• Anonym (..)

Mina föräldrar omkom - flyttade till en jourfamilj i måndags

I måndags hamnade jag i en jourfamilj då min mamma, pappa och mormor omkom i en trafikolycka. Innan jag hamnade hos jourfamiljen har jag varit inlagd BUP då jag mådde otroligt dåligt och försökte ta mitt liv. 

Så... nu är jag här. På obestämd dit. Sedan jag kom hit så har vi gjort hur mycket saker som helst, har träffat hela deras släkt och åkt runt överallt verkligen. Har med andra ord inte hunnit "tänka" särskilt mycket. Men just nu är allt riktigt, riktigt jobbigt. 

Jag har inte alls fått mycket info om det här med familjehem. Hur mycket får dem för att ta hand om mig? Kan de ha vilka regler som helst? 

• Svar på tråden Mina föräldrar omkom - flyttade till en jourfamilj i måndags
  • Anonym (socionom)

Om du inte känner att jourfamiljen förstår, prata med BUP som jag tror och hoppas att du väldigt regelbundna kontakter med, eller prata/maila din handläggare på socialtjänsten och säg åt dem hur det är och be dem prata med jourfamiljen.

• Queenie70
    Anonym (Okej) skrev 2013-10-20 09:25:33 följande:
    Jag beklagar verkligen det du går igenom, kan inte tänka mig något mer fruktansvärt att först få alla vuxna i sitt liv bortraderade och sedan tvingas bo hos folk som inte verkar ha en aning om vad deras uppdrag innebär. Jag trodde alla fosterhem och jourhem fick utbildning och lära sig vad som är okej och inte, men jag antar att de är upptagna med att planera vad de ska göra med alla extrainkomster...

Din lillebror, var har han hamnat?Vad fint, en som verkligen vill hjälpa! Då är du helt med mig och många andra som säger att fosterhem inte ska ha någon ersättning? Barnbidraget ska räcka...

Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu när du hos ett utsatt och traumatiserat barn planterar ännu mer otrygghet och oro. Är det verkligen lämpligt? Du tänker inte istället att det TS behöver nu är uppmuntran omkring att hon är i goda händer? Vore det inte rimligare att du som vuxen vänder dig till andra vuxna för att diskutera din skeptisism ang myndigheter och jourfamiljer istället för att spä på TS dåliga mående?
  • Anonym (Tess)

Tråkigt att läsa om allt som hänt dig

Hoppas verkligen att bup fortsätter att följa upp dig. Är bra att prata och visa hur man mår.

Kan tänka mig att det är svårt också för familjen att veta hur de ska vara. Om dom är snälla och välvilliga kanske du ska ge dom en chans.

Kram

• Anonym (mamma)

Beklagar sorgen

Hur ofta träffar du din bror? Jag kan tänka mig att ni behöver varandra mer än någonsin nu.  

• Anonym (Okej)
    Queenie70 skrev 2013-10-21 21:26:37 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du tänker nu när du hos ett utsatt och traumatiserat barn planterar ännu mer otrygghet och oro. Är det verkligen lämpligt? Du tänker inte istället att det TS behöver nu är uppmuntran omkring att hon är i goda händer? Vore det inte rimligare att du som vuxen vänder dig till andra vuxna för att diskutera din skeptisism ang myndigheter och jourfamiljer istället för att spä på TS dåliga mående?
    Fördömandenas drottning slår till igen... Jag har väl inte skrivit något som kan "plantera mer otrygghet och oro", hon skrev själv om att det var jobbigt natt flänga runt och jag uttryckte min förvåning över att fosterfamiljen inte hade mer vett än så.

Du kanske ska låta TS avgöra vad som får henne att känna sig otrygg och inte, hon har inte skrivit något om det i sina svar.

Men bra att du väljer TS tråd där hon skriver att hon mår dåligt för att hacka på andra, det får henne säkert att må bra och tycka att du är hennes räddare i nöden. Jättefint.
  • Anonym (Tyvärr)

Sluta skära dig, annars låser väl soc in dig på nåt hvb där du övervakas istället. Barnfängelse, akta dig!
    Om 2 år är du fri från soc.

