• Längtan 1970

    Äggdonation

    Hej:
    Är det några som har information om Unica kliniken eller IVI klinikerna när det gäller äggdonation? Vi vill bestämma oss inom en vecka och göra vårt livs försök och vill veta om chanserna. Hoppas att det finns några som vill/kan svara oss så att det kan vara hjälp för beslutet. Synd att vi inte kan få behandling här hemma i Sverige och då ska man behöva söka till ett annat land :( 
    Tack alla snälla. 

  • Svar på tråden Äggdonation
  • swede

    Jag följer gärna med här på tråden. Grattis "Längtan 1970", så kul att höra att det har lyckats för er Grattis! Måste kännas underbart!

    Vi har skrivit upp oss på kö i Umeå, de sa att det var ca 1 års väntetid nu, sedan är vi igång med att undersöka Fertinova i Åbo och Riga i Lettland. Ska söka information om Valencia nu. Kul att höra att du är nöjd, Barnlängtan.

    Vi har varit på samtal hos "Storken", www.storkklinik.dk och de har verkligen varit jättebra. Jag undrar varför man inte vill rekommendera de? Vi har varit supernöjda med de i alla fall. De svarar alltid i telefon, svarar direkt på mail och är supertrevliga. De har gjort allt för att hjälpa oss...

    Lycka till, till er alla som är igång med ÄD, ni som funderar på ÄD och ni som är gravida...och alla ni andra också

    Kram

  • Thyra

    Grattis till dig som är gravid och hej till tråden.

    Vi fick en alldeles underbar dotter. Hon är sprallig som jag. Busig. Hon har grön-brun-grå melerade ögon, de allra finaste jag sett. Hon är mitt hjärta och vår dotter och vi fick henne via äggdonation. Min Gyn brukar alltid säga att vi är så lika, jag ler och får påminna henne igen att vi gjorde ÄD.

    Vad jag vill säga är, det spelar ingen roll genetiskt, biologiskt, adoptiv, ni kommer älska dem
    varje sekund och de är era barn.

    Jag tänker nu framåt, syskon, och har kontaktat Umeå. Vi har inga fler försök i Sthlm utan egen donator. Andra alt. är danmark, polen. Ett steg i taget.

    Kram på er

  • NinaCamilla

    Hej alla,

    Jag hoppar in här. Vi gör vårt 4 ÄD i Grekland Serum kliniken snart och jag har påbörjat mina mediciner Et är planerat om 2-3 veckor (hoppas jag). Vår klinik har en anonym donator men vi har också garanterat antal ägg 8-10 st för att få bästa resultat. Om donatorn skulle inte producera så mycket ägg, har vi back-up donatorn. Hittills har det varit den bästa kliniken som vi har varit på. Jag har endometrios och behöver mer support än svenska eller finska kliniker kan erbjuda.

    Sara: Vi har samma gyn i så fall. Han har hjälpt mig i många år och många ÄD-försök.
    Jag tror att jag har bidragit att han inte rekommenderar kliniker i Åbo iaf. Vi har 3 misslyckade ET och 1 FET i Åbo bakom oss och har haft otur med donatorer. Han rekommenderade sist att vi ska byta klinik. St Peterburg har jag hört gott om och jag tror att de har bättre mediciner/behandlingsmetoder än i strikta Finland. Fördelen med Finland är att man kan få ersättning från FK om man fyller Socialstyrelsens riktlinjer. Jag har hört gott om Fertinova i Helsingfors också. Vi träffade dem i ett år sedan men bestämde att gå vidare med Grekland.

    Barnojag: Jag har varit i kontakt med San Diego kliniken ang. ÄD. De har en "garanti" program för 300 000 SEK. Om man har inga fel och vill ha garanti att man föder ett levande barn, kan man köpa in sig till programmet. Då ingår allting samt de garanterar att du blir gravid och du har support hela graviditeten fram till förslossningen. Om du skulle inte lyckas, får du pengarna tillbaka, antingen helt eller halva. Då får man mer stöd av kliniken än i vanliga fall. Jag vet en tjej som blev gravid via dem och hon rekommenderade kliniken. I mitt fall kan vi inte vända sig mot dem eftersom jag har endometrios och då gäller inte garantiprogrammet. Man får inte ha några fel livmoder eller man måste vara nyligen opererad i så fall. Det är dyrt men andras sidan om man har testat allt, kan det vara värt än göra 3 misslyckade försök i billigare kliniker.    

