Anonym (Orolig) skrev 2013-09-24 17:07:26 följande:
Jag har hamnat i en svacka där jag dricker alldeles för mycket på helgerna. Jag är inte beroende och dricker aldrig på vardagar men när det väl är helg eller fest blir det i stora mängder. Det känns som att dricka är det enda jag ser fram emot. Jag försöker intala mig varje gång jag ligger där bakis att nu får det vara slut men så går veckan sin tristress och äntligen är helgen här och det enda lockande är att dricka och bli full. Det är ju så jäkla härligt :/
Är det någon annan som känner likadant? Hur ofta och hur mycket dricker ni i månaden? Hur kan man ta sig ur detta?
Hej!
Jag hade samma problem. Nu har jag värre problem. Enda jag kan råda dig till är att försöka sluta så fort du bara kan. Jag drack varje helg till en början för att det var "kul". Insåg efter ett tag att jag ville sluta upp med det, spara pengar, göra mer givande saker på helgerna än att bara supa skallen av mig och sen ligga bakis resten. Men jag kunde inte sluta. Då började tankarna komma om att va fan dricker jag för när jag EGENTLIGEN inte vill. När jag inte längre ser någon poäng med det. Började få ångest varje bakfylla som bara blev värre och värre. Ibland kunde jag inte ens ta mig till jobber på måndagar och tisdagar för ångesten satt i så pass fortfarande att jag inte kunde funka normalt. Precis som du så tänkte jag varje helg att aldrig mer och i början på veckorna att nu får det vara slut med detta. Trodde ju såklart på mig själv varje veckostart. Men ju närmare helgen kom så "äh, det är ju inte så farligt, fan det är ju kul å dricka, den och den personen kommer ju dricka i helgen eller den och den festen är ju så då "måste" jag ju dricka, kommer bli kul, blabla".
Drack också för att det var det enda jag såg fram emot. Bara det säger ju att man faktiskt har problem. Och jag har underliggande problem, men har bara skjutit undan dom och försökt ha et "kul" liv. Vilket då innebar att bli påverkad av alkohol. Enda gången jag eg orkade träffa folk, även om jag inte insåg det då.
Ja, och nu sitter jag här. Sjukskriven pga mitt förflutna hunnit ikapp mig och istället för att ta tag i grundproblemen försökte jag dricka bort det, vilket bara gjort problemen värre. Behövde dricka på helgerna för att palla vardagarna. Men tillslut räckte inte det och jag började dricka även på vardagarna. Vilket funkade til en början för att jag skulle "orka" men sen blev det också mer och mer att "vill bara avsluta arbetsdagen och komma hem så jag kan ta en sup och slappna av". Dvs det var inte längre att jag längtade till helgen så jag kunde dricka då, utan mer eller mindre varje dag. Drack nästan varje dag två veckor i sträck och gick till jobbet som vanligt, men sen kraschade jag totalt psykiskt. Vill dricka för att bli av med ångesten och slippa tänka på massa saker jag inte vill tänka på. Men i slutändan gör ju alkoholen bara saker och ting hundra gånger värre.
Nu har det gått så långt att jag självmant bett om antabus, vilket funkade ett tag, men började sen dricka trots det (aldrig blivit direkt sjuk trots antabus, verkar inte ha så stor effekt på mig fast jag ätit ganska stor dos, däremot en sjujävlans ångest dagen efter plus panikattacker) och har nu slutat med dem pga att om jag dricker trots antabus är det trots allt bättre att dricka utan dom med tanke på att det inte är så värst bra för kroppen.
Förlåt om texten är lite osammanhängande eller nåt. Sitter här, sjukskriven - och full.