• Asams5

avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet

Nu är det väl för sjutton vår tur!!!!

Någon mer som känner igen dessa, inte så vänskapliga, känslorna? Känslorna som bubblar över i en nog så påfrestande situation av utredning och väntetider, under tiden som vänner får barn och blir gravida, som om det inte finns något mer naturligt i världen!

Jag och min sambo har efter en utredning (som tog ett helt halvår) blivit helt frikända. Efter många påstridiga samtal har vi äntligen fått remiss för IVF (eller vad det nu blir för vår del). Borde få tid i December någon gång för första besöket. Då har det gått ett år sen vår utredning började. Och drygt ett år sedan som den fullständiga känslomässiga karusellen började.

Trots att vi nu har remissen för vidare behandling är frustrationen och oron enorm, samtidigt som jag tar avstånd från vänner som får barn och gravida och isolerar mig mer och mer. Känns som jag tappar alla mina vänner. Ja, dom tar avstånd från mig med. Och jag är alltid sist att få veta om någon är gravid.

Någon mer som delar dessa jobbiga känslor?

• Svar på tråden avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet
  • old lady

Japp nu ruvar jag dag 12.... Jag har gjort det i Gbg med fast på CA och där va det jätte bra, men det va för några årsen. Vilken tur att ni få tre, men jag hoppas att du inte behöver tre. Jag hade velat ha garanti på att det funka men så funka det ju tyvärr inte. Vet bara inte hur jag ska gå till väger sen.... Vet min kropp måste vila ett tag och bli starkare psykiskt. Med om de nu inte ha tagit sig!

• Cegesi
    Asams5 skrev 2013-11-11 00:33:42 följande:
    Jag har alltid gratulerar mina kompisar och sagt vad kul och allt det där, och det menar jag. Men varje gång har jag skakat, fått andnöd och bara skrikigt. Så reagerar jag. Kan inte hjälpa det.
    Jag har också varit ärlig och sagt att jag blir avundsjuk och tycker det är skitjobbigt. Och att jag kommer ta avstånd. Sen vet jag att även om dom säger att dom förstår, så gör dom inte det. Man måste ha upplevt detta själv. Självklart fattar jag ju att dom också tycker situationen är jobbig.

Jaha, då var det söndag! Åter till jobbet imorgon och träffa min gravida kollega (som dessutom är min svägerska). Det känns ångest här kan jag säga. Är så himla glad att jag jobbade igår när det var familjemiddag hos min sambos föräldrar. Hade inte orkat! Först flera dagar i veckan på jobbet, och sen på helgen också. Puh!
    Jag förstår din reaktion! Det är precis så jag känner inombords. Först är det som att falla baklänges och slå i ryggen så att man tappar andan. Ungefär som när man var liten och ramlade av gungan. Sen vill jag bara gråta och skrika guturalt i ren frustration.

Jag får väl se hur det blir längre fram. Nu syns det inte och hon har inga direkta jobbiga symptom. Jag hoppas jag plussar innan hon kommer med en jättemage i vädret. Då kan det ju verkligen kännas förjävla jobbigt. I huset jag jobbar finns en barnmoskemottagning och att möta de jävla gravida kvinnorna är som att ständigt bli påmind om att jag inte är gravid. Vissa dagar jobbigare än andra.
  • Dulcinea
    Asams5 skrev 2013-11-08 20:54:39 följande:
    Kul att vi är så nära! Vågar man tänka att vi går med barnvagn om ett år? ????
    När jag satt där kände jag flörst att orkar jag detta nu?? Vill jag detta nu? Sen började jag tänka på tiden bakom oss och sen vad vi har framför oss! Visst säkert lika tufft både psykiskt och fysiskt på kortare tid. Men när man väl har sin lilla bebis kommer man nog tänka: "jag vill mer, jag vill igen". ????

Bor ni i Göteborg?
    Ja du, jag vet inte riktigt om jag ens vågar tänka på att det kan vara så...har ju som sagt gått gravid i 42 veckor och var ju då så övertygad om att jag skulle få gå med barnvagn... =(   Usch jag är negativ idag känner jag, mår inte så bra just nu. Började undra om jag blivit gravid denna månad och så kom mensen i natt...

Såklart att man måste hoppas nu på att den första IVF:en går vägen efter årsskiftet. Och visst tror jag som du att om vi får en bebis till att vi kommer att vilja igen...och igen...

Vi bor en bit norr om Göteborg. Ni?   
  • Dulcinea
    old lady skrev 2013-11-09 17:10:27 följande:

Jag körde utan nässpray denna gången och jag mådde bra till tre dagar jag skulle göra äggplock, mådde fruksandsvärt illa och samma dag vi skulle göra plocket fick jag ett dropp direkt  sen fick för jag mådde så illa, . Fick ut 15 ägg och 10 befruktade men bara ett insatt nu så nu gå jag och vänta.... Men det känns inget just nu och känner mig bara nere. i börjarn var mina bröst jättehårda och ömma men nu ha det gå ner och inte alls ömma... fick gå upp och kissa på nätterna som jag aldrig gör annars och då var jag inne på denna sidan och läste falla det var vanligt att man gjorde det och om det kunde vara nåt positivt med det... men eftre jag hade läst så slutade jag vara kissinödig på nätterna!!

