• Familjeliv Anna

    Hur ofta steriliserar du ditt barns nappar?

    Åsikterna är många när det gäller hur ofta man bör rengöra barnens nappar. Hur gör du?
    Diskutera gärna här i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta steriliserar du ditt barns nappar?
  • Cornellia
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-02 13:20:58 följande:
    Så många som skriver 1 gång i månaden. Det måste öka risken för smittspridning och förkylning m.m, speciellt om man har flera barn...eller har dom på dagis..... Vi kokar dom varje dag.
    Hur tänkte du nu?

    Vår son delar inte nappar med någon, och vi har minst 30 st, så om vi kokar en gång i månaden så kan han få en ny varje dag.            
  • Chanel no 5

    När våra hade napp kokade vi dem bara innan användning så som instruktionerna sa. De skulle inte kokas efter det. Däremot slängde vi efter magsjukor och bytte ungefär varannan månad.
    Nappflaskor etc däremot som man hade mjölk i kokades.

  • Anonym (så sällan)
    La Lola skrev 2013-10-02 13:53:28 följande:
    Delar de nappar eller hur tänkte du?

    Nej men napparna läggs på ställen där det andra förkylda barnet just varit med någon sak den haft snoriga händer på m.m.
  • La Lola
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-03 12:41:05 följande:

    Nej men napparna läggs på ställen där det andra förkylda barnet just varit med någon sak den haft snoriga händer på m.m.
    Ja?
    Och alla leksaker som barn delar....?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (så sällan)
    Cornellia skrev 2013-10-03 11:19:26 följande:
    Hur tänkte du nu?

    Vår son delar inte nappar med någon, och vi har minst 30 st, så om vi kokar en gång i månaden så kan han få en ny varje dag.            
    Oj, det var många nappar. Ja, då kanske det räcker med en gång i månaden. Men så många verkar lite onödigt för egen del...tycker inte det är så jobbigt att koka...
  • Anonym (så sällan)
    La Lola skrev 2013-10-03 12:42:33 följande:
    Ja?
    Och alla leksaker som barn delar....?

    Ja, det är förstås inte heller bra men nappar är ju ändå meningen man ska ha i munnen. Alla barn har ju inte allt i munnen och oftast inte lika länge som napp. Tänkte också att eftersom vatten kommer in i själva nappen när man kokar dom så kanske det kan komma in bakterier i själva nappen och ligga kvar där och växa...men det vet jag inte säkert. Hur som helst tycker jag man ska koka dom men varannan dag räcker..
  • La Lola
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-03 12:46:54 följande:

    Ja, det är förstås inte heller bra men nappar är ju ändå meningen man ska ha i munnen. Alla barn har ju inte allt i munnen och oftast inte lika länge som napp. Tänkte också att eftersom vatten kommer in i själva nappen när man kokar dom så kanske det kan komma in bakterier i själva nappen och ligga kvar där och växa...men det vet jag inte säkert. Hur som helst tycker jag man ska koka dom men varannan dag räcker..
    Jo men nappar ska man ju främst ha när man sover (eller som tröst) ändå.
    Leksaker utsätts nog betydligt mer för baciller.....

    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Chanel no 5
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-03 12:46:54 följande:

    Ja, det är förstås inte heller bra men nappar är ju ändå meningen man ska ha i munnen. Alla barn har ju inte allt i munnen och oftast inte lika länge som napp. Tänkte också att eftersom vatten kommer in i själva nappen när man kokar dom så kanske det kan komma in bakterier i själva nappen och ligga kvar där och växa...men det vet jag inte säkert. Hur som helst tycker jag man ska koka dom men varannan dag räcker..
    På alla nappar vi har haft har det stått att dessa BARA ska kokas innan första användning. Sen kan man ju skölja dem ex efter natten eller om de har tappat dem. Och kasta efter magsjukor.
  • Anonym (så sällan)
    Chanel no 5 skrev 2013-10-03 12:51:01 följande:
    På alla nappar vi har haft har det stått att dessa BARA ska kokas innan första användning. Sen kan man ju skölja dem ex efter natten eller om de har tappat dem. Och kasta efter magsjukor.

    Jaså?! Det har jag inte sett. Vi har de där som finns på apoteket.. Varför får man inte koka dom igen menar du?
  • Anonym (så sällan)
    La Lola skrev 2013-10-03 12:50:47 följande:
    Jo men nappar ska man ju främst ha när man sover (eller som tröst) ändå.
    Leksaker utsätts nog betydligt mer för baciller.....

