• Fairydust

Kattbett och gravid

Hej!

Imorse blev jag biten av min katt i handen, det blev två små små hål och ur det ena blödde det pyttelite.

Det känns lite grann nu men inte mycket, pratade med sjukvårdsupplysningen som sa att jag borde gå till min vårdcentral under dagen, behöver jag verkligen göra det (om nu inte såret blir uppenbart infekterat eller svullet eller liknande)?    

Är gravid i vecka 19. 

• Svar på tråden Kattbett och gravid
  • lennartsdotter

Kattbett som orsakar blodvite ska man ta på allvar så ja, du bör gå till VC. Där kan en sjuksköterska rengöra såret ordentligt och en läkare kan bedöma om du ska äta antibiotika och om du behöver uppdatera ditt stelkrampsskydd.

• nemo1
    lennartsdotter skrev 2013-10-24 13:07:22 följande:
    Kattbett som orsakar blodvite ska man ta på allvar så ja, du bör gå till VC. Där kan en sjuksköterska rengöra såret ordentligt och en läkare kan bedöma om du ska äta antibiotika och om du behöver uppdatera ditt stelkrampsskydd.
    Jag jobbar på akuten och ett kattbett som inte visar tecken på infektion och/eller som inte sitter invid en led antibiotikabehandlas inte.
  • Birmafröken

Vad var det för situation katten bet dig i? Var det i samband med lek eller var det något annat som hände?

• Lady Paraplyh

Jag blev kattbiten för tre månader sedan ungefär, i handleden, katten bet så hårt han bara orkade. Då rådde sjukvårdsupplysningen mig att åka in akut till vårdcentralen. Jag gjorde det och fick stelkrampsspruta, antibiotika och så la de om såret.

I vilket fall som helst tycker jag du ska lyssna på sjukvårdsupplysningen och göra som de säger. De kan berätta vad som gäller just för dig.

• felicityporter
    stickkontakt skrev 2013-10-23 12:09:16 följande:
    Antibiotikabehandla ALLA kattbett innan det ens uppstått tecken på infektion? Det låter galet överdrivet och som gjort för att öka antibiotikaresistensen. 1177.se håller i alla fall inte med dig, de ger rådet att söka vård om såret är djupt eller blir infekterat, annars ska man tvätta såret och sätta på ett plåster.

Personligen har jag blivit kattbiten 100-tals gånger, oftast inga djupa bett utan små rispor och skråmor. Jag har aldrig fått någon infektion alls. Hade jag följt dina råd skulle jag ha fått äta antibiotika konstant i 10 år. 
    Du skrev precis det jag tänkte skriva! Jag hade inte gjort något annat än att springa till VC och käka antibiotikakurer om det vore sant. :D
  • felicityporter

Kan tillägga att jag inte misshandlar mina katter men får ofta "kärleksbett" i samband med gos och har dessutom en mycket bestämd dam som hugger om man inte lyfter på täcket snabbt nog.

• stickkontakt
    felicityporter skrev 2013-10-25 21:12:15 följande:
    Kan tillägga att jag inte misshandlar mina katter men får ofta "kärleksbett" i samband med gos och har dessutom en mycket bestämd dam som hugger om man inte lyfter på täcket snabbt nog.
    Haha, ja jag har inte heller misshandlat några katter men om man hanterar halvvilda hittekatter är det ganska oundvikligt att få sig några revor och bett.
  • lennartsdotter
    felicityporter skrev 2013-10-25 21:12:15 följande:
    Kärleksbett orsakar väl inte blodvite? Det är väl mer nafs.
  • Birmafröken

Det är ju skillnad på om det blir en rispa i huden i samband med t.ex. lek, gos eller som en markering, jämfört med ett riktigt bett i samband med stor rädsla eller aggression.

Jag har bara blivit biten en gång, och det var i samband med att jag försökte få in en förvildad vettskrämd innekatt i en bur efter att den varit på rymmen utomhus i 8 veckor. Den katten bet mig i pekfingertoppen och det blev ett hål av det bettet som gjorde rejält ont. Det är den enda gången jag tänkte att det kanske skulle behövas antibiotika, men det läkte av sig själv.

Rispad av tänder har jag dock blivit många gånger av mina egna katter, men det räknar jag inte som bett.

• Ayyla
    nemo1 skrev 2013-10-23 12:08:31 följande:
    Sjuksköterska???? För det första är man definitivt inte mer motståndskraftig vid en graviditet, varför skulle man vara det, det är ingen sjukdom att vara gravid.
     För det andra så behöver man inte antibiotika vid minsta kattbett. Är det precis vid en led ska man vara observant och/eller om handen blir röd värmeökad eller du får mer smärta dagarna efter. Antibiotika ska man vara försiktig med då det även slår ut de bra bakterierna i kroppen vilket medför att du under en tid efteråt blir mer motståndskraftig för infektioner.

Nemo, det låter som du missförstått betydelsen av motståndskraftig. Är man motståndskraftig mot infektioner betyder det att man har ett bra immunförsvar och kan stå emot infektioner bra, inte tvärtom.. Du blandar nog ihop infektionskänslig och motståndkraftig, vilka är varandras motsatser. Tänkte att det kan vara bra att veta, du som jobbar på akuten och allt. :)
  • IceJossan

Jag jobbar också med förvildade hittekatter men jag har bara blivit biten en enda gång faktiskt. Den gången satt katten verkligen i handen och det blev raka vägen till VC och få antibiotikakur. Svullen och öm hand som jag knappt kunde använda på en vecka.

• Scrubs81
    Svalar skrev 2013-10-23 11:59:55 följande:
    Jag jobbar som sjuksköterska. Kattbett ska alltid antibiotikabehandlas. Anledningen till det är att katter har mycket vassa, smala och långa tänder som kan orsaka djup infektion vid bett. Katter har bakterier i munnen som kan orsaka infektion hos människa och i värsta fall blodförgiftning. Förloppet kan gå mycket snabbt. Är du gravid har du sämre immunförsvar och motståndskraft mot infektioner. Du borde lyssna på råd från sjukvårdsupplysningen istället för icke sjukvårdsutbildade på Fl.

Jag jobbar som sjuksköterska och blev nyss kattbiten. Blödde rejält och var nära en finger led. Absolut ingen antibiotika behandling så länge jag inte har tecken på infektion. Däremot stelkrampspruta då det var mer än 20 år sedan. Pratade m flera SSK:s på vc samt läkare o alla inkl mig själv så samma sak. Sen ökar risken att det blir infektion då det är kattbett men man väntar m behandling tills det ev kommer tecken. Blir det rött svullet o ont skulle jag däremot söka ganska omgående.
Svar på tråden Kattbett och gravid