• LisanA

Åh vad alla spacklar och överdriver på Facebook!!

Ibland blir jag så trött när jag går in på Facebook. Överallt är det bilder på allas perfekta barn, hus, utseenden... alla verkar så kära och har så perfekta liv. Varför kan vi inte vara ärliga liksom och visa upp hur det verkligen är?

Sprang på en kompis häromdagen som jag trodde mådde hur bra som helst men som tydligen just separerat. Gick in på hennes profil och kollade - massa bullbak, söta barn, vackert väder... Kunde aldrig ha gissat.

Är det bara jag som tycker så här?

• Svar på tråden Åh vad alla spacklar och överdriver på Facebook!!
  • kudden12

En på min fb har 300 bilder bara på sej själv, i olika vinklar och frisyrer . Hennes liv är helt underbart och fantastiskt. Blir spyfärdig varenda gång en ny bild kommer upp,
    Däremot nämner hon ingenting om skilsmässan för ett halvår sedan, med 2 små tvillingpojkar med i bagaget.
    Hatar fb!!

• Maria 434
    kudden12 skrev 2013-09-25 14:42:22 följande:
    En på min fb har 300 bilder bara på sej själv, i olika vinklar och frisyrer . Hennes liv är helt underbart och fantastiskt. Blir spyfärdig varenda gång en ny bild kommer upp,
    Däremot nämner hon ingenting om skilsmässan för ett halvår sedan, med 2 små tvillingpojkar med i bagaget.
    Hatar fb!!
    Om du blir så upprörd över fb så ska du nog fundera på att inte ha något konto där.
  • SB2011

Haha jag gnäller en del på fb! Och lägger upp statusar å bilder när saker e bra! Visst de blir mer av de senare då jag själv tycker de e roligare att se sånna statusar å bilder än när folk beklagar sig! Men har jag en skit dag så händer de att ja skriver de!

• LaFontaine

Jag tycker också att dessa överdrivna statusar är rätt fåniga, men jag läser hellre sådana än uppdateringar från människor som har lite svårt att skilja på vad som är privat och inte. "Idag har Stefan lämnat mig för en annan. Vilket as som knullat bakom min rygg. Jag bara gråter och gråter. Vad ska jag säga till barnen? Fan!" är liksom inte något man kanske bör dela med 350 människor varav 330 av dem är avlägset bekanta. Att ingående berätta om hur många vattkoppor barnet har i rumpan är kanske heller lämpligt att dela med så många (jodå, har läst...)

• Natulcien
    Stigsdotter skrev 2013-09-25 12:31:59 följande:
    FB är fan bara vykort från låtsaslandet. Om folk har det så himla bra varför måste de ägna sin fantastiska tid i nuet åt att fota skiten och lägga upp på internet. Det är bara sorgliga patetiska människor som använder fb
    Nej, det är inte sorgliga och/eller patetiska människor som använder Facebook. I princip alla gör det ju, så då vore ju "alla" sorgliga och patetiska per automatik.
    Däremot är det ganska von oben att ha den åsikten...
    Även om jag kan störa mig på vissa fenomen på FB, så är det ju ändå ett socialt media som faktiskt ökar kontakten mellan människor. Jag tycker att FB är kul. Man får ju ta det för vad det är. Men blir man arg, hysterisk och irriterad över FB så är det ju inte rätt forum att hålla till på, naturligtvis.
  • Maria 434
    Natulcien skrev 2013-09-25 15:26:30 följande:
    Nej, det är inte sorgliga och/eller patetiska människor som använder Facebook. I princip alla gör det ju, så då vore ju "alla" sorgliga och patetiska per automatik.
    Även om jag kan störa mig på vissa fenomen på FB, så är det ju ändå ett socialt media som faktiskt ökar kontakten mellan människor. Jag tycker att FB är kul. Man får ju ta det för vad det är. Men blir man arg, hysterisk och irriterad över FB så är det ju inte rätt forum att hålla till på, naturligtvis.

Jag tror att vissa personer inte borde använda sig av sociala medier
  • LisanA

Hur är det egentligen med hela Facebook-fenomenet och att skryta - det är ju väldigt "osvenskt" - egentligen ska man ju ha en lågmäld profil och inte skryta, det är ju ofint... det sticker ju i ögonen (oftast) på folk.

• Pistou
    Helt klart. Retar man sig så till den milda grad får man ju tillbringa sin nättid på annat håll...

...detta sagt, kan jag också reta mig lite på alla ständiga profilbildsbyten (bilder tagna i närbild i olika ljus och från olika vinklar). Nu ligger väl genomsnittsåldern på mina fb-vänner kring 40 så de flesta är inte så uppmärksamhetstörstande längre, men finns det över huvud taget några tjejer i 20-årsåldern som inte plutar lite extra med munnen på sin profilbild?
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • loveit
    LisanA skrev 2013-09-26 10:31:21 följande:
    Hur är det egentligen med hela Facebook-fenomenet och att skryta - det är ju väldigt "osvenskt" - egentligen ska man ju ha en lågmäld profil och inte skryta, det är ju ofint... det sticker ju i ögonen (oftast) på folk.
    Kanske just därför som man gör det på Facebook. För där är det mer okej
  • sextiotalist
    Håller med och tack vare FB har jag återfått kontakten med gamla vänner och ja, vi delar för det mesta bara positiva saker på vår den officiella sidan
  • 040510

gillar man ej facebook så ska man inte ha något konto där alls. att lägga ner sitt patetiska energi på gnälla o klaga på andra vad dem skriver o lägger upp osv osv!! skit i dem det e deras liv, har ni ett liv sköt er själva. alla skriver inte vad som helst på fb heller, man har väl ett privatliv oxå eller har man inte det? så enkelt bara skita i andra sköta sig själv istället. orkar man gnälla o klaga på andra då har man inget liv helt enkelt. andras liv e mer intressanta tydligen men finns folk till allt idag!!

• PinUpGirl

Jag tkr de e kul med facebook. Mest för att läsa vad de andra har för sig, men även för att lägga ut statusar och bilder på olika grejjer.

• Kajsa75

haha jag dööör... alla dessa perfekta julgranar som översvämmar på facebook för bekräftelse....!

Svar på tråden Åh vad alla spacklar och överdriver på Facebook!!