• Tebriane

manisk hittekattunge!

Hej hej jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! Jag har en 15 veckors kattunge som jag fick vanvårdad och eländig när han var ca 5 veckor. Han är väldigt go och tillgiven och älskar att leka med barnen.
    Sen har vi det här med mat! Han blir som en liten gremmling! Helt galen, spottar och fräser när han äter. Morrar konstant och skulle han komma över något han stulit så behöver man vara två vuxna för att ta det ifrån honom! Känner att detta kommer bli ett problem när han blir större om jag inte kommer tillrätta med det nu. Hur ska man få honom att lugna sig kring maten?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden manisk hittekattunge!
  • nemo1

Kattungar ska ha fri tillgång på mat. Kattungen kommer att sluta hetsäta när den märker att det alltid finns mat. Jag har tagit hand om ca 250 kattungar och har varit med om detta åtskilliga ggr så jag vet att de slutar när de vant sig vid att det alltid finns mat. Som sagt, fri tillgång ska de ha.

• Tebriane

Men hur gör jag det med mjukmat? Han äter en hel burk på en gång om jag ställer fram det

• nemo1

En hel burk vad för mat? Låt honom äta så mycket han vill så går beteendet över.

• Tebriane

Kattungemat :) men han äter allt som kommer i hans väg... Även papper och förpackningar ... Och detta kan vara efter en redig kattmåltid men faktisk kattmat..

• Tebriane

Jag har provat allt från sån från veterinärens till sån man köper i vanlig matbutik...

• nemo1

Kattungeblötmat behövs inte för de har inte en annan sammansättning utan enda skillnaden är att det är mindre bitar vilket inte en kattunge behöver alls utan klarar galant att äta vuxenbitar. Köp Mjau blötmat i tetra som är en av de bästa sorterna, svensktillverkat och inga konstiga ingredienser. Undvik de med fisk i då fisk är högallergent för en katt. Och så ger du honom så fort han vill ha. Jag har fri tillgång på både blötmat och torrfoder till alla katter här hemma, även de vuxna

• Tebriane

Provade i eftermiddags på din inrådan... Han åt upp en hel burk vuxenmat... Men det kanske tar ett tag innan han vänjer sig... Karlsson och jag tackar för hjälpen ;)

• Majsan70

Ge flera gånger per dygn av blötmaten och se till att det finns torrfoder för kattungar framme. Sprid ut det på en bricka så ungen inte kan "skopa" i sig det med munnen. Ett utmärkt sätt att hejda hetsätning.

• flena

Är själv inte kattägare. Men tyckte tråden var jätteintressant.

Berätta gärna hur det funkar när du testar tipsen härifrån.

Svar på tråden manisk hittekattunge!