• DevilsDaughter

fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon

Vi går i tankarna att göra fostervattensprov under denna graviditeten. Jag ligger inte i någon riskzon och vet väl att barnmorskan antagligen kommer ställa sig på tvären mot detta. KUB är jag inte intresserad av att göra.. 
    Vad har man för rättigheter till att göra fostervattensprov eller moderkaksprov? Vet att vi såklart kommer få betala för det själva, men vad "krävs" för att få göra det. Ringde till en privat klinik i Stockholm som utför fostervattensprov och de sa att man ändå måste ha en remiss för att få göra det. Undrar lite ni som gjort fostervattensprov eller moderkaksprov utan att ligga i riskzon, hur gick ni tillväga?

• Svar på tråden fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon
  • anonimus

gjorde fvp med båda barnen, var 31 och 33, bm skickade remiss och var inga problem över huvud taget.

• DevilsDaughter

Men kan BM göra det? Här måste man prata med en läkare som ska godkänna det...  BM har ingenting att säga till om när det gäller sådant..

• Majblomma14
    DevilsDaughter skrev 2013-10-10 19:27:14 följande:

Men kan BM göra det? Här måste man prata med en läkare som ska godkänna det...  BM har ingenting att säga till om när det gäller sådant..

Det är BM sim skickar remissen! Om du inte är nöjd med en BM går det att försöka byta till annan. Det har jag gjort.

Hur gammal är du?

Tror att 'oro' faktiskt räknas som en anledning till att få göra proven, oavsett 'riskzon' eller ej.
  • Flickan och kråkan
    DevilsDaughter skrev 2013-10-10 19:27:14 följande:

Låter besynnerligt. BM skickar remiss. Läser man de flesta landstings policy så räknas oro som legitimt skäl.
  • tystlängtan

Men varför vill man så gärna göra fvp/mkp utan att ligga i riskzonen eller göra ett KUB först? Alla får givetvis göra det som känns bäst för dem själva, men jag förstår bara inte. Risken att själva provet orsakar missfall är ju klart högre än att det faktiskt är något fel på fostret. Menar inte att döma, förlåt om det uppfattas så.

• Flickan och kråkan

För att vi ville veta. KUB anger bara sannolikhet, inget annat. Vi gjorde fvp med andra och tredje barnet, då fanns det fler som skulle påverkas helt enkelt. Med tanke på att missfallsrisken under en graviditet efter v.12 ligger på 3% och fvp ökar risken under två veckor med 0,3% så var det rätt för oss.

• Alexi

Jag gjorde ett mkp med andra barnet, 33 år då och inga risker. Jag sa till min bm att jag ville göra det pga oro, berättade att kub med första barnet bara skapade mer oro osv. Då fick jag träffa läkaren som var den som skrev remissen men det var inga problem. Stå på dig om att du känner till riskerna, är påläst om ev konsekvenser och att du har en oro som är väldigt stark.

• Lakrits

I Västmanland behöver man ingen remiss och vet att man får göra bl.a. pga oro.

• Elizaa

Det är nio år sen jag gjorde FVP i västmanland, men då var det inga problem. Ingen remiss behövdes o det räckte med att jag sa att jag var orolig. Jag hade inte ens fyllt 30. Jag är mkt glad för att jag gjorde det, jag kunde sen slappna av resten av graviditeten. Helt rätt att KUB endast är riskstatistik o sannolikhetslära, ingen korrekt svar... vet flera som fått barn med kromosomfel trots bra värden på KUB...

Svar på tråden fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon