• Anonym (urk..)

Väninna som gör abort på löpande band..

Har en "vän" som blivit gravid fyra ggr(vad jag vet) senaste tre åren men bara behållt ett av dessa. Sista ggn hon berättade att hon var gravid igen sa jag rakt ut att det är ju inte så snyggt gjort. Hon svarade till min stora förvåning att hon visste det men att -eftersom jag aldrig blir gravid så trodde man att det var lungt att köra oskyddat! Öh..? 

Fyra aborter på tre år kallar inte jag för att aldrig bli gravid.. Nu sista ggn hade dessutom varit tvillingar. Hon hade tydligen ångrat sig direkt efter hon tagit första tabletten(bra genomtänkt..) men när hon ringde barnmorskan sa de att nu var det ju försent. Sen när jag frågade om vad hon hade för skydd nu då säger människan att hon inte har ngt.. Vad gör man?

• Svar på tråden Väninna som gör abort på löpande band..
  • Anonym (urk..)
    Anonym (äcklad) skrev 2013-10-24 18:22:23 följande:
    vad har hon själv sagt om att göra abort? tycker hon inte alls att det är jobbigt? jag förstår din upprördhet, har själv vänner som tar lätt på abort.
    Hon säger inte så mycket. Tycker man ngt är jobbigt vill man ju undvika det. Blev så paff när hon sa att hon ff inte hade fixat p-medel så jag visste inte vad jag skulle säga. Trodde inte hon var så korkad..
  • Anonym (mirjan)

förlita dig på karman - hon får nog sitt straff i någon form i något skede i livet - jag tror på detta. What goes around comes around. Kan ex visa sig i att hon aldrig får mera barn när hon väl vill det.

• Cilla93
    Anonym (mirjan) skrev 2013-10-24 19:07:18 följande:
    förlita dig på karman - hon får nog sitt straff i någon form i något skede i livet - jag tror på detta. What goes around comes around. Kan ex visa sig i att hon aldrig får mera barn när hon väl vill det.
    Men gud vad elak du är. Varför önskar du en annan människa så illa? 
  • leaf88

Det finns (fanns?) förslag på att kvinnor efter tredje aborten eller nåt sånt, ska erbjudas stödsamtal. Abort är en lagstadgad rättighet i Sverige, men var ju inte tänkt att användas som preventivmedel. Precis som man inte kan få p-piller utskrivna hur som helst eller i hur stora doser som helst (om man har vissa sjukdomar i släkten t ex), ska man inte kunna göra abort på abort utan att någon reagerar. Att göra många aborter är heller inte bra för kroppen, det säger sig självt.

TS, jag tror att din kompis kanske lever i en slags förnekelse. Tål hon inte p-medel? Varför använder de inte kondom? Eller (om inget annat funkar) har sex på andra sätt än vaginalt samlag? Även om man är superfertil, FINNS det ju sätt att skydda sig utan att man behöver leva i total avhållsamhet eller celibat. Din kompis verkar dock ha skygglapparna på, men bara sjukvården kan göra något åt det.

Fråga hur hon mår, om hon behöver prata om något etc. 

• leaf88

Sen är det också skillnad på att göra tre aborter på 10 år och att göra tre aborter på 3 år...

Tre aborter på 10 år KAN vara otur eller slump. Tre aborter på 3 år handlar givetvis om något annat, det finns kanske en problematik bakom. Att "superfertilitet" skulle vara boven tror jag inte på, ingen blir gravid av luft. 

• Anonym (urk..)
    leaf88 skrev 2013-10-24 19:19:42 följande:
    Det finns (fanns?) förslag på att kvinnor efter tredje aborten eller nåt sånt, ska erbjudas stödsamtal. Abort är en lagstadgad rättighet i Sverige, men var ju inte tänkt att användas som preventivmedel. Precis som man inte kan få p-piller utskrivna hur som helst eller i hur stora doser som helst (om man har vissa sjukdomar i släkten t ex), ska man inte kunna göra abort på abort utan att någon reagerar. Att göra många aborter är heller inte bra för kroppen, det säger sig självt.

TS, jag tror att din kompis kanske lever i en slags förnekelse. Tål hon inte p-medel? Varför använder de inte kondom? Eller (om inget annat funkar) har sex på andra sätt än vaginalt samlag? Även om man är superfertil, FINNS det ju sätt att skydda sig utan att man behöver leva i total avhållsamhet eller celibat. Din kompis verkar dock ha skygglapparna på, men bara sjukvården kan göra något åt det.

Svaren jag fått när jag frågat henne låter bara korkade.. Känner jag henne rätt har hon gjort fler aborter men vågar inte berätta för mig längre eftersom jag blev sur sist..
  • Anonym (1)

jag hade en kompis i gymnasiet och ett par år efter som i princip hade abort som preventivmetod, vilket jag försökte påpeka men utan någon bra respons. fick mest oförståelse tillbaka, vilket var precis vad jag kände inför henne. Jag är så känslig för allt som känns i kroppen och känslor i allmänhet så hur man kan va så ( enligt mig) avstängd att man kan göra minst 4 ( som jag kommer ihåg d) på några år..ofattbart. så trevligt kan det ju itne vara, och inte spec bra för kroppen heller. jag är helt klart för abort, men har man det som "preventivmetod" kanske det ger ringar på vattnet som kan ge motsatt effekt, både på personligt o samhälls plan.

