Är det föräldrars ansvar hur barn lär sig hantera olika saker i livet?
Vi diskuterade allergier på jobbet och huruvida det är viktigt med alternativ till allergiker vid fikatillfällen. Jag som är kraftigt allergisk från födseln tycker det är väldigt oviktigt. Naturligtvis fanns det något annat till mig när det var en tårta med nötter på familjemedlemmars födelsedagar men var vi bortbjudna var det inget problem om det inte fanns andra kakor till mig och jag har alltid varit noga med när folk frågar vad de ska fixa till mig att det är viktigt att det finns någon mat jag tål (förstås) men det är inte viktigt att det finns kakor/efterrätter som jag tål. Det är jättegulligt när någon anstränger sig för just mig men det avgör inte min dag. Ibland kan det nästan också bli en press när någon stått och bakat en specialgrej till bara mig, då måste jag ju tycka om den, typ.
Så i den här diskussionen sa jag att om mina barn blir allergiska vill jag hellre lära dem att deras värde inte sitter i att alltid få något special, utan hellre att värdet på deras dag eller hur kul ett kalas är inte avgörs i av vad de får att äta. Man kan liksom välja hur kränkt man vill bli eller ens barn ska bli. Jag upplever att det eskalerat runt omkring mig i samhället idag att det måste finnas special till alla, en sort utan gluten, en sort utan laktos, en sort utan nötter osv, helt vansinnigt.
Samma sak gällande hur man ska hantera andra motgångar, inte kommer först, inte komma sist, inte få testa X och Y osv. Jag tror att man som förälder hellre ska lära sitt barn att inte bli så kränkt eller förorättad av olika orättvisor i livet.
Vad tycker ni?