• straw2008

Stinker på hela våningen...

Har en katt som är 13 år. Innekatt som alltså bara kissar o bajsar i låda. Vi har 2 lådor med ever clean extra scent. Ändå fullkomligt stinker det på hela våningen där lådorna står. Alltså så illa att vi börjar undra om vi orkar med det ? Det har alltid luktat så det är inget nytt. Vi har ofta fönstret öppet på denna våningen hela dagen (fönster precis över lådan). Ändå denna fruktansvärda stank som får alla gäster att rynka på näsan. Någon ? Något ?

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Stinker på hela våningen...
  • pluvdo
    nemo1 skrev 2013-10-07 11:42:20 följande:
    Börjar du med toalätt så lär det lukta hundra gånger värre, sämre lådinnehåll får man leta efter. Och bara för att du är gravid så kan du också rensa lådan, låt bli att äta det bara. Vad ger du för foder?
    TS: Detta var alltså den forummedlem som jag nämnde som anser att det stinker med Toalätt. Nemo1 är nog den enda jag sett/hört säga det.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • straw2008

Idag hittade vi ett foder som är 100% spannmålsfritt!! Toalett får man spola det i toan ? Det är ju givetvis en stor fördel.

I kinamockaskogen.....
  • Rövhaka

Nu kommer detta att låta som reklam, men det är det inte! Köp kattlådan Pee-wee och pelletsen som är till den, luktar bara blött sågspån när de kissat! Har 2 katter och behöver dessutom bara tömma lådan 2 gånger i veckan nu, förutom när de bajsat då.. Köpte min på animail tror jag det hette, billigast där.

Det stank verkligen hos oss förut trots att vi tömde lådan oerhört många gånger per dag (varje gång de kissat osv.). Var så jävla pinsamt att ta hem folk, de tror ju att man inte sköter lådan när det luktar så illa :( Men köp den jag pratat om, det luktar bara sågspån, trots att man tömmer lådan sällan :)

• straw2008

Vi har nyss köpt nya lådor o kommer inte laborera med nya lådor som det känns nu!!

I kinamockaskogen.....
  • Guldbarb

Jag håller helt med om att toalett är värdelöst i kattlådan... men smaken är ju olika och man får hitta det som funkar för sig och sin katt.

Rövhaka: Hur stoppar det lukten från bajset i såna fall? Luktar det sågspån med eller...? 

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2013-10-07 11:42:20 följande:
    Börjar du med toalätt så lär det lukta hundra gånger värre, sämre lådinnehåll får man leta efter. Och bara för att du är gravid så kan du också rensa lådan, låt bli att äta det bara. Vad ger du för foder?

Jag tycker tvärtom. Jag har testat sand två gånger (olika sorter) och det gör jag aldrig om. Det blev sand i hela lägenheten och lådan började stinka redan på andra dagen.
  • Rövhaka
    Guldbarb skrev 2013-10-08 18:31:59 följande:
    Jag håller helt med om att toalett är värdelöst i kattlådan... men smaken är ju olika och man får hitta det som funkar för sig och sin katt.

Rövhaka: Hur stoppar det lukten från bajset i såna fall? Luktar det sågspån med eller...? 
    Våra katters bajs luktar fruktansvärt illa, trots att de inte är dåliga i magen.. Så det har alltid varit så att så fort vi märkt att dom gjort ifrån sig på det sättet så har vi tagit upp det :) Dessutom har det, iallafall för oss, varit kisset som varit den största boven när det gäller dålig lukt.
  • Rövhaka
    Guldbarb skrev 2013-10-08 18:31:59 följande:

Suck, såg att jag skrev jätteotydligt och knappt svarade på din fråga. Men nej, pelletsen gör ingenting mot bajslukten så på det sättet är det som vilken kattsand som helst. Men vi tar som sagt alltid bort det ändå, så det spelar ingen roll just för oss.

Tycker dock att den lådan vi har nu är värd att kolla upp oavsett om man har problem med lukt eller inte. Snäll mot både miljön och ekonomin! (Ekonomin var den stora faktorn till att jag skaffade den låda jag har, känner inte att jag har råd med svindyr parfymerad och välabsorberande kattsand..)  Men nu får det vara slut på min smygreklam, hoppas att TS hittar en lösning på sitt problem!

• Guldbarb
    Rövhaka skrev 2013-10-08 20:26:20 följande:
    Suck, såg att jag skrev jätteotydligt och knappt svarade på din fråga. Men nej, pelletsen gör ingenting mot bajslukten så på det sättet är det som vilken kattsand som helst. Men vi tar som sagt alltid bort det ändå, så det spelar ingen roll just för oss.

Tycker dock att den lådan vi har nu är värd att kolla upp oavsett om man har problem med lukt eller inte. Snäll mot både miljön och ekonomin! (Ekonomin var den stora faktorn till att jag skaffade den låda jag har, känner inte att jag har råd med svindyr parfymerad och välabsorberande kattsand..)  Men nu får det vara slut på min smygreklam, hoppas att TS hittar en lösning på sitt problem!

