Sensitiveguy skrev 2013-11-08 13:15:04 följande:
Är inte det ett straff för mannen? Alltså om han blev ofrivilligt pappa? Att då tvingas betala barnets uppehälle.
Straff? Ofrivillig? Jag ser inte riktigt relevansen av de termerna i sammanhanget. Vare sig mannen VILLE ha barn eller ej så deltog han ändå i "tillverkandet" av ett. Att säga att han inte VILLE att det skulle bli vissa konsekvenser gör inte dessa konsekvenser icke-existerande. Nu finns det ett barn, mannen är pappa till det, och jag tycker att det i första hand åligger föräldrarna att betala för sina barn.
Öht tycker jag det är fånigt att säga att en man blir "ofrivilligt" pappa eller tvingas till faderskap. Det finns vissa saker vi inte kan styra över helt och hållet. Hoppar du i vattnet blir du våt, vare sig du vill eller inte, hoppar du från ett stup slår du dig, vare sig du vill eller inte, och du kan inte bara bestämma att du skall leva tills du blir 100 år och aldrig bli sjuk. En man som verkligen inte vill bli pappa kan avstå sex eller använda olika typer av p-medel men att bara säga "jag vill inte" ändrar inte de biologiska processerna. Det kan ändå resultera i en graviditet.
Att tycka man skall slippa konsekvenserna av sitt agerande med hänvisning till att någon annan kunnat förhindra dem är en smula omoget, i mitt tycke. Hoppar du från ett stup så kan du inte skylla din smärta på din kompis för att kompisen inte slängde ut en madress att dämpa ditt fall.