• Akua

Varför låter min katt?

Jag har en katthona på 1 år och hon jamar,kurrar när hon bär VISSA leksaker!
    Just vissa så tar hon upp leksaken i munnen och springer runt och låter. Ibland jam-kurrande men ibland skrik-jamande.
    Helt plötsligt leker hon med saken och sen bär hon den igen och kan springa omkring, gå omkring och låta.

Varför? Har aldrig varit med om detta beteende förut. Någon som vet varför eller har en teori?    

• Svar på tråden Varför låter min katt?
  • LunaLunatic

Ena knäppot här har en äcklig boll som hon springer med i munnen och gastar när hon har kull för att visa sina ungar vad duktig jägare deras mor är. Mellan varven vet jag inte var hon gömmer den. Kom fram nyligen när lillpojken flyttade hit och adopterades av henne. Han var inte värst imponerad, dock.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Akua
    frökenelisabeth skrev 2013-10-10 20:49:48 följande:
    Jag hade en gång en dörrmatta där det stod "cat is nuts!!" på, den skulle kanske passa hemma hos dig, Akua?

Haha det skulle den! Bredvid en skylt som jag har fått som säger "a home is just a house without a cat" ;)
  • adina01

Precis alldeles nyss gick jag ut och möttes av skumma jamningar och nog kom katten gående med en sork han visade upp.
    (Första gången jag hörde dessa ljud trodde jag att katten var sjuk eller hade ont någonstans) 

• Akua
    LunaLunatic skrev 2013-10-10 20:52:22 följande:
    Ena knäppot här har en äcklig boll som hon springer med i munnen och gastar när hon har kull för att visa sina ungar vad duktig jägare deras mor är. Mellan varven vet jag inte var hon gömmer den. Kom fram nyligen när lillpojken flyttade hit och adopterades av henne. Han var inte värst imponerad, dock.

Haha otacksam adopterad unge ;)

Ja det kanske är något sådant som hon pysslar med då. Skulle gärna haft en katt-vetare hos mig som kan förklara alla knasiga beteenden som hon har för sig!  
  • frökenelisabeth

Har du inte sett det där programmet "my cat from hell" eller vad det nu heter, på NatGeo? kanske kan få några clues därifrån?

• Birmafröken

Min kastrerade 9-åriga honkatt (som aldrig fått ungar) bär omkring på en speciell leksak och avgrundsjamar en stund varje kväll. Sedan lägger hon sig med den under en pall i köket.

Det känns som att det måste vara ett medfött instinktivt beteende som har med byten och ungar att göra.

• Akua
    adina01 skrev 2013-10-10 21:00:56 följande:
    Precis alldeles nyss gick jag ut och möttes av skumma jamningar och nog kom katten gående med en sork han visade upp.
    (Första gången jag hörde dessa ljud trodde jag att katten var sjuk eller hade ont någonstans) 

Hehe :)

Ja men oftast så kurr-jamar hon glatt när hon har leksaken i munnen! Lite som när hon jamar "hej" eller "titta så söt jag är, jag borde få mat"  :P 
  • Akua
    Birmafröken skrev 2013-10-10 21:19:55 följande:
    Min kastrerade 9-åriga honkatt (som aldrig fått ungar) bär omkring på en speciell leksak och avgrundsjamar en stund varje kväll. Sedan lägger hon sig med den under en pall i köket.

Det känns som att det måste vara ett medfött instinktivt beteende som har med byten och ungar att göra.

Men min katt hon kurr-jamar mer. Det låter mer glatt än avgrund :P
  • Rataxes

Vår honkatt hämtar ofta leksaker och kommer och hoppar upp med den och kurrar. Då ska vi kasta leksak som hon apporterar. Särskilt på kvällen när det är läggdags, då springer hon i förväg och jamar ljudligt så vi inte ska glömma bort att kasta leksak.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Birmafröken
    Akua skrev 2013-10-10 21:48:30 följande:

Men min katt hon kurr-jamar mer. Det låter mer glatt än avgrund :P

Det kanske är för att din katt är så ung att hon inte har utvecklat det här beteendet och lätet fullt ut ännu. Flört

Jag har förresten läst någonstans att kattmammor har olika ljud beroende på hur "farligt" bytet de kommer med är. Min katts byte kanske är en jättestor fet levande råtta, medan din katts byte är en liten död sork...
  • adina01
    Birmafröken skrev 2013-10-10 21:19:55 följande:

Visst är det lite skumt att de gör så, min katt är dessutom en kastrerad hankatt, han hade om han varit fertil kanske varit en av de där hankatterna som hjälper till med och tar hand om sina ungar.
  • Birmafröken
    adina01 skrev 2013-10-10 22:35:08 följande:
    Visst är det lite skumt att de gör så, min katt är dessutom en kastrerad hankatt, han hade om han varit fertil kanske varit en av de där hankatterna som hjälper till med och tar hand om sina ungar.

Kastrerade hankatter har ofta väl utvecklade omvårdnadinstinkter tycker jag att det verkar som. Hemma hos mig är det alltid den äldsta hankastraten som tar hand om små nykomlingar och gör allt en mamma skulle göra förutom att ge mjölk.
  • adina01
    Birmafröken skrev 2013-10-10 22:42:40 följande:

Kastrerade hankatter har ofta väl utvecklade omvårdnadinstinkter tycker jag att det verkar som. Hemma hos mig är det alltid den äldsta hankastraten som tar hand om små nykomlingar och gör allt en mamma skulle göra förutom att ge mjölk.
    Så är det kanske, min äldre hankatt som aldrig träffat kattungar uppfostrade, lekte med och tog hem byten till en mycket ung moderslös kattunge jag hade när han var 15 år, den andra som kommer med sina byten till mig avskydde denna kattunge.
  • Birmafröken
    adina01 skrev 2013-10-10 23:00:26 följande:
    Så är det kanske, min äldre hankatt som aldrig träffat kattungar uppfostrade, lekte med och tog hem byten till en mycket ung moderslös kattunge jag hade när han var 15 år, den andra som kommer med sina byten till mig avskydde denna kattunge.

Ja, min 9-åriga hankastrat uppfostrar, tvättar och myser med alla sina kattkompisar, även nu när de är vuxna. Min 9-åriga hona (som bär runt på byten) visar inga moderskänslor öht i övrigt. Varje gång de fått en ny kattungekompis är hon snarare värsta häxan.
Svar på tråden Varför låter min katt?