  • Bonifacio

    Någon som känner till Clinica Fertia i Malaga, Spanien?
    Snackar de engelska eller bra spanska? Hemsidan verkar bara vara på spanska...

  • machmu

    Hej alla,
    Ny i tråden. Vi har gjort ÄD, tre försök hos IVI Valencia. Funderar på att byta klinik eftersom de gjort en del missar. Är det någon som har erfarenhet av Instituto Bernabeu i Alicante? De har en Pregnancy Guarantee!?! Låter lite för bra för att vara sant. Någon som har erfarenhet eller läst något om det? Man blir så snurrig och villrådig med alla stora beslut som måste tas. 

  • Längtan 1970

    Hej machmu, vad tråkig med misslyckade försök. Vi gjorde ett försök( IVI Valencia), nu sitter jag här med min son i min famn.

    Vad har de gjort för miss? Om du vill berätta. Jag hjälper gärna dig med det jag/ vi kan. Om du vill så kan du skriva till mig via inbox eller svara här.

    Den andra kliniken känner jag inte alls till.

    Hoppas att det ordnar sig. Kram.

  • machmu
    Längtan 1970 skrev 2014-11-20 16:10:22 följande:

    Hej machmu, vad tråkig med misslyckade försök. Vi gjorde ett försök( IVI Valencia), nu sitter jag här med min son i min famn.

    Vad har de gjort för miss? Om du vill berätta. Jag hjälper gärna dig med det jag/ vi kan. Om du vill så kan du skriva till mig via inbox eller svara här.

    Den andra kliniken känner jag inte alls till.

    Hoppas att det ordnar sig. Kram.


    Hej,
    Vad härligt att det lyckades för er! Jag tvivlar inte på att IVI Valencia är professionella i själva proceduren, men vi får hela tiden kämpa för att få information och senast så brände de oss rejält. Det är ofta kommunikationsproblem och det är inte på grund av språket. 

    Vi har genomgått tre försök med hjälp av två omgångar mini- äggdonation. Första isättningen hade vi kommit överens med läkarn att ett ägg skulle sättas in (i enlighet med läkarens rekommendationer), men när jag låg där med benen i vädret sa de att de skulle sätta in två. Det var inte kul och gjorde att vi kände oss väldigt osäkra. Eftersom det var första gången hade man ju inte så stor koll heller. Det var första varningstecknet! Speciellt med tanke på att det var läkaren som sa att det räckte med ett första gången eftersom det såg bra ut för mig. Positivt på testdag men lågt HCG och några dagar senare ännu lägre. Andra gången hade vi ett ägg kvar och det satte vi in. Det tog inte. Tror inte att det var något drama då. Tredje gånge behövde vi en ny donation. Vi valde mini-donation igen och även genetik-testet. Tredje isättning: satte in två:negativt. Två till frysen, trodde vi... Jag har behövt göra en massa blodprov och en hysteroskopi men allt är ok och nu i november var det dags att förbereda för försök i december, trodde vi... Jag fick mens förra veckan men det har varit svårt att få program från dem så jag började med p-piller. Sen kom det mail om att vi skulle skriva på för donator och om vi ville ha genetik-testet igen. Vi ställde oss frågande eftersom vi hade två ägg i frysen. Då sa de att de aldrig utvecklats. De vill nu ha ca 40 000 kr för en ny mini-äggdonation. Otroligt knäckande och att äggen inte utvecklats och därmed inte frysts är inget vi fått reda på. Detta visste de förmodligen redan för fyra månader sen.

    Så nu står vi här och funderar på hur vi ska gå vidare. Besvikna eftersom det inte blir isättning i december och oroliga eftersom vi inte litar på IVI. Ska vi stanna i något vi inte litar på eller ska vi börja om hos någon annan? Blir det någon skillnad? Hur lång är startsträckan för ny klinik? Många frågor och tuffa beslut.
  • Längtan 1970

    Vad tråkigt måste jag säga. Vi hade lite svårt att få veta hur många ägg som klarade sig vidare efter transfer. Transferdagen sa de att de ska ringa oss och säga hur många som hamnade i frysen. Det sa personalen på det mindre byggnaden. Veronica hette hon. Först efter en vecka vi hade kommit tillbaka hem till Stockholm så ringde jag henne för att fråga, då sa hon att ingen av de som klarade sig till frysen :( kändes lite konstigt. Vid det laget vi hade plussat och vi brydde oss inte om det. Nu när vi tänker på syskon försök så känns det jätte tråkigt. Då måste vi börja allt från början.

    När det gäller en eller två ägg, jag ville två men läkaren var emot det. Till slut han gav sig med och sa " två ägg två barn" men det blev inte så. Jag är glad att vi tog två.

    Om jag ska säga vad jag tycker, skriv till de och be de svara era funderingar och frågor. Det är de skyldiga till. I Spanien tråden var en annan tjej som kände sig missnöjd med första försöket. Hon skrev till de och tillslut så fick hon nästa försök till mkt bra refuserad pris.

    Hon lyckades och har en son nu.

    Vi tackade nej till de testerna som ni tackade också nej till. Vi behövde inte skriva på några papper alls.

    Vet att det är jobbigt och behövs mycket kraft och ork att kämpa med de här jobbiga biten, men man vet aldrig. Hoppas att det ska ordna sig för er.

    Hjälper gärna till om det är några frågor. Kram.

  • machmu
    Längtan 1970 skrev 2014-11-20 19:45:55 följande:

    Vad tråkigt måste jag säga. Vi hade lite svårt att få veta hur många ägg som klarade sig vidare efter transfer. Transferdagen sa de att de ska ringa oss och säga hur många som hamnade i frysen. Det sa personalen på det mindre byggnaden. Veronica hette hon. Först efter en vecka vi hade kommit tillbaka hem till Stockholm så ringde jag henne för att fråga, då sa hon att ingen av de som klarade sig till frysen :( kändes lite konstigt. Vid det laget vi hade plussat och vi brydde oss inte om det. Nu när vi tänker på syskon försök så känns det jätte tråkigt. Då måste vi börja allt från början.

    När det gäller en eller två ägg, jag ville två men läkaren var emot det. Till slut han gav sig med och sa " två ägg två barn" men det blev inte så. Jag är glad att vi tog två.

    Om jag ska säga vad jag tycker, skriv till de och be de svara era funderingar och frågor. Det är de skyldiga till. I Spanien tråden var en annan tjej som kände sig missnöjd med första försöket. Hon skrev till de och tillslut så fick hon nästa försök till mkt bra refuserad pris.

    Hon lyckades och har en son nu.

    Vi tackade nej till de testerna som ni tackade också nej till. Vi behövde inte skriva på några papper alls.

    Vet att det är jobbigt och behövs mycket kraft och ork att kämpa med de här jobbiga biten, men man vet aldrig. Hoppas att det ska ordna sig för er.

    Hjälper gärna till om det är några frågor. Kram.


    Tack så otroligt mycket för omtanke och svar. Vi ska prata med dem imorgon så får vi se vad de säger. Vårt mål är att få det billigare och om det inte går så byter vi nog klinik. Det är en avvägning men vi vill inte binda oss till dem. Har kollat runt på andra kliniker och t.ex IREMA erbjuder garanti på 2 embro vid embrydonation och 4 ägg vid minidonation. Hos IVI finns inga garantier alls, så känner även rent ekonomiskt att det är smart att byta. Men vi får se vad som händer imorgon. 
Svar på tråden Äggdonation