Beklagar det djupaste din sorg!

• Anonym (Fd placerad)

Jag har bott i 3 olika familjehem under 5 år (och träffat ännu fler ungdomar/barn som levt i andra familjehem)...

Familjerna har olika regler och beter sig på olika vis. Angående pengar så delar vissa ut veckopeng, andra månadsvis, vissa "vid behov" (alltså om man säger att man vill köpa något). Just ekonomin borde ha tagits upp när du flyttades dit...

Har du kontakt med någon socialsekreterare? Jag har genom åren alltid tyckt det varit lättare att prata med socialsekreteraren om såna saker, som hen sedan fört fram till familjehemmet. Eller om du kanske pratar med din socialsekreterare och att ni sedan pratar tillsammans allihopa.

BUP är bra att prata med också om du känner att du mår dåligt. Berätta hur du verkligen mår. Strunta i kommentarer som "gör det inte värre, för då kan du hamna på en värre plats", för är du självmordsbenägen så kan du behöva mer stöd än vad just det familjehemmet ger. Jag var inlagd på en BUP-klinik i ett halvår eftersom jag försökte ta livet av mig och gjorde mig illa så fort jag fick chansen. Men jag är glad för det. Hade jag placerats i ett hem direkt (vilket soc ville) så hade jag kanske inte varit vid liv idag. (Off topic: När jag väl placerades i familjehem hade jag en önskan om att få flyttas till ett behandlingshem, men det ville man inte. Jag skadade mig/tog droger under ett par år extra i familjehemmet eftersom de inte hade någon koll, men jag försökte iaf inte ta livet av mig och det tyckte soc var nog bra anledning att låta mig bo i familjehem. Till slut lugnande jag ned mig, men jag önskar jag hade satts i ett behandlingshem med en gång.)

Lycka till. Hjärta 

• Emsilon

Kära fina lilla stora du!
    Jag har läst alla inlägg och Fd placerad och flera andra har skrivit så klokt och bra. Jag sänder styrkekramar till dig TS. Du är i en stor kris, har sorg och är dessutom ung, vilket i sig inte är så lätt alla gånger. Samtidigt anar jag både hopp och styrka hos dig. Du är ju jätte bra på att uttrycka dig och beskriva dina behov. Jag hoppas och tror verkligen att det finns vuxna (BUP, jourföräldrar eller Soc, bra lärare eller kompis förälder) i din närhet som vill lyssna och som kan hjälpa dig. Snälla ge dem det förtroendet, och försök att inte ge upp om en eller två vuxna visar sig inte hålla måttet. Det finns vuxna som håller, jag lovar, det gäller bara att hitta dem! Våga söka, orka prata orka berätta även om ditt kaos. Försök beskriva precis det du beskrivit här, både stort och smått!
    Du beskriver det så bra och det låter så smart, du har trots allt bra koll på dig själv och dina behov:
    Att du behöver få ha lugn och ro men att det samtidig är jobbigt att bli helt ensam. Berätta om ditt självskapade beteende. Berätta att du behöver nya byxor, det är också viktigt och den vuxna som tycker det är konstigt har fel!

en tanke: Om de vuxna inte lyssnar eller om du har svårt att utrycka dig kanske du kan prova att skriva? Det gäller även frågor. Du har ju jätte många bra frågor! Det kan dock vara svårt för de vuxna, som inte känner dig att veta vad du undrar över. Som det där med regler och byxköp. Skriv en lapp med frågor till någon vuxen som verkar juste, i din närhet.

Skulle så gärna vilja veta hur det har gått för dig...det har ju gått lite tid nu.

Varmt lycka till

• Anonym ((?))
    Anonym (S) skrev 2013-10-13 18:30:03 följande:

Jag läser och som jag tolkar det du skrivit är att du blev föräldralös i måndags då de förolyckades i en trafikoliycka, hamna på psyk och sen till ett jourhem. Att du var på psyk betyder inte att du blev kvar där. Hur kunde de dö i en trafikolycka alla tre och lämna ett minderårigt barn i livet utan att det rapporterats om? Varför kom du till jourhem och inte släktingar eller kompisars familjer?

