• traveler

Är du en känslomänniska?

Om man röstar nej här så betyder det inte att man inte har känslor. Däremot är det så att vissa människor har lättare för att bli ledsna, arga, glada, sårade, berörda, etc för saker och ting. Vissa styrs också mer av sina känslor och gör val därefter. Känslomänniskor reagerar oftast starkare på saker än andra. De kan också ha mycket lättare för att känna empati för andra människor men också känna skuld och ångest när de egentligen inte borde göra det.

Med dessa kriterier skulle jag säga att jag inte är en känslomänniska av det slaget.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-24 21:24
    Jag skulle också vilja tillägga att jag tycker det verkar som att känslomänniskor reagerar starkare på orättvisor också. Vilket är bra enligt mig.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en känslomänniska?
  • Supertorsk

Vem som verkligen psykiskt misshandlat vem är förmodligen inte oomtvistat. Ganska typiskt en otrohetsaffär. Det handlar mest om att välja sida i konflikten.

• Flisan79

Supertorsk: det är inte ett antagande. Det är fakta. Det går inte att misstolka på något sätt. Den psykiska misshandeln och otroheten är helt separata från varandra även om de båda beror på hans narcissistiska personlighet.

• Supertorsk
    Flisan79 skrev 2013-10-04 13:26:34 följande:
    Människor som jag mött och genast fått den känslan inför, visar sig så förr eller senare vara "mindre bra". Antingen märker man själv eller får höra av andra i efterhand.

Min nuvarande chef tex. Jättetrevlig vid första mötet men ändå fick jag en stark motvilja. De första dagarna hen var på jobbet hade jag ont i magen, kände mig olustig osv. Det blev påtagligt av närvaron då hen kom och gick.
    Nu vet jag att hen är vad jag kände. Hen har narcissistiska drag och har extrem dubbelmoral. Hen snackar skit om alla bakom deras rygg helt utan anledning. Hen har tom slagit en anställd. Hen har ingen respekt för varken kunder eller anställda osv.
    Det är väl knappast någon som inte kan bedöma andra människor. Men det är bara känslomänniskor som blir personligt berörda och besvärade av det.

Den största fisken i en liten damm
  • Flisan79

Antagligen är du bra på det själv. Men jag har mött väldigt många som inte alls är bra på att bedöma människor.

Men ja, största skillnaden är att man känner det rent fysiskt.

• myy

Jag har inte röstat men tycker inte om begreppet! Jag upplever det faktiskt som provocerande. 

• VictoriaJ02

Som jag ser det finns det både bra och dåliga sidor med att vara känslomänniska.

Det positiva är att man oftast är ärligare mot sig själv. Går man efter sina känslor gör man oftast det som är moraliskt rätt och empatiskt, såvida man inte är en utpräglad egoist och bara har känslor för sig själv Flört

Det negativa är ju att folk i gemen ser ner på känslomänniskor. För de som mer låter sig styras av logiskt och rationellt tänkande är en känslomänniska ofta irrationell och lite "korkad".

Det negativa är också att känslomänniskor ofta blir illa behandlade av myndigheter eftersom de inte kan lägga band på sig när det gäller att uttrycka besvikelser, frustrationer och aggressioner. De kan upplevas som oseriösa.

• traveler
    myy skrev 2013-10-12 22:59:05 följande:
    Jag har inte röstat men tycker inte om begreppet! Jag upplever det faktiskt som provocerande. 
    Det var tråkigt
  • Flisan79

Viktoria: din beskrivning stämmer inte alls för mig. Den beskriver mer någon som agerar på sina känslor. Någon som inte kan kontrollera sina känslor.

Jag är logiskt lagd ändå. Att vara känslig och att vara känslosam är inte samma sak.

• chrissandra
    Flisan79 skrev 2013-10-04 13:26:34 följande:
    Människor som jag mött och genast fått den känslan inför, visar sig så förr eller senare vara "mindre bra". Antingen märker man själv eller får höra av andra i efterhand.

Min nuvarande chef tex. Jättetrevlig vid första mötet men ändå fick jag en stark motvilja. De första dagarna hen var på jobbet hade jag ont i magen, kände mig olustig osv. Det blev påtagligt av närvaron då hen kom och gick.
    Nu vet jag att hen är vad jag kände. Hen har narcissistiska drag och har extrem dubbelmoral. Hen snackar skit om alla bakom deras rygg helt utan anledning. Hen har tom slagit en anställd. Hen har ingen respekt för varken kunder eller anställda osv.
    Men som sagt, är huuuur trevlig som helst när hen känner för det. Så vet man inte eller inte är "lyhörd" som jag så tror man hen är toppen.

