• kajsaemma

Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?

Jag har under helgen lagt märke till att min katt (hona) går på lådan ofta. Ibland 2-3 gånger tätt efter varann och sedan är det lugnt några timmar sen går hon igen. Det är alltså inte stup i kvarten hon är dit utan det går i vågor.
    Jag har inte sett något blod i urinen och hennes allmänna tillstånd är som vanligt.
    Jag har googlat runt och hittat info om att de ofta kissar blod, kissar utanför/på andra ställen än lådan och att de kan jama när de sitter därinne, men hon har inga av dessa symtom.
    Hur har era katter betett sig när de haft UVI?

• Svar på tråden Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?
  • kajsaemma

Var hos veterinären idag, de sa att hon hade en inflammation i urinblåsan. Hon fick ett special foder och tuggtabletter.

• nemo1
    kajsaemma skrev 2013-10-22 23:03:47 följande:
    Var hos veterinären idag, de sa att hon hade en inflammation i urinblåsan. Hon fick ett special foder och tuggtabletter.
    Tuggtabletter?? Man brukar få metacam vid en idipatisk cystit, det är både smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hur kom veterinären fram till diagnosen? Det krävs ett ultraljud för att fastställa det. Vad bra att veterinären lyckades lura på dig ett dyrt foder som inte hjälper det minsta mot cystit. Blir så trött på alla oengagerade veterinärer som gissar sig till div diagnoser.
  • nemo1
    kajsaemma skrev 2013-10-23 15:52:08 följande:
    Jag litar på veterinären hellre än vad jag litar på dig
    Gör så du..
  • lennartsdotter
    nemo1 skrev 2013-10-23 09:15:17 följande:
    Tuggtabletter?? Man brukar få metacam vid en idipatisk cystit, det är både smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hur kom veterinären fram till diagnosen? Det krävs ett ultraljud för att fastställa det. Vad bra att veterinären lyckades lura på dig ett dyrt foder som inte hjälper det minsta mot cystit. Blir så trött på alla oengagerade veterinärer som gissar sig till div diagnoser.
    Det går alldeles utmärkt att börja utan att ultraljuda. Urinvägsinflammation är ganska lätt att diagnosticera bara utifrån symptombilden och eftersom endast 1% av fallen handlar om en infektion är det rimligt att börja behandla det som en inflammation dvs. med inflammationshämmande läkemedel och möjligen tillskott av Cystophan eller liknande. Inflammationshämmande/smärtstillande läkemedel finns i olika former bla. som tuggtabletter.

Fodret däremot kan jag hålla med om är onödigt. Vanlig blötmat är bäst för urinvägarna. 
  • Birmafröken

Är det en inflammation i blåsan utan någon känd orsak är det Feline Idiopatisk Cystit och sådana urinvägsbesvär utlöses ofta av stress. Därför kan det vara bra att fundera på om det funnits (eller fortfarande finns) några uppenbara stressfaktorer i kattens tillvaro som kan ha utlöst problemen. Om stressen finns kvar kan urinvägsbesvären återkomma.

• kajsaemma

Birmafröken: Ja jag har hört att det ofta orsakas av stress och så tror jag att det är i detta fall.
    Jag skulle beskriva min lilla kisse som otroligt försiktig, blir rädd för plötsliga ljud och ibland måste man smyga sig förbi henne för att hon inte ska springa iväg.
    Jag måste försöka hitta ett sätt så hon kan bli lugnare och att jag slipper smyga runt i huset.

• lennartsdotter
    kajsaemma skrev 2013-10-24 16:51:41 följande:
    Birmafröken: Ja jag har hört att det ofta orsakas av stress och så tror jag att det är i detta fall.
    Jag skulle beskriva min lilla kisse som otroligt försiktig, blir rädd för plötsliga ljud och ibland måste man smyga sig förbi henne för att hon inte ska springa iväg.
    Jag måste försöka hitta ett sätt så hon kan bli lugnare och att jag slipper smyga runt i huset.
    Cystophan (ett kosttillskott) kan vara till hjälp att få henne tryggare i miljön, men det behövs såklart anpassningar i miljön också.
  • Lady Paraplyh
    kajsaemma skrev 2013-10-23 15:52:08 följande:
    Jag litar på veterinären hellre än vad jag litar på dig

• sommarochsol1

Min katt har detta ofta, men har blivit bättre sedan hon börjat med antidepresiva. Hon blir lätt uppstressad och kan lättast beskriva det med att hon inte kan kontrollera sina känslor. Som vanligt när son uppvisar symptom som kissa ofta( jamar aldrig även när det kommer blod) åker vi till vetrinären. De behåller henne och tar kissprov som visar att det inte är bakterier och sen får vi metacam utskrivet att ta i en vecka. Det är inte alltd det hjälper och imorgon är det dax att ringa vetrinären igen och be om något annat.

• nemo1
    sommarochsol1 skrev 2013-10-25 01:33:24 följande:
    Min katt har detta ofta, men har blivit bättre sedan hon börjat med antidepresiva. Hon blir lätt uppstressad och kan lättast beskriva det med att hon inte kan kontrollera sina känslor. Som vanligt när son uppvisar symptom som kissa ofta( jamar aldrig även när det kommer blod) åker vi till vetrinären. De behåller henne och tar kissprov som visar att det inte är bakterier och sen får vi metacam utskrivet att ta i en vecka. Det är inte alltd det hjälper och imorgon är det dax att ringa vetrinären igen och be om något annat.
    Har du provat Feliway? Anpassar ni hemmet efter kattens behov?
Svar på tråden Någon som haft en katt med urinvägsinfektion?