande:

Hej! Det var längesedan jag skrev här :) kom av mig lite mitt i graviditeten som slutade lyckligt med en dotter som nu är 13 månader.

Efter att vi fick henne har vi funderat på syskonförsök och räknade med att vi skulle göra IVF även då, vi fick inga ägg över så vi hade behövt göra om allting.

Jag fick tillbaka min mens i januari och sedan dess har vi inte tänkt så mycket på när ägglossning borde vara eftersom vi dels inte kände att det var dags för nummer två riktigt ännu samt att mensen var oregelbunden så det var svårt att veta när det var äl. Dessutom så trodde i ju att vi ändå inte att vi kunde få barn naturlig väg och att vi skulle gör nytt IVF försök nästa vår. Men i måndags fick vi ett mycket oväntat plus på stickan och är idag i v 6 (5+1) :) Det är såklart en oerhörd lycka och jag önskar er alla andra stort lycka till med era småttingar och eventuella syskonförsök!

Kram

Men åh så underbart. Jag har précis startat en tråd för de som önskar syskon. Vilket vi nog gör trots en krånglig graviditet.

Så kul att höra.
    Hur mår du nu?
Svar på tråden IVF hösten 2013 - Äntligen plus!