    Våra nappar låg lite här och där under dagen..tror det är vanligt...nu är det bara ett barn i min familj...
  • Chanel no 5
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-03 13:06:28 följande:

    Jaså?! Det har jag inte sett. Vi har de där som finns på apoteket.. Varför får man inte koka dom igen menar du?
    Det stod så på paketen. Vi hade bla Eska och Mam mfl. Jag tror inte de håller att kokas så mkt. Sen är jag av den åsikten att det inte behövs. Det räcker att skölja. Annat med flaskor som har mjölk i sig som bildar bakterier som måste kokas bort. Men det har eg inget med vad som stod på paketen vi använde. Läs vad det står på era det kan ju skilja dem åt.
  • Anonym (så sällan)
    Chanel no 5 skrev 2013-10-03 15:08:50 följande:
    Det stod så på paketen. Vi hade bla Eska och Mam mfl. Jag tror inte de håller att kokas så mkt. Sen är jag av den åsikten att det inte behövs. Det räcker att skölja. Annat med flaskor som har mjölk i sig som bildar bakterier som måste kokas bort. Men det har eg inget med vad som stod på paketen vi använde. Läs vad det står på era det kan ju skilja dem åt.

    Ja, jag får kolla upp det en extra gång. Jag hoppas verkligen att det håller för det...har för mig det är mam vi har...är de från apoteket?
  • Chanel no 5
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-04 10:04:57 följande:

    Ja, jag får kolla upp det en extra gång. Jag hoppas verkligen att det håller för det...har för mig det är mam vi har...är de från apoteket?
    De finns bla på apoteket. Men det finns verkligen ingen anledning att koka dem. Skölj dem emellanåt, släng vid magsjuka och byt med ca två månaders mellanrum.
  • Anonym (så sällan)
    Chanel no 5 skrev 2013-10-05 21:06:13 följande:
    De finns bla på apoteket. Men det finns verkligen ingen anledning att koka dem. Skölj dem emellanåt, släng vid magsjuka och byt med ca två månaders mellanrum.

    Jag har kollat upp dom nu på MAM:s hemsida och det står att man ska/kan koka dom då och då så att man bara får koka dom en gång stämmer inte. Hittar du den informationen nu? Men man tar ju sen sitt eget beslut.
  • Chanel no 5

    Vår yngsta är tre nu så det var ju länge sedan vi hade nappar här hemma. Men jag vet bestämt att man inte skulle det då. Jag kan tänka mig att mam har lagt till det nu i samband med att de säljer dem i burkar som man kan sterilisera dem i. Men man gör ju som man vill. Jag tror dock att det är onödigt.

  • Anonym (så sällan)
    Chanel no 5 skrev 2013-10-06 20:42:54 följande:
    Vår yngsta är tre nu så det var ju länge sedan vi hade nappar här hemma. Men jag vet bestämt att man inte skulle det då. Jag kan tänka mig att mam har lagt till det nu i samband med att de säljer dem i burkar som man kan sterilisera dem i. Men man gör ju som man vill. Jag tror dock att det är onödigt.
    Det här är från deras hemsida...
    Vi brukar dock inte koka i hela fem minuter utan bara koka upp vattnet. Fast att koka varje dag kanske är lite överdrivet när barnet är mer än 6 månader. Det är min sambo som har fortsatt koka varje dag...hi hi.
     
    Hur ska nappar rengöras?
    Koka nappen i fem minuter eller sterilisera den före första användningen och med jämna mellanrum därefter. Under steriliseringen kan en liten mängd vatten samlas i sugdelen, det kan avlägsnas genom att trycka på sugdelen. Rengör nappen innan varje användning under rinnande varmt vatten, utan diskmedel .
  • Chanel no 5
    Anonym (så sällan) skrev 2013-10-06 21:53:40 följande:
    Det här är från deras hemsida...
    Vi brukar dock inte koka i hela fem minuter utan bara koka upp vattnet. Fast att koka varje dag kanske är lite överdrivet när barnet är mer än 6 månader. Det är min sambo som har fortsatt koka varje dag...hi hi.
     
    Hur ska nappar rengöras?
    Koka nappen i fem minuter eller sterilisera den före första användningen och med jämna mellanrum därefter. Under steriliseringen kan en liten mängd vatten samlas i sugdelen, det kan avlägsnas genom att trycka på sugdelen. Rengör nappen innan varje användning under rinnande varmt vatten, utan diskmedel .
    Jag såg det jag gissar att de kanske har lagt till det när de började lansera steriliseringsburkarna? Det stod inget sånt förut iaf. Snarare tvärt om men det vet jag inte om det var just på deras eller inte. Jag har försökt att hitta vad de skrev om Eska som jag kommer ihåg att vi hade oxå. Men jag hittar inget på deras hemsida.
    Ja ja eg en rätt oviktig fråga som man kan snöa in på när man inte har ngt bättre för sig;)
Svar på tråden Hur ofta steriliserar du ditt barns nappar?