• Anonym (Mats)

Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?

Bör en man tvingas att ta ansvaret för ett barn han inte önskade och allt vad det innebär med ett barnuppfostrande?

Jag anser inte det. Precis som kvinnan har rätt att göra abort, bör mannen ha rätt att frånta sig föräldraskapet om han helt ofrivilligt blev fader.

• Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?
  • Anonym (Mats)
    Marionettdocka skrev 2013-11-03 18:53:13 följande:
    Jag anser att även de som inte vill ha barn har rätt till sex oavsett kön och oavsett om de skyddat sig ordentligt.

Så jag håller med dig TS

• poirot

Det finns gott om män som inte har del av uppfostran av sina barn. Kvinnor också för den delen.
    Det är väl bra, det bästa hade förstås varit om dessa hade steriliserat sig men jag kan förstå att tvångssteriliseringar kan bli lite tokigt.

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Anonym (Mats)
    poirot skrev 2013-11-03 18:59:19 följande:
    Det finns gott om män som inte har del av uppfostran av sina barn. Kvinnor också för den delen.

Det är väl bra, det bästa hade förstås varit om dessa hade steriliserat sig men jag kan förstå att tvångssteriliseringar kan bli lite tokigt.

Typ lika tokigt som tvångsaborter.
  • yodi
    Jag anser att även de som inte vill ha barn har rätt till sex oavsett kön och oavsett om de skyddat sig ordentligt.

Så jag håller med dig TS
    men samtidigt så får man ta lite ansvar för sina egna handlingar, kombinationen att inte vilja ha barn och att ha oskyddat sex känns rent ut sagt en smula korkat.
  • jashrinah
    yodi skrev 2013-11-04 07:43:14 följande:
    men samtidigt så får man ta lite ansvar för sina egna handlingar, kombinationen att inte vilja ha barn och att ha oskyddat sex känns rent ut sagt en smula korkat.
  • MadHatter

Så jag håller med dig TS

Va?

Jag förstår inte vad du menar? Vad har rätt till sex att göra med uppfostran av barn?

Och är sex verkligen en rättighet?
  • whybother
    Anonym (Mats) skrev 2013-11-01 13:25:03 följande:
    Bör en man tvingas att ta ansvaret för ett barn han inte önskade och allt vad det innebär med ett barnuppfostrande?

Jag anser inte det. Precis som kvinnan har rätt att göra abort, bör mannen ha rätt att frånta sig föräldraskapet om han helt ofrivilligt blev fader.

Håller med!
  • Anonym (ensammamma)

Jo, jag håller med TS. Jag själv blev oplanerat gravid utan att vara i ett fast förhållande, och frågade mannen huruvida han ville vara delaktig eller inte. Han sade att han ville det, men på vissa villkor. T.ex. skulle allt vabbande och sådana saker vara mitt ansvar, det han skulle hjälpa till med var en del av det ekonomiska, samt att träffa sitt barn 1-2 gånger i veckan. Det funkar bra än så länge, barnet är snart 1 år.

Hade barnafadern sagt att han absolut inte ville vara en närvarande far, eller ha ekonomiskt ansvar, så hade jag väl fått hävda att jag inte visste vem som var pappa och så hade det fått stå "fader okänd" i papperen, eller vad de skriver nuförtiden. Det kan tyckas hårt mot barnet, men ärligt talat, vad är alternativen? En pappa som man vet namnet på, men inte vill veta av en? Abort? Bättre då att få växa upp med åtminstone en förälder som älskar och vill ha en.

• Anonym (Mats)
    whybother skrev 2013-11-08 12:16:11 följande:
    Håller med!

Yeah, word man!
  • SupersurasunkSara

Nej. En som absolut inte vill ha barn ska inte tvingas ta hand om det. Ändå förstår jag inte riktigt frågan? Handlar det om underhållet? Isf har denna fråga avhandlats i ett otal trådar tidigare, bla en som heter 'Ge män aborträtt'.

Handlar det inte om underhållet så kan en man, och en kvinna med för den delen, totalt strunta i att vara en närvarande förälder. Det är inte ett brott att inte träffa eller engagera sig i sina barn.   

