• Tebriane

manisk hittekattunge!

Hej hej jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med! Jag har en 15 veckors kattunge som jag fick vanvårdad och eländig när han var ca 5 veckor. Han är väldigt go och tillgiven och älskar att leka med barnen.
    Sen har vi det här med mat! Han blir som en liten gremmling! Helt galen, spottar och fräser när han äter. Morrar konstant och skulle han komma över något han stulit så behöver man vara två vuxna för att ta det ifrån honom! Känner att detta kommer bli ett problem när han blir större om jag inte kommer tillrätta med det nu. Hur ska man få honom att lugna sig kring maten?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden manisk hittekattunge!
  • Mindyy

Oj har han varit utan mamma och syskon sedan han var fem veckor? 

• Tebriane

Ja jag har en annan katt också så han har haft mycket "stöd" från honom ...

• Birmafröken

Vilken sorts mat får han och hur ofta och i vilken mängd? Äter han upp all mat på en gång? Har han och den andra katten varsin matplats eller samma?

• Tebriane

Han får kattungemat det är det enda som fungerar för han kräks och får diarré av torrfoder, tror att det är för att an äter för fort... Den stora katten får äta på diskbänken för annars hetsäter den lille upp hans mat med... Han får mat tre ggr om dagen och äter alltid upp allt, skulle nog gärna äta skåla med!

• Cherry Cupcake

katter ska väl äta lite och ofta då det är naturligast för dem? (eftersom de jagar små byten)
    men stackaren har väl kanske fått passa på  att äta när den väl fått/hittat nåt. kanske därför den fräser.

• Tebriane

Ja och om jag ger honom små portioner så härjar han runt tills han får mer... Verkar som han behöver bli riktigt mätt. Det går bra nu men t han blir stor kommer han vara som en bulldozer i köket och då är det inte lika lätt att hålla honom borta

• IceJossan

Provat att servera hans mat i en PET-flaska med ett par lagom små  hål i så att han får jobba för maten och äta långsamt?

När ni ska ta hand mat ifrån honom (för det beteende han har nu kan orsaka STORA problem när han blir vuxen), kan det funka att en person liksom med hela kroppen omsluter hela matskålen så att han blir bortputtad? Han lär väl bli hysterisk även då, men sitt/ligg kvar tills han lugnat sig, även om det tar lång tid, och ge honom först då tillbaka maten. Och gör så gång, på gång, på gång tills han fattar att det faktiskt inte är så viktigt att vakta maten med sitt liv eftersom man ändå får tillbaka den strax ifall nån tar den ifrån honom.

• iMHotEP

Katter bör äta lite åt gången cirka 20 ggr om dygnet, så att ha mat framme hela dygnet är ju ett alternativ. Mina katter slutade hetsäta några dagar efter att de insåg att skålen aldrig blev tom. Den kastrerade tjockisen har dessutom gått ner till normalvikt.

• IceJossan

Tyvärr är detta beteende inte alls konstigt eftersom han inte fick någon uppfostran av sin mor. När mamman börjar "stöta bort" ungarna när de är 8-12 veckor gamla så är det i själva verket uppfostring - kattungarna lär sig att hantera frustration när de blir nekade att dia, att bita hårt, etc. Får de inte denna tid med mamman får de heller inte denna uppfostring och vet därmed inte riktigt vad som är okej eller inte - för de har aldrig lärt sig det.

Svar på tråden manisk hittekattunge!