• Mammaboosten

Vägra ge feta barn godis!

En kvinna i North Dakota tänker inte ge alla barn godis under halloween i år.

När de kommer överviktiga barn, så ska hon ge dem ett brev där hon skriver om den amerikanska fetmaepidemin i stället, skriver Fox News.

"Du kanske undrar varför ditt barn har det här brevet. Har du hört talessättet ’Det behövs en by för att uppfostra ett barn’? Jag är besviken på byn Fargo Moorehead, West Fargo. Ditt barn är, som jag ser det, lite överviktigt och borde inte äta socker eller godis i den utsträckning som många barn gör under halloween.

Min förhoppning är att du tar ditt ansvar som förälder och ransonerar godis denna halloween och inte tillåter att ditt barn fortsätter de här ohälsosamma matvanorna."

Läs hela artikeln här!

Vad tycker du? Rätt eller fel?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!
  • Lindsey Egot the only one

Så nu har mina smala barn fått ca5kg godis var, De har varit ute och haft bus eller godis på denna regniga Halloween. Så tyvärr måste jag meddela dom att till nästa år kanske de inte får något godis pga att de blivit för feta av årets halloween godis. Så nu får de satsa på 2015 års halloween istället!

• Tow2Mater
    elyse skrev 2013-10-31 20:44:25 följande:
    Haha! Ge alla barn en frukt istället, tycker jag!
    Ge alla vuxna en bukett broccoli i julklapp; alla julklappsproblem lösta!
  • Mrs Vader

Ge inget barn godis då, taskigt om det kommer en grupp ungar och den tjocka ungen får ett papper och alla andra får godis. Då kan man ge fan i att öppna dörren eller ge barnen en liten leksak eller nåt istället.
    Ja jag fattar att hon menar väl men det blir så fel...

• liv
    cheese skrev 2013-10-31 10:30:56 följande:
    Det heter ju bus eller godis så tanten har ju valt bus. Så får hoppas tjockisarna äggar hennes hus.
    Sen när är det okej att ringa på folks hus och hota dem? För att det är barn? Vansinne...
  • ninjabebbe

Ah men för fan.. Ingen unge blir fet av att äta godis på Halloween. Det är vad föräldrarna ger den resten av året som är problemet. Hon är bara en simpel mobbare i mina ögon, coolt att ge sig på barn också!

• tomsfru

äh! fjomptaktik! dedär e ju samma sak som att man säger "det är inte mellan december och januari man ökar i vikt utan mellan januari och december!"
    kort o gott är det föräldrarnas sak att lära sina barn sunda vanor i vardagen inte grannens genom mobbing av små barn på halloween. är hon så mån om grannungarna är det väl bara och sätta sig ned med föräldrarna och ge vettiga förslag till dem. jisses så tanklösa människor kan vara!

• Pysan1

Att det ändå finns de som röstat rätt på denna tycker jag är skrämmande. Det är ju inte godiset på halloween som gör dem tjocka utan kostvanorna alla andra dagar om året. Om man nu vill ta upp detta så gör det på ett annat sätt. Ut och informera på föräldramöten, skapa en bättre öppenhet och kunskap om hälsosam mat etc. Kul om jag skulle gå med ett gäng smala tjejer där alla får godis, och jag själv fick ett brev som beskriver att jag är tjock. Nej usch, fy och skäms!

• Flickanx2

Stackars, stackars barn säger jag bara. Skulle inte damen i fråga kunna ringa på själv och prata med föräldrarna om hon nu vill det så gärna? Fast det kanske hon inte vågar. Det måste ju finnas barn i den där byn som inte går halloween och är överviktiga också?

Går hon runt och lägger brev i deras lådor också då eller?

Någon borde tala om för henne att det även finns mediciner som gör en tjock. Hon verkar ju inte ha många hästar hemma! 

128
  • LillGris
    Sthlmtjej24 skrev 2013-10-31 20:18:17 följande:
    Jag tycker att det kanske var en aning tanklöst formulerat, men att någon faktiskt vågar tala klarspråk om fetmaepidemin är viktigt. Skulle någon ge godis till ett barn med diabetes? Nej, knappast, eftersom det bidrar till en för tidig grav, samma sak gäller vid fetma. Fetma är inget annat än en sjukdom, en sjukdom som man dör av och damen accepterade inte det.

Det är synd om det drabbade barnen av två skäl;

1) de blev utpekade

2) de har föräldrar som inte tar sitt ansvar

Förstår poängen men en diabetiker dör inte av att få smaka godis ibland. I måttliga mängder och inte varje dag såklart men nog kan även barn med diabetes få en godisbit.
  • hemljuvahem

Eller så får dem smala allt godis och blir tjocka så kan ingen få godis nästa år?

Eeeh ^^

• Sthlmtjej24
    LillGris skrev 2013-11-01 11:41:58 följande:
    Förstår poängen men en diabetiker dör inte av att få smaka godis ibland. I måttliga mängder och inte varje dag såklart men nog kan även barn med diabetes få en godisbit.

Till vilken nytta?
  • jmynt

Detta är bara att förnedra ett barn som kanske , kanske inte, redan jobbar med problemet. Man blir inte fet av att ära godis på storhelger. Hon har ju ingen aning om ifall detta barn bara får äta godis vid vissa tillfällen eller om det alltid äter godis. Det är  ju hemskt för det barnet att få ett brev till mamma och pappa medans alla kompisar får godis. Vad ska barnet säga när kompisarna undrar varför hon/han inte fick nåt. Och vad ska föräldrarna säga när barnet ställer samma fråga till dem? NEJ DU ÄR FÖR FET !!!