• Pentagram

Jag förväntar mig att en man (och en kvinna också, för den delen) åtminstone anstränger sig för att vara en bra förälder till sina barn men jag inser att man inte kan tvinga någon. Däremot måste naturligtvis båda föräldrarna bidra till kostnaderna för barnets uppväxt, åtminstone tills dess vi beslutar att fulla kostnaden skall ligga på skattesedeln...

• Sensitiveguy
    Pentagram skrev 2013-11-08 12:52:03 följande:
    Däremot måste naturligtvis båda föräldrarna bidra till kostnaderna för barnets uppväxt, åtminstone tills dess vi beslutar att fulla kostnaden skall ligga på skattesedeln...

Är inte det ett straff för mannen? Alltså om han blev ofrivilligt pappa? Att då tvingas betala barnets uppehälle.
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-08 12:30:31 följande:
    Ändå förstår jag inte riktigt frågan? Handlar det om underhållet?

Tror det handlar om underhållet, ja. Om staten skall rycka ifrån pappan pengar mot hans vilja?
  • Pentagram
    Sensitiveguy skrev 2013-11-08 13:15:04 följande:

Är inte det ett straff för mannen? Alltså om han blev ofrivilligt pappa? Att då tvingas betala barnets uppehälle.
    Straff? Ofrivillig? Jag ser inte riktigt relevansen av de termerna i sammanhanget. Vare sig mannen VILLE ha barn eller ej så deltog han ändå i "tillverkandet" av ett. Att säga att han inte VILLE att det skulle bli vissa konsekvenser gör inte dessa konsekvenser icke-existerande. Nu finns det ett barn, mannen är pappa till det, och jag tycker att det i första hand åligger föräldrarna att betala för sina barn.

Öht tycker jag det är fånigt att säga att en man blir "ofrivilligt" pappa eller tvingas till faderskap. Det finns vissa saker vi inte kan styra över helt och hållet. Hoppar du i vattnet blir du våt, vare sig du vill eller inte, hoppar du från ett stup slår du dig, vare sig du vill eller inte, och du kan inte bara bestämma att du skall leva tills du blir 100 år och aldrig bli sjuk. En man som verkligen inte vill bli pappa kan avstå sex eller använda olika typer av p-medel men att bara säga "jag vill inte" ändrar inte de biologiska processerna. Det kan ändå resultera i en graviditet.

Att tycka man skall slippa konsekvenserna av sitt agerande med hänvisning till att någon annan kunnat förhindra dem är en smula omoget, i mitt tycke. Hoppar du från ett stup så kan du inte skylla din smärta på din kompis för att kompisen inte slängde ut en madress att dämpa ditt fall.
  • Sensitiveguy

Handlar ej om omognad. Utan sänk tonläget tack. Problemet du gör är att du stöper alla farsor i samma form. I "speciella fall" kan det hända att kvinnan medvetet gjorde mannen pappa, tex genom punkterad kondom. Det var just det jag ville åt, inte något generaliserande. Vi borde ha mer individuella lagar. Så att inte sådana här individer inte tas på allvar som nu. That's all I'm saying.

• Trilllana

Ingen kan tvinga någon att ta hand om ett barn.
    Men jag tycker nog att båda ska betala för barnet åtminstone.

• Pentagram
    Sensitiveguy skrev 2013-11-08 13:42:07 följande:
    Handlar ej om omognad. Utan sänk tonläget tack. Problemet du gör är att du stöper alla farsor i samma form. I "speciella fall" kan det hända att kvinnan medvetet gjorde mannen pappa, tex genom punkterad kondom. Det var just det jag ville åt, inte något generaliserande. Vi borde ha mer individuella lagar. Så att inte sådana här individer inte tas på allvar som nu. That's all I'm saying.

Tja, jag vet inte vad du menar med "individuella" lagar i det här fallet men det torde väl redan nu finnas utrymme att kräva skadestånd i sådana här situationer. Den ekonomiska skada mannen lidit är ju åtminstone lätt att räkna ut.
  • Sensitiveguy
    Pentagram skrev 2013-11-08 15:05:44 följande:
    Tja, jag vet inte vad du menar med "individuella" lagar i det här fallet men det torde väl redan nu finnas utrymme att kräva skadestånd i sådana här situationer. Den ekonomiska skada mannen lidit är ju åtminstone lätt att räkna ut.

Ja men se då så, då var vi ju någorlunda överens.
Svar på tråden Bör en man tvingas att uppfostra ett barn?