Hon hade även andra problem, var med killar på ett sätt där känslor inte spelade någon vidare roll,pratade om att sälja sig osv, hade även glömt en tampong när hon hade sex med en kille..då känner det för mig som man inte riktigt har kroppskoll eller tycker om sig själv..

nu har hon dock flyttat och har en son och mår bättre. hon blev gravid ganska direkt efter att hon flyttat och situationenn med killen var liknande de där hon förut gjort abort. så varför hon behöll det vet jag inte.

vet att min fd kompis verkar ha en helt annan sits en din, men det där med att inte riktigt ta in vad som händer, eller ha riktig koll på konsekvenser av saker tycker jag låter liknande..

Har hon haft det svårt på nåt sätt tidigare i sitt liv och hur är hennes relation till barnet hon fött?

• Ful hund
    Anonym (äcklad) skrev 2013-10-24 18:22:23 följande:
    vad har hon själv sagt om att göra abort? tycker hon inte alls att det är jobbigt? jag förstår din upprördhet, har själv vänner som tar lätt på abort.
    Vem bestämmer hur man ska se på och reagera på en abort? Du? 
  • Anonym (X)
    leaf88 skrev 2013-10-24 19:19:42 följande:

Är flera aborter värre för kroppen generellt än långvarigt bruk av hormonpreparat?
  • Anonym (1)
    Anonym (X) skrev 2013-10-24 22:05:55 följande:
    Är flera aborter värre för kroppen generellt än långvarigt bruk av hormonpreparat?
    Intressant fråga. borde det inte bero på hur långt gången man är och på vilket sätt aborten sker?
  • Cilla93
    Ful hund skrev 2013-10-24 22:03:17 följande:
    Vem bestämmer hur man ska se på och reagera på en abort? Du? 
  • 2013

Men för fan folket. Ingen använder abort som preventivmedel. Möjligtvis istället för preventivmedel eller som komplement till preventivmedel.
    Vad tror ni preventiv betyder?

• Fjonkis

Jag hade en vän när jag var yngre och från att vi var 17 till 20 gjorde hon 5 aborter, en gång hade det gått långt. Lipade och var ledsen varje gång. Så jävla blåst. Jag bryr mig inte om hur många aborter folk gör, jag är totalt för abort. Men när hon satt och var ledsen varje gång hon gjort aborter utan att någonsin använda preventivmedel får hon skylla sig själv, då är det ju något som är fel i huvudet.

• leaf88
    2013 skrev 2013-10-24 22:24:07 följande:
    Men för fan folket. Ingen använder abort som preventivmedel. Möjligtvis istället för preventivmedel eller som komplement till preventivmedel.
    Vad tror ni preventiv betyder?
    ISTÄLLET för preventivmedel då. Snacka om att märka ord.
  • MissEofc

Låter som min mamma. Hon blev gravid, gjorde abort, blev gravid och fick mig, blev gravid gjorde abort, blev gravid och gjorde abort.
    Tror dock inte att det är henne tråden handlar om eftersom det här var på 80/90 talet ;)

• Anonym (X)
    Anonym (1) skrev 2013-10-24 22:17:28 följande:
    Intressant fråga. borde det inte bero på hur långt gången man är och på vilket sätt aborten sker?
    Jag tror det också.

Jag tror att P-piller generellt är värre än 3 tidiga aborter för kroppen men jag har aldrig läst något vetenskapligt stöd för eller emot.

Sedan tror jag att 3 aborter ger högre risk för permanent sterilitet än p-piller, men det är inget som oroar mig för jag vill inte ha barn.

Jag tror inte mina tre graviditeter har givit några långvariga eller permanenta men. Däremot av hormonpreparat fick jag depression, finnar, torra slemhinnor, ingen sexlust, gick upp i vikt, fick lite högre blodtryck... Hade jag fortsatt med hormonpreparat hade jag väl haft det sådär än.
  • Anonym (urk..)
    Anonym (X) skrev 2013-10-25 20:06:06 följande:
    Jag tror det också.

Jag tror att P-piller generellt är värre än 3 tidiga aborter för kroppen men jag har aldrig läst något vetenskapligt stöd för eller emot.

Sedan tror jag att 3 aborter ger högre risk för permanent sterilitet än p-piller, men det är inget som oroar mig för jag vill inte ha barn.

Jag tror inte mina tre graviditeter har givit några långvariga eller permanenta men. Däremot av hormonpreparat fick jag depression, finnar, torra slemhinnor, ingen sexlust, gick upp i vikt, fick lite högre blodtryck... Hade jag fortsatt med hormonpreparat hade jag väl haft det sådär än.
    Låter som du oxå använder abort som p-medel..
  • Anonym (X)
    Anonym (urk..) skrev 2013-10-25 20:58:33 följande:
    Låter som du oxå använder abort som p-medel..
    Nej, för det är som någon annan skrivit omöjligt.

Jag blev gravid med p-piller och andra preventivmedel.
  • Anonym (förjävligt)

tvångssterilisering skulle jag säga!!

• Cilla93
    Anonym (förjävligt) skrev 2013-11-05 20:40:46 följande:
    tvångssterilisering skulle jag säga!!

Varför?
Svar på tråden Väninna som gör abort på löpande band..