Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Varför låter min katt?

Min kastrerade 9-åriga honkatt (som aldrig fått ungar) bär omkring på en speciell leksak och avgrundsjamar en stund varje kväll. Sedan lägger hon sig med den under en pall i köket.

Det känns som att det måste vara ett medfött instinktivt beteende som har med byten och ungar att göra.

• Birmafröken
    Akua skrev 2013-10-10 21:48:30 följande:

Men min katt hon kurr-jamar mer. Det låter mer glatt än avgrund :P

Det kanske är för att din katt är så ung att hon inte har utvecklat det här beteendet och lätet fullt ut ännu. Flört

Jag har förresten läst någonstans att kattmammor har olika ljud beroende på hur "farligt" bytet de kommer med är. Min katts byte kanske är en jättestor fet levande råtta, medan din katts byte är en liten död sork...
  • Birmafröken
    adina01 skrev 2013-10-10 22:35:08 följande:
    Visst är det lite skumt att de gör så, min katt är dessutom en kastrerad hankatt, han hade om han varit fertil kanske varit en av de där hankatterna som hjälper till med och tar hand om sina ungar.

Kastrerade hankatter har ofta väl utvecklade omvårdnadinstinkter tycker jag att det verkar som. Hemma hos mig är det alltid den äldsta hankastraten som tar hand om små nykomlingar och gör allt en mamma skulle göra förutom att ge mjölk.
  • Birmafröken
    adina01 skrev 2013-10-10 23:00:26 följande:
    Så är det kanske, min äldre hankatt som aldrig träffat kattungar uppfostrade, lekte med och tog hem byten till en mycket ung moderslös kattunge jag hade när han var 15 år, den andra som kommer med sina byten till mig avskydde denna kattunge.

Ja, min 9-åriga hankastrat uppfostrar, tvättar och myser med alla sina kattkompisar, även nu när de är vuxna. Min 9-åriga hona (som bär runt på byten) visar inga moderskänslor öht i övrigt. Varje gång de fått en ny kattungekompis är hon snarare värsta häxan.
Svar på tråden Varför låter min katt?