Jag har nu tagiet ett steg åt sidan och försöker att inte träffa mina nygravida vänner just för jag orka inte känna mig ensam med att det inte funka!

HUr länge har ni försökt? är det första ivf!? Det är en lång väntan men det är värt allt om det tar sig!!!

Hej! Vill bara säga att bara för att du inte känner några symptom så behöver det absolut inte betyda att du inte är gravid. Har varit gravid flera ggr och symptomen har alltid kommit först efter att jag tagit testet, börjat med illamående t.ex. Det är nog ganska ovanligt att man känner av något innan dess. 

Har dessutom gått i en vecka nu och haft gravsymptom och trott att jag varit gravid men inatt kom mensen =(  så som sagt, helt omöjligt att veta då gravsymptomen liknar PMS så mkt. Så bättre att vänta till testdagen då man verkligen får veta.

Lycka till önskar jag dig!     
  • Dulcinea
    Cegesi skrev 2013-11-09 18:55:26 följande:
    Känner igen mig i de här känslorna. Kompisarna skaffar barn på löpande band och åtminstone 3 av 5 har lyckats på första försöket. Så orättvist! Tur jag har en man som är i samma situation (no shit.. :)) så jag kan beklaga sig till honom.

När min närmaste vän berättade att hon var gravid för en vecka sedan kändes det som stolen försvann under mig. Fick hämta mig snabbt och gratulera och så där. Vi var flera tjejkompisar hemma hos mig då. Blev ju väldigt glad för deras skull men samtidigt så ville jag fulgråta. Mina händer skakade en bra stund efteråt. Hade inte berättat för mina tjejkompisar att vi precis börjat en fertilitetsutredning och visste inte om jag skulle göra det. Bestämde mig för att göra det och det kändes jättebra. Tog inte upp det precis när hon sagt det utan en stund senare. Hur som helst har jag träffat min gravid vän idag och pratat. Känns verkligen jättebra att veta att hon finns där. Och jag kan känna genuin glädje i att hon är gravid och längtan till man får träffa den där lilla krabaten som kommer bli en del av vårt gäng.

Så även om det är jättejobbigt att se gravida kvinnor så vill jag verkligen inte undvika mina vänner som har barn eller är gravida.

Går för övrigt på utredning på Sahlgrenska. :)
    Hej!

Kan säga att den största tjänsten jag gjort mig själv genom den här resan är att sluta låtsas som att jag blir glad för alla andras jäkla skull! Kände mig som en hycklare då man alltid skulle sätta på sig ett falskt leende. Nu säger jag istället att jag tycker det är jobbigt för det vet de flesta. Det är klart att det är svårare med folk man inte känner, då MÅSTE man ju verka glad annars tycker de ju att man är dum i huvet.

Men en kollega till mig berättade häromveckan att hon är gravid och sen sa hon "förlåt" för hon vet hur jobbigt jag tycker att det är och hon sa att den första hon tänkte på var mig för att hon vet att vi försökt så länge. Jag sa självklart till henne att inte ska hon behöva säga förlåt! Men jag sa också att jag har svårt att låtsas att jag blir glad för jag tycker det är väldigt jobbigt att få höra när andra blir gravida. Och hon förstod ju det fullständigt! Herregud, det är ju inte för att man är elak utan för att man vill så hemskt mycket själv och alla som nån gång längtat efter att bli gravida borde väl fatta det, tänker jag?!

Lycka till önskar jag dig!      
  • Dulcinea

Hej alla tjejer härinne!

Tänkte bara berätta att nu ca 3 veckor innan jag skulle börja spraya har jag blivit gravid på naturlig väg =)

Så i nuläget blir det inget IVF för egen del...hoppas sååå att detta ska gå vägen nu och är så himla nervös efter att redan ha fått ett missfall förra gången jag var gravid.

Önskar er alla lycka till med era IVF och jag kommer att följa er här för att se hur det går! =)

Kram!

• Asams5
    Dulcinea skrev 2013-12-18 21:42:14 följande:

Hej alla tjejer härinne!

Tänkte bara berätta att nu ca 3 veckor innan jag skulle börja spraya har jag blivit gravid på naturlig väg =)

Så i nuläget blir det inget IVF för egen del...hoppas sååå att detta ska gå vägen nu och är så himla nervös efter att redan ha fått ett missfall förra gången jag var gravid.

Önskar er alla lycka till med era IVF och jag kommer att följa er här för att se hur det går! =)

Kram!

Grattis! Så det kan bli. Visst kan psyket spela in... Håller tummarna!

Själv har har jag ganska exakt två veckor kvar tills jag ska börja med sprayen. 2 januari.

