• Anonym (Umgås)

Umgås med sitt ex?

Jag har en fundering som jag hoppas få svar på här.
    Har läst massa trådar där styvmammor inte tycker att deras män skall kunna umgås med sina ex som de har barn ihop med.

Det vanligaste argumentet är att man kan ta allt som rör barnen via mail eller telefon.

Barn som går igenom en skiljsmässa förlorar en hel del när föräldrarna skiljs. De får växa upp med att ständigt sakna en av sina föräldrar. Varje dag, året runt.
    Är det så orimligt att de någon/några dagar per år får träffa båda sina föräldrar samtidigt. Att få någon dag där de inte behöver sakna någon av sina föräldrar.

De har ju inte själva valt att växa upp så, utan det beslutet har de vuxna tagit över huvudet på dem.

Sen är det ju en annan aspekt. Alla som skiljs gör ju inte det för att de är ovänner.
    Vissa har levt ihop 10-20 år och kan vara väldigt nära vänner trots att kärleken tar slut.
    Är det då ett rimligt krav från den nya att man bryter med en nära vän?

Gäller det bara vänner man har barn ihop med eller alla vänner?
    Är det inte viktigare att ha en vänskapsrelation med någon som man delar ett sådant stort ansvar med som ett barn faktiskt innebär?

Jag läste just en tråd där en biomamma skrev att hon inte fick ta en promenad med sitt ex för hans nya och direkt hoppade "bonusarna" in och hävdade att "all kontakt kan ske via telefon och mail".

Ni som tycker så, är ni så osäkra i era relationer eller vad är det som gör att ni inte klarar av att er pojkvän tar en promenad med en annan människa?
    Får era män promenera till ett lunchställe med en kvinnlig kollega? Får han överhuvudtaget prata med kvinnliga kollegor "ansikte mot ansikte" eller måste han sköta även sådana kontakter via mail/telefon?

Vissa tycker också att den nya skall vara medbjuden i alla sammanhang där de kan stöta på varandra. Gäller det samma på After Work, firmafester och konferanser? Måste ni vara medbjudna där också för att mannen skall kunna gå?

Hjälp mig att förstå hur ni tänker! 

• Svar på tråden Umgås med sitt ex?
  • Person1

Eftersom TS  feltolkar allt jag skriver så kanske jag ska vara lite tydligare så att hen förstår mig bättre:

1. styvmammor måste alltid visa respekt mot barnen och mot föräldrarnas samarbete kring barnen.

2. Allt annat gällande relationen mellan styvmamman och hennes man är förhandlingsbara villkor och där väger styvmammans behov och önskemål lika starkt som mannens önskemål och tyngre än exfruns önskemål. I vissa fall är även barnens önskemål relevanta, men inte gällande allt.

3.  I hur stor grad mannen ska hänga med sitt ex, utöver samarbetet kring barnen,  faller under kategorin förhandlingsbara villkor. Det betyder att styvmamman och mannen kan säga sina önskemål kring detta och de kan komma överens om en lösning som båda är ok med. Alternativt lämna varandra om de inte kan komma överens om något som den ena tycker är omöjligt att acceptera. 

Vad i detta tycker du är fel TS?  

• Anonym (Celine)
    Person1 skrev 2013-10-03 16:50:53 följande:
    Eftersom TS  feltolkar allt jag skriver så kanske jag ska vara lite tydligare så att hen förstår mig bättre:

1. styvmammor måste alltid visa respekt mot barnen och mot föräldrarnas samarbete kring barnen.

2. Allt annat gällande relationen mellan styvmamman och hennes man är förhandlingsbara villkor och där väger styvmammans behov och önskemål lika starkt som mannens önskemål och tyngre än exfruns önskemål. I vissa fall är även barnens önskemål relevanta, men inte gällande allt.

3.  I hur stor grad mannen ska hänga med sitt ex, utöver samarbetet kring barnen,  faller under kategorin förhandlingsbara villkor. Det betyder att styvmamman och mannen kan säga sina önskemål kring detta och de kan komma överens om en lösning som båda är ok med. Alternativt lämna varandra om de inte kan komma överens om något som den ena tycker är omöjligt att acceptera. 

Vad i detta tycker du är fel TS?  
    Mycket tydligt och bra!
  • Person1
    Anonym (Celine) skrev 2013-10-03 17:56:08 följande:
    Mycket tydligt och bra!
    Det var ju bra. Glad
  • Satfläsk

Det är väl ingen som har förbjudit någon?

Den nya i den tråden har sagt vad hon tycker och exet till ts har valt att respektera det.

Sen kan väl ingen säga vad orsaken till allt är. Det är deras relation och de bestämmer hur de vill göra.

Ingen kan skylla på den nya och säga att hon är ond som har förbjudit honom att träffa exet. Det är ju karln det är fel på om han går med på något som han egentligen inte vill?!

• Anonym (biopappa)

Varför ska de som redan slagit sönder sin familj helt plötsligt låtsas att allt är bra och fungerande? Har man väl valt att bryta då är det det som gäller, inga halvmesyrer. Det blir dessutom helt ologiskt för barnen samt kan ge felaktiga förhoppningar.

Nej, det räcker gott och väl med mail o mess för att planera hämtning och lämning. Jag ville inte leva med människan då, och är glad för all kontakt jag kan undslippa nu. Jag har min relation till barnen och det räcker gott och väl.

• whybother

TS, det låter som att du är en bitterfitta som har blivit lämnad men som desperat försöker klamra dig fast vid exet via samtal om barnen.

• whybother
    sextiotalist skrev 2013-10-03 10:56:02 följande:
    Ja, det är ett val man gör, när man separerar, dvs man kommer inte umgås som en familj längre. Man kommer träffas i olika sammanhang som två vuxna, men aldrig som familj.

Den dagen den ena personen väljer en ny partner, så är det den partnern som är en familj, inte sitt ex.

Sedan anser jag att man som två vuxna kunna träffas för att prata om barnen och det kommer finnas tillfällen där de som föräldrar kommer att träffas. 

Vill man att barnen inte ska behöva sakna sammanlevande föräldrar, om det är det viktigaste, så får man fortsätta att leva ihop.

• Anonym (påmind)

Här fick vi sluta att umgås med mamman, min mans ex, för att ena barnet mådde dåligt av att påminnas om hur de brukade vara en familj. Så ibland är det för barnets bästa att INTE umgås.

Annars kan jag tycka att man visst kan umgås men varför inte med nya partners och syskon också?

Känns lite knasigt att hålla fast vid en gammal konstalation tycker jag. Men alla är olika.

Bara det funkar för ALLA inblandade så.

• Anonym (Åsa)

Tycker det är tråkigt när människors dåliga självkänsla ska styra deras partner och partnerns samarbete med sitt barns mor/far. Mitt ex och jag samarbetar bra och käkar lunch emellanåt för diskussion och planering avseende våra gemensamma barn. Min nya man tycker att det är helt okej och har även vid några tillfällen deltagit medan exets nya tjej inte vet något om våra luncher "för husfridens skull" enligt mitt ex. Jag tycker att det känns tråkigt att jag medverkar i att hon hålls ovetande om att vi andra tre vuxna kan träffas och diskutera och även skratta och prata om annat. Hade gärna sett att även hon var med om hon så ville men anser att det inte är min sak att avgöra hur mitt ex och hans nya förhåller sig till varandra. Självklart är det inte fråga om "mys-luncher" (med tanke på att några reagerat över "mys-promenader") men visst snackar vi även om annat än barnen även om vi högst troligt inte skulle träffas alls om det inte var för att vi har gemensamma barn.

• Adut 27
    Anonym (biopappa) skrev 2013-10-03 21:45:33 följande:
    Varför ska de som redan slagit sönder sin familj helt plötsligt låtsas att allt är bra och fungerande? Har man väl valt att bryta då är det det som gäller, inga halvmesyrer. Det blir dessutom helt ologiskt för barnen samt kan ge felaktiga förhoppningar.
    Nej, det räcker gott och väl med mail o mess för att planera hämtning och lämning. Jag ville inte leva med människan då, och är glad för all kontakt jag kan undslippa nu. Jag har min relation till barnen och det räcker gott och väl.
  • Snigeln

Jag hade aldrig gått in i ett förhållande med maken om han hade umgåtts som vän med sitt ex. Jag ville skapa en egen familj med honom, inte dela honom med en annan familj. Självklart ska föräldrarna kunna träffas och diskutera, i vårt fall är det ofta t.o.m. jag som uppmanar honom att ta kontakt med mamman ang. olika saker. Men att de 3 skulle umgås som familj och jag och våra 3 barn skulle sitta hemma för att vi inte tillhör familjen, nej det är inte okej för mig! Hade det varit frågan om bonusens båda familjer, alltså både vår familj och mammans med sin nya så hade jag tyckt det vore kul. Har lite försiktigt föreslagit det för maken, men han är inte alls intresserad av att umgås med exet. Har full respekt för dem som väljer att fortsätta umgås "som en familj" efter skiljsmässa/separation, men för MIG hade en sån man inte varit aktuell som partner.

