Umbria skrev 2013-10-26 16:57:04 följande:
7 ár! Nur känns mitt problem väldigt litet...! Jag har heller aldrig vägrat amning, förrän nu. Har försökt plocka upp och vagga, men sá fort han börjar gráta och sparka sá har jag ammat. En sekund av grát känns ju som en timme när det gäller ens barn, men de senaste nätterna har jag försökt att ha is i magen, plockar upp, vaggar, sjunger, kramar och háller ut en stund till oavsett hur mycket han gráter eller sparkar; och hans slutar faktiskt! Inte alla gánger, men ett par tre gánger per natt kan jag lyckas söva honom utan amning.
Lycka till pá höstlovet! Ett tips jag kan ge är att börja med att söva utan amning pá dagen, och att pappa dá ocksá kan söva, man brukar ha mer tálamod och krafter till det pá dagen. I sin tur blir det dá lättare att söva pá samma sätt pá natten, dá er dotter kommer vara trygg i det sättet att somna.
Huja, 7 år är RIKTIGT lång tid att inte få sova ordentligt på.. Har dessutom fibromyalgi (och är överkänslig mot smärtlindrande läkemedel), så min kropp är mer eller mindre förstörd nu. Ont överallt, alltid.
Jag har också försökt med att ta upp henne och vagga henne i famnen, samt lägga henne över axeln, eller på mage i sängen och "buffa" på rumpan, och det kunde funka ibland tidigare, när hon var yngre, men nu går det inte: hon SKRIKER i högan sky att hon vill komma till bröstet, och riskerar att väcka hela familjen. Så vad gör man...? Suck. Under perioder har hon vaknat vid 03-tiden och sedan vägrat somna om igen på 2-3 timmar, oavsett hur jag burit mig åt. Då är man pigg och glad när klockan ringer 06.30....NOT!
När min man är hemma och dottern ska sova middag brukar han gå ut och gå en runda med henne i vagnen, så att hon somnar utan bröstet. DÅ funkar det. Men inte om JAG går med henne..! Mycket bestämd ung dam, denna..

Umbria skrev 2013-10-26 16:59:20 följande:
Men gulliga unge =) ...skönt att veta att man inte är ensam! Har inga vänner som har berättat om detta, det verkar som att alla har bara slutat utan större problem eller sá flaskmatar dom.
Håller helt med dig! Det var en av mina första tankar när jag läste ditt inlägg: SÅ SKÖNT ATT DET FINNS FLER som faktiskt har det likadant! Inte för att jag önskar någon annan samma lilla helvete som jag har, utan för att jag aldrig hör talas om mammor och barn som har samma situation som jag/vi har. Folk berättar bara om hur bra allting går, och hur duktiga de är. Barnen verkar vara små robotar som somnar själva, i egna rum, och sover hela natten...redan när de är några veckor gamla..?? För mig känns det helt obegripligt, eftersom jag aldrig varit i närheten av att uppleva det med mina barn. Inget av dem, och jag har 3 st. Allihop har varit mer eller mindre svårhanterliga nattetid.
Men visst, det
går säkert att lära småbarn att somna själva i egna rum om man kör med diverse "metoder", vilka alla i princip går ut på att barnet ska somna av ren utmattning och desperation över att dess föräldrar inte bryr sig om deras hjärtskärande gråt längre.. Att ingen kommer när de kallar, att de blivit övergivna.

Men detta har jag aldrig gjort mot mina barn, och kommer inte att göra det mot min lilla flicka heller. Om DET är enda sättet att få henne ett sova hela natten utan att amma, så fortsätter jag hellre som jag gör idag. Jag vägrar svika henne på det sättet som dessa metoder innebär. Om hon behöver mig, så kommer jag. Punkt. Hur jäkligt det än är för mig.. Men gudarna ska veta att man är TRÖTT... Styrkekramar till dig! Vi kommer att lösa detta, så länge vi låter kärleken till våra barn komma i första rummet.