• Webbredaktör02

    Har du personlig erfarenhet av navelsträng runt halsen?

    Vi hade ett samtal på redaktionen om det här med navelsträng runt halsen. Nu vill vi gärna kolla med er, vad har ni för erfarenhet? Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du personlig erfarenhet av navelsträng runt halsen?
  • Dina08

    Ja, min andra dotter hade den tre varv runt halsen, men det har hon inte haft några men av. Föddes på ett par timmar.

  • Sthlmtjej24

    Min dotter hade den tre varv runt halsen och fick usla hjärtljud under krystskedet. Apgar 7 efter 1 min, men sedan 10. Inga men vad vi kan se.

  • Hallonröd

    Ja min första son hade navelsträngen två varv hårt runt halsen...han avnavlades när han bara hade huvudet ute, annars hade han inte klarat sig Rynkar på näsan....men allt gick bra som tur var! Glad

  • Surpuppan

    Ja, min yngsta hade navelsträngen två varv runt halsen. Varje gång jag krystade gick hennes hjärtljud ner. De sa dock inget till mig förrän efteråt. Jag fick andas in syrgas mellan krystvärkarna för att hennes hjärtljud skulle gå upp. Till slut fick de klippa för att det tog för lång tid för henne att komma ut. Inga problem sen. Hon mådde prima direkt!

  • Nyfiken gul

    alla mina tre har haft det


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • liji77

    2:a sonen hade navelsträngen runt halsen. Fick sämre och sämre värden under förlossningen och blev mer och mer stressad. Det blev sugklocka och forserad utdrivning, då man oroades över hans hälsa. Barnläkare stod beredd. Ut kom sonen. Navelsträngen virades bort och han hämtade sig snabbt. Tur dock att man höll koll på oss under förlossningen, för hade den fått gått sin gilla gång, hade han kanske inte klarat sig.

  • Omogen citron

    Min mormors första barn hade det. Han dog på förlossningen, kvävdes till döds. Skönt att läsa här om andra barn som har klarat sig. Vården har väl gått framåt.

  • Sagis

    Jag föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen, så avnavlades mellan krystvärkar.

    Mitt tredje barn föddes med navelsträngen ett varv runt halsen. Detta förklarade att hjärtljudens mönster mycket tydligt visade när jag hade värkar. Den kunde dock träs av och jag fick "flåsa" igenom en värk. Han hade perfekta apgar-poäng så inga men alls.

  • Bellsam

    Mitt andra barn föddes med navelsträngen runt halsen. Det var lite kaotisk förlossning och hade läkare med som bara stod och observerade och väntade på att få dra iväg mig till operationen eftersom lillens hjärtljud sjönk flera gånger under förlossningen men precis innan de skulle dra iväg mig lyckades vi få det att vända. De höll koll på bebisen genom att ta prover på huvudet med jämna mellanrum. Det hela slutade lyckligt i alla fall som tur är :)

  • Quiet thoughts

    Två av mina 3 har haft det och fått återupplivning. Ettan avnavlades med huvudet ute. Tredje är jag snittad med.


    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
  • EnGladPingvin

    Min bror hade navelsträngen två varv runt halsen och ett varv runt foten. När han rörde sig drogs navelsträngen åt. Han var inte vid medvetande när han föddes, men överlevde och klarade sig utan men. Han fick dock stanna på bb ett tag och mina föräldrar fick åka hem utan honom kommer jag ihåg. Det var på 70-talet.

  • Raz

    Annat, min äldsta hade den virad flera varv runt benen, blev katastrofsnitt för att rädda!

Svar på tråden Har du personlig erfarenhet av navelsträng runt halsen?