Finns inget tillfälle där jag blivit förvånad när personens "rätta" sida kommit fram.

Intressant! Jag har samma egenskaper som du har men jag är ingen känslomänniska.

Att känna in personligheter tycker jag är mer en instinkt, samma med min magkänsla, den har hittills aldrig ljugit för mig. Tror det också är instinkt.

När jag skulle flytta hemifrån så hade jag pojkvän men jag valde att ta en egen lägenhet för att jag tyckte det var förnuftigt att lära sig stå helt på egna ben, inte flytta från mina föräldrars hem till en annan persons hem eller dela hem med någon alls. Det är otroligt nyttigt att bo ensam, att klara av allting själv allt från att fixa avlopp till att hänga upp hyllor, betala räkningar, deklarera och förmånen att få bestämma precis allt själv hur hemmet ska utformas. Nu låter allt detta som väldigt enkla grejer (vilket det är) men jag vet inte om alla 16-18-åringar idag skulle fixa det. 

Jag låter mycket sällan känslorna fatta mina beslut.

I denna tråd gissar jag att den mesta känslomänniskan är Rödnäbba.  Flört

• Flisan79

Man har nog olika uppfattning om vad en känslomänniska är.

För mig är det framförallt att jag känner av folks energier och påverkas av dem. På gott och ont. Samt har stor empatisk förmåga.

• Frankk

Nej. Jag är en förnuftsmänniska. Jag är stresstålig och brusar inte upp i första taget. I min definition.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Supertorsk
    Flisan79 skrev 2013-10-13 10:28:12 följande:
    Viktoria: din beskrivning stämmer inte alls för mig. Den beskriver mer någon som agerar på sina känslor. Någon som inte kan kontrollera sina känslor.

Jag är logiskt lagd ändå. Att vara känslig och att vara känslosam är inte samma sak.

Det du beskriver är den klassiska bilden av en känslomänniska. Du som är logiskt lagd är knappast en känslomänniska. Inga människor saknar känslor, men känslomänniskor styrs av dom.
  • Flisan79

Det var det jag menade i mitt senaste inlägg. Att vara känslostyrd och att vara öppen för andras känslor är väldigt olika. Jag tolkade TS som sistnämnda och inte att man agerar på sina känslor. Kanske jag som tolkade fel

• TnG
    Supertorsk skrev 2013-09-30 22:42:09 följande:
    Instämmer. Tänkande människor tänker helt nya, intressanta tankar varje dag. Känslomänniskor känner alla samma sak varje dag. Ointressant.  

Eh?! Jag är definitivt en känslomänniska, men jag har så många tankar om ALLT! givetvis om sånt jag känner, det går runt men för i nästa sekund kan jag har tänkt ut hur man löser en konstruktion på jobbet för i nästa sekund tänka hur ska jag laga cykeln? Osv osv. Jag tänker och känner JÄMT hela tiden varje jäkla minut.. Till och med nu när jag är här och skriver har jag haft över 30 olika tankar och känslor.. Så köper inte din teori och jobbigt är det och ja jag har börjat i terapi för att få hjälp. Känns som hjärnan sprängs av allt.
  • traveler
    Flisan79 skrev 2013-10-14 00:40:36 följande:
    Det var det jag menade i mitt senaste inlägg. Att vara känslostyrd och att vara öppen för andras känslor är väldigt olika. Jag tolkade TS som sistnämnda och inte att man agerar på sina känslor. Kanske jag som tolkade fel

Ja man får väl tolka det lite som man vill. Känslomänniskor tar väl kanske åt sig lättare än andra. Icke-känslomänniskor är väl mera "shit happens" typer.
  • chrissandra
    myy skrev 2013-10-12 22:59:05 följande:

Du är förmodligen en känslomänniska då.
  • traveler
    chrissandra skrev 2013-10-14 08:48:25 följande:

Du är förmodligen en känslomänniska då.
    Ja det tror jag också. Sen förstår jag inte varför hon tar åt sig så himla mycket det är ju inte direkt några angrepp på folk här i tråden
  • Moondance

Jag är uteslutande känslomänniska. Med emotionell instabil personlighetsstörning så är det ganska självklart :D

Svar på tråden Är du en känslomänniska?