• Omogen citron

Vilken kattras ska jag välja?

Jag är precis i början av mitt raskattssökande. Jag är intresserad av utställning, dock inte avel. Jag vill ha en ras som känns bra för både mig och min egen katt.

Jag vill ha en gosig katt som mer än gärna får ligga med mig i soffan och mysa. Min lilltjej vill ha en kompis som hon kan leka med. Hon älskar jaktlekar och klättra i klätterträd över allt annat.

Rasen jag väljer får inte ha genetiska sjukdomar som problem med luftrören eller dylikt. Pälsvård är däremot inga problem alls. Det får gärna vara en lite större ras.

Givetvis fattar jag också att jag inte kan skräddarsy en katt och att den nya katten kanske inte alls vill leka med min katt eller gosa med mig. Det är mer önskningar.

Jag har alltid minst en jourkatt från ett katthem boende hos mig kan tilläggas.

• Svar på tråden Vilken kattras ska jag välja?
  • Omogen citron

Har inte både perser och Exotic problem med luftrören? Om jag minns rätt så räcker inte ens Agria luftrörsproblem hos Perser.

Brittisk korthår är supersöta! Jag ska läsa på mer om dem. Tack för länkarna Susi A.

• Susi A

Omogen citron, jo du har rätt att perser har problem med luftrören, dyspné och rinnande ögon, på grund av det platta ansiktet.

• Litenskit

Helig Birma. Vet inget om sjukdomar, men det är iaf väldigt fina, mysiga och trevliga katter.

• Abbe83

Kanske en Norsk Skogkatt, Bengal, Russian Blue eller Maine Coon.

• DandelionDust

Siameser och orientaler vill alltid vara med och ligga i knät, de måste också ha en kattkompis för att må bra.

• Rataxes

Sibirisk Katt, en frisk ras som är storväxt, snäll och lekfull. Vår tjej älskar att ligga och gosa i mattes knä, leka med barn som hälsar på och gillar apport lekar.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Birmafröken

Jag har ragdoll, helig birma och ragdoll, och av de raserna tycker jag att Norsk skogkatt passar bäst in på din beskrivning. Birman är lekfull, men inte så stor. En ragdoll är stor, men vanligtvis lugnare än andra katter (min egen är dock både lugn och lekfull).

En Norsk skogkatt däremot, är vanligtvis både stor, aktiv och lekfull. Det är dock precis som Birma och Ragdoll en lagomras, så den är inte extremt aktiv utan håller sig på en behaglig nivå.

• Birmafröken
    Birmafröken skrev 2013-09-28 19:03:06 följande:
    Jag har ragdoll, helig birma och ragdoll, och av de raserna tycker jag att Norsk skogkatt passar bäst in på din beskrivning. Birman är lekfull, men inte så stor. En ragdoll är stor, men vanligtvis lugnare än andra katter (min egen är dock både lugn och lekfull).

En Norsk skogkatt däremot, är vanligtvis både stor, aktiv och lekfull. Det är dock precis som Birma och Ragdoll en lagomras, så den är inte extremt aktiv utan håller sig på en behaglig nivå.

Äsch, nu blev det fel. Jag har ragdoll, helig birma och norsk skogkatt ska det stå.
  • Paksenarrion

Vår brittiska korthår, visserligen kattunge ännu, är ingen knäkatt

Ja, han kan vara jättegosig på morgonen men annars är vi inte särdeles intressanta (de andra katterna är roligare ), såvida vi inte tar fram nån leksak för då kan vi hålla på i timmar med honom

Han har mycket energi och tjurrusar ofta från en ände av hemmet till andra änden men är inte lika påträngande som en birma (enligt mig då), dvs man behöver inte ta undan allt som är ömtåligt.

Räknar med att han blir lugnare och gosigare ju äldre han blir men knäkatt, nä det blir han nog aldrig
    Men han blir lika lealös som en ragdoll när man lyfter honom och han är otroligt snäll och stabil - inte rädd för nåt.

Jag var helt emot en brittisk korthår men jag älskar honom nu så klart

Det bör dock sägas att de kan ha problem med luftrören och rinnande ögon som kattungar, något de växer ifrån till skillnad från tex trubbnosade perserkatter som aldrig blir av med samma problem.

Vår hane beräknas väga 6-8kg (utan övervikt) när han är fullvuxen. Det är en katt det! hehe

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • Zappy

Jag har två Maine Cooner. En underbar ras!!

• taquine

Haft många katter i min dag, både ras och vanliga "bondkatter" och den absolut underbaraste har varit min Brittiska korthår.På alla sätt och vis.  

my way or the highway
  • LunaLunatic

TS, alla säger att deras ras är "social". Bestäm dig för vad social innebär för just dig, och be sedan folk beskriva närmre.

Mitt ex tyckte hans katter var sociala när de låg en meter bort, tex. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Paksenarrion

Ett annat bra tips är att besöka uppfödare och verkligen träffa kattraserna du är intresserad av

Jag var helt inne på en annan ras än britt men när jag insåg hur livlig den rasen var (av uppfödaren beskriven som "ganska lugn") så insåg jag att den kattrasen inte skulle passa oss eller de katter vi redan har

Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
Svar på tråden Vilken kattras ska jag välja?