• Alexi

Femårig tjej, vad har era lekt med under lång tid? Typ av hus?

Min dotter fyller fem i december och sen kommer julen tätt på. Vi vill gärna köpa något att verkligen leka med, förutom andra saker hon kommer få av släkten. Hon leker oerhört mycket rollekar i sitt rum. Där har hon ett antal Barbie med tillbehör som hon ärvt från min barndom. Sen har vi också en del Littlest pet shop. Och vanlig docka med docksäng.

Hur länge brukar barn leka med sånt här? Vi funderar på någon form av större tillbehör till den här typen av lekar, är det populärt? Hur är det med dockskåp, (har sett att det går att hitta begagnade med mycket tillbehör), är det något som leks med mycket? Dockskåp kontra andra typer av hus, playmobil, Barbie-tillbehör osv?

• Svar på tråden Femårig tjej, vad har era lekt med under lång tid? Typ av hus?
  • MalinEddie

Nu är vår dotter äldre men det har inte förändrats jättemycket. Playmobil har varit populärast här men inte ens det har hon lekt speciellt mycket med om hon inte har haft en lekkamrat. Lego (friends, city) är mer uppskattat om hon leker på egen hand.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Däremot har hon kunnat sitta och pyssla, rita och pussla i timmar sedan hon var liten. Hon älskar att klä ut sig och leka "verkliga" rollekar.  Det handlar nog mycket om att hitta det som verkligen passar det egna barnet. Oavsett om mitt barn hade lekt med ett barbiehus i 6 år hade ett annat barn tyckt det var skittråkigt direkt. Personlighet och intressen spelar in.

Avskyr CIO-metoder.
  • Alexi
    MalinEddie skrev 2013-10-21 21:37:18 följande:

Nu är vår dotter äldre men det har inte förändrats jättemycket. Playmobil har varit populärast här men inte ens det har hon lekt speciellt mycket med om hon inte har haft en lekkamrat. Lego (friends, city) är mer uppskattat om hon leker på egen hand.

Vi har sovrummen uppe och är mest nere men dottern gå ofta upp till sitt rum och leker gärna en timme i sträck ensam. Rummet ser ut som kaos efteråt men då har hon ju kul i alla fall. då verkar hon leka med det mesta hon har i rummet i leksaksväg samtidigt.

Vi har playmobil skola och playmobil lekplats och hon lekte jättemycket med dem när hon fick dem men väldigt lite numera. Dock står de på nedervåningen i lekrummet så det kan ju vara en anledning.
  • MalinEddie
    Alexi skrev 2013-10-21 21:43:55 följande:
    Vi har sovrummen uppe och är mest nere men dottern gå ofta upp till sitt rum och leker gärna en timme i sträck ensam. Rummet ser ut som kaos efteråt men då har hon ju kul i alla fall. då verkar hon leka med det mesta hon har i rummet i leksaksväg samtidigt.

Vi har playmobil skola och playmobil lekplats och hon lekte jättemycket med dem när hon fick dem men väldigt lite numera. Dock står de på nedervåningen i lekrummet så det kan ju vara en anledning.

Mycket möjligtGlad Personligen tycker jag absolut att playmobil har mer att erbjuda än barbie t.ex. utan att då fokusera på vårt/våra barn. Dottern har ett hus (liknar ett dockhus med tillbehör till varje rum), älvträdgård och zoo bland annat. Hon är som sagt äldre så kanske det spelar in? Lego har funkat bra här också som sagt.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2013-10-21 21:52:27 följande:

Mycket möjligtGlad Personligen tycker jag absolut att playmobil har mer att erbjuda än barbie t.ex. utan att då fokusera på vårt/våra barn. Dottern har ett hus (liknar ett dockhus med tillbehör till varje rum), älvträdgård och zoo bland annat. Hon är som sagt äldre så kanske det spelar in? Lego har funkat bra här också som sagt.

Jag menar att hon är äldre och därför kanske har tröttnat. Nu vid 6 år önskar hon sig helt andra saker. Jag röstar för playmobil i alla fall.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Zirup

Mina döttrar (3.5 och 5) leker mycket med det som redan nämnts: lego och playmobil. Vi har också två Sylvanianhus med ett par djurfamiljer där både de ena och de andra brukar bo: djuren har husdjur i form av LPS och ibland kommer en och annan docka på besök. Lyfter vi ner dem på golvet byggs det tågbanor runt omkring och har man tur blir det duplodjurparker både här och där så att man kan kolla på vilda djur när man reser runt med tågbanan. Jag tycker att allt sammans funkar väldigt bra i perioder, ibland behöver man plocka undan dem för att det ska bli kul igen och ibland räcker det att man sätter sig på golvet och är med så kommer leken igång igen.

• Alexi

Sylvanian vill jag nog undvika, det känns konstigt att köpa något helt nytt märke som hon inte har i övrigt. Eller?