Pirrigt, men längtar faktiskt nu. Vill bara att jul och nyår ska vara över så jag får börja. ????
  • MidnightDare

Hejsan !
    Är inte gravid själv och antagligen lite yngre än er. Är 19 år men vill jättegärna ha fanilj/barn om ca 10 år då det är mer aktuellt än i nuläget när man utbildar sig etc.

Ville bara säga att jag kan förstå att ni känner er ledsna, arga och/eller bittra. Hade jag också gjort, vi är ju alla människor.
    Tillåt er att känna vad ni känner, och skäms inte för hur ni känner. Tycker ni är starka som tar upp detta och vågar vara ärliga och det ska ni ha cred för.

Mest av allt vill jag bara önska er ALLA super lycka till med allting och jag hoppas innerligt att ni alla ska lyckas bli gravida hur ni än väljer att bli det. Det tycker jag ni verkligen förtjänar. Grattis till er som blivit gravida.

STORT LYCKA TILL och KÄMPA PÅ ! :)
    Snart är det er tur

• Dulcinea
    Asams5 skrev 2013-12-18 22:25:55 följande:
    Grattis! Så det kan bli. Visst kan psyket spela in... Håller tummarna!

Själv har har jag ganska exakt två veckor kvar tills jag ska börja med sprayen. 2 januari.
    Pirrigt, men längtar faktiskt nu. Vill bara att jul och nyår ska vara över så jag får börja. ????
    Ja stort lycka till önskar jag dig!
  • Cegesi
    Dulcinea skrev 2013-12-18 21:42:14 följande:
    Hej alla tjejer härinne!

Kram!
    Åh vad roligt! Grattis! Håller tummarna för att det går bra hela vägen. Det är er tur nu. Kram!
  • Dulcinea
    MidnightDare skrev 2013-12-18 23:08:12 följande:
    Hejsan !
    Är inte gravid själv och antagligen lite yngre än er. Är 19 år men vill jättegärna ha fanilj/barn om ca 10 år då det är mer aktuellt än i nuläget när man utbildar sig etc.

Ville bara säga att jag kan förstå att ni känner er ledsna, arga och/eller bittra. Hade jag också gjort, vi är ju alla människor.
    Tillåt er att känna vad ni känner, och skäms inte för hur ni känner. Tycker ni är starka som tar upp detta och vågar vara ärliga och det ska ni ha cred för.

Mest av allt vill jag bara önska er ALLA super lycka till med allting och jag hoppas innerligt att ni alla ska lyckas bli gravida hur ni än väljer att bli det. Det tycker jag ni verkligen förtjänar. Grattis till er som blivit gravida.

STORT LYCKA TILL och KÄMPA PÅ ! :)
    Snart är det er tur
    Tack snälla du för dina ord! Jag kan verkligen förstå att det inte är lätt för dig som 19 år och som inte har varit i samma situation att kunna sätta dig in i hur det känns. Så det uppskattas verkligen!

Lycka till själv i framtiden när du väljer att bli mamma! =)
  • Asams5
    Dulcinea skrev 2014-03-22 13:12:35 följande:

Hej tjejer!

Nåt nytt? Hur går det för er med IVF-försöken?

Kram!

Hej! Första IVF:n blev inget. Och det blev inget till frysen heller. Nu väntar jag på att få komma igång med IVF nr 2. Denna eviga väntan.... IVF är väldigt mycket väntan.

Hoppas på bättre lycka denna gång. Blir helt nytt behandlingsprogram denna gången. Blev överstimulerad sist och mådde riktigt dåligt i slutet på behandlingen.

Hur går det med din graviditet då? Du måste väl kommit halvvägs nästan?
  • Dulcinea
    Asams5 skrev 2014-03-30 11:11:02 följande:
    Hej! Första IVF:n blev inget. Och det blev inget till frysen heller. Nu väntar jag på att få komma igång med IVF nr 2. Denna eviga väntan.... IVF är väldigt mycket väntan.
    Hoppas på bättre lycka denna gång. Blir helt nytt behandlingsprogram denna gången. Blev överstimulerad sist och mådde riktigt dåligt i slutet på behandlingen.
    Hur går det med din graviditet då? Du måste väl kommit halvvägs nästan?
    Usch vad tråkigt att höra att det inte gick bra första gången =(  Beklagar verkligen men jag håller tummarna, det går säkert bättre nästa gång ska du se!

Ja jag är i vecka 20 nu och det går finfint, känns kanonbra men det är och har såklart varit en orolig graviditet eftersom jag i förra graviditeten förlorade min dotter, vet inte om jag nämnt det tidigare. Har fått väldigt många extra ultraljud som har lugnat mig men varit lika nervös inför varje. Börjar kännas lite tryggare nu när jag kan känna bebisen sparka =)

Ååååh hoppas såå att det går bra för dig, du får hålla mig uppdaterad här!

Kram kram
Svar på tråden avundsjuka, frustration, bitterhet, ilska, uppgivenhet