• Snigeln

Tillägg: då jag skriver att träffas och diskutera så menar jag typ vid utvecklingssamtal, hämtning/lämning eller vid andra naturliga sammankomster. Krävs en face to face diskussion angående något viktigt (som bara behövts 1 gång på 8 år) så är det givetvis okej. Men luncher lite nu och då, promenader bara för att och "familjegrejer" upplever jag inte är okej (återigen, i mitt förhållande, andra gör som de vill och sätter egna gränser i sina förhållanden).

• Snigeln
    Person1 skrev 2013-10-03 13:04:31 följande:
    Kompromissandet börjar ju med att någon uttrycker ett behov/önskemål. Tex kan då styvmamman säga att hon accepterar att föräldrarna pratar i telefon varje dag om barnet, har barnkalas gemensamt och träffas med barnet på barnets olika fritidsaktiviteter, men att hon inte vill att föräldrarna har mysträffar bara dem två. Då menar jag att föräldrarna bör lyssna respektfullt på detta önskemål. Om de inte håller med kan de erbjuda kompromisser av olika slag, t ex att styvmamman får vara med på mysträffarna, att de bara sker 1 gång per år eller vad det nu kan vara. Sedan får styvmamman säga vad hon kan och inte kan tänka sig och förhoppningsvis kommer man fram till något som känns ok för alla. Men om nu styvmamman redan anpassar sitt liv på extremt många olika sätt pga   föräldrarnas förflutna så tycker jag att hennes önskemål om en gränssättning för sitt behov borde vara ok att respektera. Hon kanske redan gör en väldig massa uppoffringar för föräldrarnas barn och står ut med exets närvaro i väldigt stor utsträckning, och i sådana fall är det bara rätt att föräldrarna också får göra någon uppoffring då och då

Jag tror detta är kärnan i problemet faktiskt. Det ska inte vara styvmammans vs föräldrarnas behov. Det ska vara parförhållandets vs föräldraskapets/vänskapens behov. Mannen ska först reda upp behoven hemma och sedan framföra till exet vad hans relations behov och gränser är. Om mannen visar att förhållandet går först är chanserna större att den nya tycker vänskap med exet är okej, än om mannen ställer sig på exets sida i förhandlingarna kring allas behov. I övrigt håller jag med dig
  • Ess
    Snigeln skrev 2013-10-07 08:03:13 följande:
    Jag hade aldrig gått in i ett förhållande med maken om han hade umgåtts som vän med sitt ex. Jag ville skapa en egen familj med honom, inte dela honom med en annan familj. Självklart ska föräldrarna kunna träffas och diskutera, i vårt fall är det ofta t.o.m. jag som uppmanar honom att ta kontakt med mamman ang. olika saker. Men att de 3 skulle umgås som familj och jag och våra 3 barn skulle sitta hemma för att vi inte tillhör familjen, nej det är inte okej för mig! Hade det varit frågan om bonusens båda familjer, alltså både vår familj och mammans med sin nya så hade jag tyckt det vore kul. Har lite försiktigt föreslagit det för maken, men han är inte alls intresserad av att umgås med exet. Har full respekt för dem som väljer att fortsätta umgås "som en familj" efter skiljsmässa/separation, men för MIG hade en sån man inte varit aktuell som partner.
    Jag håller med dig, hade också valt bort en man som försökte leva i två förhållanden samtidigt. 
  • Anonym

Tyvärr är det så att många män är extremt konflikträdda. Är det även så att det var han som lämnade henne och barnen är ofta ett mycket dåligt samvete inblandat. Det är då lättare för mannen att skylla på sin nya när han inte vill träffa sitt ex. Han är rädd för att såra exet mer helt enkelt. Känner ingen bonusmamma som förbjudit sin man kontakt/umgänge med sitt ex. Men vet flera män som öppet erkänt att de skyller på att deras nya tjej inte vill, för att slippa ännu en konflikt med exet.

Svar på tråden Umgås med sitt ex?