Så du tror att det står om alla trafikolyckor i tidningarna? Please. Vet du t ex hur många som dör i t-banan eller blir överkörda av tåg - varje vecka - och det står inte en rad om det i tidningarna.
  • Anonym ((?))
    Hallonet skrev 2013-10-20 00:32:29 följande:

Inte alltid. Jag är i branschen och alla olyckor med dödlig utgång hamnar inte alltid i pressen.
    Nä - en väldans massa skriverier om trafikolyckor skulle det bli om de tog med alla.
  • Anonym (Selma)
    Anonym ((?)) skrev 2013-11-19 21:51:44 följande:

Så du tror att det står om alla trafikolyckor i tidningarna? Please. Vet du t ex hur många som dör i t-banan eller blir överkörda av tåg - varje vecka - och det står inte en rad om det i tidningarna.
    Media rapporterar vanligtvis inte om självmord; därför står det inget om dem i tidningarna.
  • Anonym (..)
    Emsilon skrev 2013-11-19 21:43:30 följande:
    Kära fina lilla stora du!
    Jag har läst alla inlägg och Fd placerad och flera andra har skrivit så klokt och bra. Jag sänder styrkekramar till dig TS. Du är i en stor kris, har sorg och är dessutom ung, vilket i sig inte är så lätt alla gånger. Samtidigt anar jag både hopp och styrka hos dig. Du är ju jätte bra på att uttrycka dig och beskriva dina behov. Jag hoppas och tror verkligen att det finns vuxna (BUP, jourföräldrar eller Soc, bra lärare eller kompis förälder) i din närhet som vill lyssna och som kan hjälpa dig. Snälla ge dem det förtroendet, och försök att inte ge upp om en eller två vuxna visar sig inte hålla måttet. Det finns vuxna som håller, jag lovar, det gäller bara att hitta dem! Våga söka, orka prata orka berätta även om ditt kaos. Försök beskriva precis det du beskrivit här, både stort och smått!
    Du beskriver det så bra och det låter så smart, du har trots allt bra koll på dig själv och dina behov:
    Att du behöver få ha lugn och ro men att det samtidig är jobbigt att bli helt ensam. Berätta om ditt självskapade beteende. Berätta att du behöver nya byxor, det är också viktigt och den vuxna som tycker det är konstigt har fel!

en tanke: Om de vuxna inte lyssnar eller om du har svårt att utrycka dig kanske du kan prova att skriva? Det gäller även frågor. Du har ju jätte många bra frågor! Det kan dock vara svårt för de vuxna, som inte känner dig att veta vad du undrar över. Som det där med regler och byxköp. Skriv en lapp med frågor till någon vuxen som verkar juste, i din närhet.

Skulle så gärna vilja veta hur det har gått för dig...det har ju gått lite tid nu.

Varmt lycka till

På riktigt, ni är så himla fina och underbaraHjärta

För snart tre veckor sedan fick jag världens utbrott och ångest så jag stack ifrån familjehemmet med en kniv och massa tabletter. Jag ville hem. Hem till våran lägenhet. Dom hade nycklarna, men de vägrade att ge mig dom. 

Jag "höll mig undan" med hjälp av kompisar. Men sedan så spårade polisen min mobil och jag blev inlagd på BUP igen, med LPT. Sedan jag blev utskriven så har jag faktiskt fått vara hemma, ensam. Efter många om och men. Jag vet att det planeras att jag ska läggas in på en slutenvårdsavdelning på BUP. Sen så vet jag inte mer. Det finns väl inte ens så mycket att veta om framtiden, eftersom det inte finns någon. 
  • Snöflinga

TS: har läst din tråd och tänker på dig! Hoppas att du mår bättre nu och har hamnat i ett bra familjehem där du får känns dig trygg.

Svar på tråden Mina föräldrar omkom - flyttade till en jourfamilj i måndags