Den sanden vi har döljer (oftast) doften även från bajset så det var därför jag frågade eftersom trådskaparen hade problem med att bajset luktar. (Hade den dolt lukten av bajset med hade det ju varit superbra^^)
  • straw2008

Vår katt kraffsar inte över (snacka om prinsen på fjärten). Så det spelar inte någon roll i stort sett vad bajset landar på

I kinamockaskogen.....
  • nemo1
    straw2008 skrev 2013-10-08 21:36:29 följande:
    Vår katt kraffsar inte över (snacka om prinsen på fjärten). Så det spelar inte någon roll i stort sett vad bajset landar på
    Då så, då är det ju bara för dig att gå och lassa lite sand över när katten har bajsat eller ännu bättre ta bort bajset. Inte så svårt.
  • straw2008
    nemo1 skrev 2013-10-08 22:00:17 följande:
    Då så, då är det ju bara för dig att gå och lassa lite sand över när katten har bajsat eller ännu bättre ta bort bajset. Inte så svårt.

Förmodar att du är arbetslös eller sjukpensionär ? Dvs är hemma hela dagarna ? Vi jobbar heltid. Då vi har 3 våningar hör vi inte när katten skiter o det kan även ske mitt i natten.
    I kinamockaskogen.....
  • Teny

Tipsar om låda med "lock" och kolfilter. Det hjälpte mycket hemma hos oss. Det luktar ju alltid lite kiss och bajs hemma hos kattägare, fniss. Men jag förstår din frustration, det är jobbigt när det blir outhärdigt.

• straw2008
    Teny skrev 2013-10-09 08:42:41 följande:
    Tipsar om låda med "lock" och kolfilter. Det hjälpte mycket hemma hos oss. Det luktar ju alltid lite kiss och bajs hemma hos kattägare, fniss. Men jag förstår din frustration, det är jobbigt när det blir outhärdigt.

Ja vi har redan såna lådor, dock har vi aldrig haft flipluckorna på då jag tycker så synd om katten som måste gå in där. Men ska sätta på luckorna idag
    I kinamockaskogen.....
  • pluvdo
    straw2008 skrev 2013-10-09 08:53:56 följande:

Ja vi har redan såna lådor, dock har vi aldrig haft flipluckorna på då jag tycker så synd om katten som måste gå in där. Men ska sätta på luckorna idag
    Håll koll bara. Jag har för mig att jag hade låda med tak och lucka under en period, men katterna gick ju inte in där utan då gjorde de ifrån sig på andra ställen istället...
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • nemo1
    straw2008 skrev 2013-10-09 08:33:16 följande:

Förmodar att du är arbetslös eller sjukpensionär ? Dvs är hemma hela dagarna ? Vi jobbar heltid. Då vi har 3 våningar hör vi inte när katten skiter o det kan även ske mitt i natten.
    Nej jag är varken arbetslös eller sjukpensionär. Är du så fruktansvärt känslig för det katten får ur sig så kanske du ska ta och hitta ett hem där någon tar det som fullt normalt att katten skiter. Hur luktar ditt eget bajs??
  • Grävling 75

Måste bara tipsa om en kattsand som min man råkade köpa, nämligen Mjau Katty klumpbildande. Vi brukade alltid ha ever clean till gamla katten och det funkade bra men fick alltid byta all sand i lådan var 6-8 vecka trots utekatt eftersom det blev att lukta. Lilla katten gillar inte att krafsa över bajset så noga och det STINKER så man blir tokig. Nu bytte vi till Mjau Katty som finns i mataffärer och jag var skeptisk, men den luktar lite dammig lera typ och det döljer doften helt!!! Har haft samma sand i ca 4 veckor och funkar fortfarande perfekt. Värt att testa!

• straw2008
    Grävling 75 skrev 2013-10-13 14:26:33 följande:
    Måste bara tipsa om en kattsand som min man råkade köpa, nämligen Mjau Katty klumpbildande. Vi brukade alltid ha ever clean till gamla katten och det funkade bra men fick alltid byta all sand i lådan var 6-8 vecka trots utekatt eftersom det blev att lukta. Lilla katten gillar inte att krafsa över bajset så noga och det STINKER så man blir tokig. Nu bytte vi till Mjau Katty som finns i mataffärer och jag var skeptisk, men den luktar lite dammig lera typ och det döljer doften helt!!! Har haft samma sand i ca 4 veckor och funkar fortfarande perfekt. Värt att testa!

Tusen tack för feedback, skönt att det inte bara är vi som tycker det luktar blomsteräng. Mjau katty är en gul påse med lite tyngre sand i va...? Provas då ever clean är slut!
    I kinamockaskogen.....
  • Grävling 75

Nej, det är en vit kartong i ever clean storlek. Sanden är rätt grov och mörk. Luktar som sagt en aning lera men det är ju fantastiskt i jämförelse med alternativet.

• straw2008
    Grävling 75 skrev 2013-10-13 15:24:43 följande:
    Nej, det är en vit kartong i ever clean storlek. Sanden är rätt grov och mörk. Luktar som sagt en aning lera men det är ju fantastiskt i jämförelse med alternativet.

Tack tror jag vet vilken du menar faktiskt !!
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Stinker på hela våningen...