Vill man bidra till bättre hälsa hos barn en sån här helg tycker jag att man antingen inte ger nåt till nån eller väljer nåt nyttigare till alla, tex torkad frukt. 

• Äppelpaj80
    Sthlmtjej24 skrev 2013-11-01 21:33:38 följande:
    Till vilken nytta?

Vadå till vilken nytta? Till vilken nytta är det att ge barn godis över huvud taget menar du? Barn och vuxna med diabetes typ 1 tar insulin till all mat de äter och med dagens behandling kan de även äta lite godis ibland om de tar extra insulin. Vi pratar inte 1 kg, men det ger man väl inte friska barn heller hoppas jag. Nyttan är att barn med diabetes har det ganska jobbigt och måste tänka på vad de äter hela tiden ibland behöver även de få känna sig "friska" och som alla andra barn som kan äta onyttigt utan att tänka på varken blodsocker och insulin. :/
  • Äppelpaj80
    Sthlmtjej24 skrev 2013-11-01 21:33:38 följande:
    Till vilken nytta?

Vadå till vilken nytta? Till vilken nytta är det att ge barn godis över huvud taget menar du? Barn och vuxna med diabetes typ 1 tar insulin till all mat de äter och med dagens behandling kan de även äta lite godis ibland om de tar extra insulin. Vi pratar inte 1 kg, men det ger man väl inte friska barn heller hoppas jag. Nyttan är att barn med diabetes har det ganska jobbigt och måste tänka på vad de äter hela tiden ibland behöver även de få känna sig "friska" och som alla andra barn som kan äta onyttigt utan att tänka på varken blodsocker och insulin. :/
  • Lisa med barn
    Sthlmtjej24 skrev 2013-10-31 20:18:17 följande:
    Jag tycker att det kanske var en aning tanklöst formulerat, men att någon faktiskt vågar tala klarspråk om fetmaepidemin är viktigt. Skulle någon ge godis till ett barn med diabetes? Nej, knappast, eftersom det bidrar till en för tidig grav, samma sak gäller vid fetma. Fetma är inget annat än en sjukdom, en sjukdom som man dör av och damen accepterade inte det.

Det är synd om det drabbade barnen av två skäl;

1) de blev utpekade
    2) de har föräldrar som inte tar sitt ansvar

DUMHETER! Du verkar inte ha en aning om barn med diabetes så det är bättre att du inte uttalar dig. Jag känner flera och de kan äta godis men får då insulin till det. 

Var har du inhämtat din okunskap om barn med diabetes?  
  • Sthlmtjej24
    Lisa med barn skrev 2013-11-03 01:43:20 följande:
    DUMHETER! Du verkar inte ha en aning om barn med diabetes så det är bättre att du inte uttalar dig. Jag känner flera och de kan äta godis men får då insulin till det. 

Var har du inhämtat din okunskap om barn med diabetes?  

Karolinska Institutet. Det är givetvis så att man kan kompensera med insulin, men då är det ju definitivt något som är skadligt att göra, eftersom man måste justera medicineringen. Det finns ju ingen likvärdig åtgärd du kan göra om ett barn med fetma överkonsumerar kalorier, så det är kanske en dålig jämförelse. Låt oss istället jämföra med att ge en vetebulle till ett barn som har celiaki; det ger också en försämring i ett redan allvarligt tillstånd.
  • Sthlmtjej24
    Äppelpaj80 skrev 2013-11-02 09:46:07 följande:

Okej, det stämmer, men som jag skrev i ovanstående inlägg; man ger inte en vetebulle till ett barn med celiaki.

Ang barn med diabetes, så är det kanske så att normen att barn ska äta onyttigt är det som borde ifrågasättas. Lappen till föräldrarna borde kanske ha givits även till de barn som riskerar att bli feta.
  • Lisa med barn
    Sthlmtjej24 skrev 2013-11-03 09:52:47 följande:

Karolinska Institutet. Det är givetvis så att man kan kompensera med insulin, men då är det ju definitivt något som är skadligt att göra, eftersom man måste justera medicineringen. Det finns ju ingen likvärdig åtgärd du kan göra om ett barn med fetma överkonsumerar kalorier, så det är kanske en dålig jämförelse. Låt oss istället jämföra med att ge en vetebulle till ett barn som har celiaki; det ger också en försämring i ett redan allvarligt tillstånd.

Menar du att det är skadligt att "kompensera" med insulin? Förstår du inte att en diabetiker "kompenserar" med insulin vid varje måltid? Jag tror att du har missförstått Karolinska Institutet grovt. Det var en usel jämförelse du gjorde. Samt en felaktig egen tolkning.
  • Sthlmtjej24
    Lisa med barn skrev 2013-11-03 19:59:20 följande:
    Menar du att det är skadligt att "kompensera" med insulin? Förstår du inte att en diabetiker "kompenserar" med insulin vid varje måltid? Jag tror att du har missförstått Karolinska Institutet grovt. Det var en usel jämförelse du gjorde. Samt en felaktig egen tolkning.

Nej, att göra det som föranleder kompensationen. Därför är jämförelsen mellan fetma och diabetes inte klockren, eftersom man kan kompensera skadan vid diabetes.
Svar på tråden Vägra ge feta barn godis!