Vilka playmobilgrejor har varit mest uppskattade hos er?

• Zirup

Tja, jag vet inte... köper du bara mer av dom märkena hon redan har? Om du kan tänka dig att köpa ett begagnat dockskåp så kan du ju få lite samma effekt.. eller hus i andra leksakstyper då, det finns ju i playmobil också om det var ett märke du var inne på. I just playmobil leker mina med älvorna men det har nog bara slumpat sig så. Glömde skriva my little pony innan, det har också varit väldigt poppis.

• lövet2

Duplo-lego. Hon har aldrig fastnat för vanligt lego, men Duplo har hon lekt med sedan hon var bara några månader gammal. Nu är hon 9 år och bygger stora byggnader med blomsterträdgård utanför och kan lätt hålla på ett par timmar i sträck. Hon har fått fler klossar och mer tillbehör varje år, så det är en riktigt stor låda vid det här laget ...

• Alexi

Vi har både duplo och vanligt lego och det leks med ibland, men inte ofta.

• en ö i havet

Mina flickor, 4 och 7 leker gärna rolllekar! Minsta tjejen älskar sina dockor och senast hon fyllde år fick hon både vagn, babysitter och bärsele. Det har verkligen varit poppis, hon har lekt och lekt och lekt. Aldrig tidigare har hon lekt så bra själv. Stora tjejen däremot är mer för att klä ut sig. Vi har en törnrosaklänning och en snövitklänning som hon gärna klär upp sig i och uppträder för oss. Nästa vecka ska hon börja på teaterskola och det tror jag hon kommer tycka blir skoj! 

Annars är det lego som funkar till stora tjejen och göra halsband/armband av pärlor som funkar till lilla. Alla typer av pyssel så länge det innehåller, lim, tejp och glitter!

• Duckan

Vår dotter leker uteslutande med dockor, nu 6 år. Hon gillar att bygga lego, men leker sen inte med det. Mitt dockskåp förstör hon mest. Själv lekte jag mycket med dockskåpet, länge.

• Minniemousemommy

Mina döttrar älskar att leka rollekar med varandra. De leker gärna prinsessor eller affär, och till det har vi då ganska mycket maskeradkläder. Ibland vill dom även leka superhjältar och tex polis, så vi har sådana kläder också! Sen så älskar dom även barbie, och disneydockor. Vanligstora och bebisstora, med många tillbehör. Det gillar dom. Jag har unvikigt att köpa lego eftersom det låter så förjävligt, men det kommer jag nog köpa tillslut när dom vill ha det. Och då kommer jag köpa friendslegot.
    Jag frågade faktiskt mina ungar vilka två saker dom gillar mest av alla sina leksaker, och det var lite osäkert men tillslut svarade dom.

Min 4 åring älskar lektältet som vi har på baksidan, där dom ibland sover över, leker rollekar och så. Sen så älskar hon även sin "my first disney doll", hon har askungen och den har hon verkligen med sig överallt. Båda mataffären, hem till mormor, till lekplatsen osv. Hon älskar den verkligen.
    Min 5 åring älskar mest deras maskeradlåda, som jag sa innehåller allt ifrån poliskostymer till prinsessklänningar. Sen så älskar hon även deras pyssellåda, som innehåller målarfärger, playdoh, massa sådana här "göra själv" kit och sånt. Hon älskar verkligen att pyssla. Sen så vet jag att hon älskar sin "glow pets-säl som hon sover med.

Skulle jag tipsa om något som de allra flesta barn älskar så är det nog lektält (går att ha inomhus om man inte har trädgård) och barbiedockhus. Mina döttrar älskar deras också, men eftersom jag sa två saker bara, så valde dom annat. Men dom och deras vänner leker med det hela tiden så dom gillar verkligen det. :)

• Anne69

Vårt "vanliga" Lundby-dockskåp har jag just sålt eftersom inget av barnen lekte med det, äldsta fick det vid 3 och det har nu stått oanvänt i 4 år. Inte heller med dockteatern blir det mycket lekt, men den har jag behållit eftersom jag tror på revival

Pet shop-huset är däremot uppskattat, likaså Play Mobil - av dem finns det verkligen ett stort utbud!

Andra leksaker som hela tiden kommer igen (och som inte är hus alltså) är utklädningskläderna och "tebjudningen" dvs mat och teservis (det kan de inte få nog av tydligen!).

Mina tjejer är 5 o 7 år. 

• Alexi

Utklädningskläder vill jag gärna köpa men vad? Jag gillar inte de där hela dräkterna typ spindelmannen, vill ha enklare grejor som barnen kan ta på och av själva. Vi har allt på prinsesstemat redan.

Vad för playmobil har era gillat bäst?

Svar på tråden Femårig tjej, vad har era lekt med under lång tid? Typ av hus?