• Anonym (??)

medicinskt abort i hemmet- kan man göra det utan att berätta?

jag behöver råd. Jag fick nyss ett positivt gravtest men har bestämt mig för att göra abort.
    vi har redan en bebis som tar all vår tid och jag har precis pluggat klart och har inget jobb.
    Jag ser ingen lösning på hur det ska gå med det nya barnet då jag bara skulle få lägsta
    föräldrapenningen om jag tar mammaledigt vilket skulle göra att vi inte har någon inkomst den månaden.

Det skulle aldrig gå med en till bebis, det skulle inte vara rättvist att inte kunna försörja det nya barnet.
    Jag vet att det låter själviskt att göra en abort pga ekonomiska skäl. Påhopp undanbedes och ja, vi skyddar oss.

Det jag funderar på är om man kan göra en medicinsk abort i hemmet utan att berätta det för någon? Eller märks det? Min sambo är emot abort och skulle aldrig gå med på att jag skulle göra en. Inte heller skulle han kunna tänka igenom det och se att vi inte har förutsättningarna.

Hjälp vad ska jag göra?  

• Svar på tråden medicinskt abort i hemmet- kan man göra det utan att berätta?
  • Anonym (Ej feminist!)

Det är inget barn!

• Anonym (Äckliga ni är!)

Haha fyfan att ni inte skäms. Hur fan har ni blivit uppfostrade egentligen? Att ni är så pass egoistiska att ni tänker på det här sättet. Jag tror jag börjar gråta över hur kvinnor har blivit.

Han har rätt att få veta. Hennes kropp eller inte, skiter jag fullständigt i. Ha inte sex öht om du inte ens kan berätta för pappan. Det är inte bara kvinnor som skapar barnet, sluta bete er som att kvinnor är värda mer än männen i den här frågan. Med den där inställningen och attityden så är ni inte ens värda 5 öre.

• Anonym (!)

Men var tog det men inte vet mår man inte dåligt av vägen?! Om hon kan leva med den lögnen så kanske det är värt det för att rädda en annars god relation?!

Anonym (!): skriv om din mening och formulera dig rätt. Fattar inte ett dugg av det du skriver

• Anonym (!)

Jag förstår att det var svårt för dig att lista ut att det skulle vara ett a istället för ett e i men...

• Topcom
    Anonym (Äckliga ni är!) skrev 2013-11-04 09:42:04 följande:

Haha fyfan att ni inte skäms. Hur fan har ni blivit uppfostrade egentligen? Att ni är så pass egoistiska att ni tänker på det här sättet. Jag tror jag börjar gråta över hur kvinnor har blivit.

Han har rätt att få veta. Hennes kropp eller inte, skiter jag fullständigt i. Ha inte sex öht om du inte ens kan berätta för pappan. Det är inte bara kvinnor som skapar barnet, sluta bete er som att kvinnor är värda mer än männen i den här frågan. Med den där inställningen och attityden så är ni inte ens värda 5 öre.

Jösses, lugna ner dig innan du får en hjäetattack. Vad exakt har han "rätt att få veta"? Att hon ska göra abort? Vad han än säger kommer inte spela någon roll ich hon vill bara ha saken ur världen. Varför göra en grej av någonting obetydligt? Han kanske är emot abort men det är ju jäkligt enkelt för honom att säga "gör inte abort". En annan grej för henne som måste bära och föda fram ett barn hon inte ens har ork eller energi för. Det på påverkar ju henne bra mycket mer än vad han kan drömma om.
  • Anonym (aborter)

Alltså, det är så oerhört olika hur man reagerar när man gör medicinsk abort. Jag har i princip ingen smärta, och på två stora blödningar, med kanske 30 minuters mellanrum så var det klart. Sedan blödde jag väldigt lite i två-tre dagar efteråt.

Andra får horribla smärtor, rester kan bli kvar som gör att man får alldeles för riktliga blödningar, riskerna är många. Gör du abort hemma och inte talat om det för din man och något går fel, så måste du ju in till sjukhus och säga som det är. Dessutom står det i din journal att du i sådana fall fått med dig piller hem som ska avstanna/stöta ut graviditet. Och är din man med dig då får han ju veta allt tillslut. Förtroendet förlorat hur man än gör.

Jag skulle i sådana fall satsa på att säga att jag skulle göra ett mindre ingrepp, typ kontrollera något, men att väntetiden på sjukhuset är lång och du kommer troligen vara där större delen av dagen. Jag började min abort ca kl 08 på morgonen, vid 12 hade det betydande kommit ut, och jag var hemma till kl 13. Är du på sjukhuset kan du se till att vara mer diskret också.

Hemskt att inte kunna inkludera sin man i dessa beslut, det tyder ju tyvärr på någon form av kommunikationsproblem hos er. Att han är emot abort är liksom bara en liten del av problemet. För om ni hade litat på varandra 100% så hade dina argument blivit tagna på allvar av honom. För enligt mig tänker du rätt, jag har själv tagit bort ett barn av samma anledning.

• Fjonkis

Men skit i sambon. Klart du ska göra abort om du inte vill ha mer barn. Ingen ska tvingas bli mamma eller pappa (igen) mot dennes vilja.

Oavsett vad hon vill göra, varför hon vill göra det eller hur hon vill göra det så HAR han rätt i att få veta. Han är pappan för helvete, har han inget värde i era ögon?! Då borde ni, som har barn och pratar på det här sättet, inte ha skaffat barn öht. Anser man inte att båda föräldrarna har lika mycket värde så ska man inte ha barn själv. 

Till Anonym(!): lär dig att sätta ut citat tecken din dumma jävel. Inte konstigt att det blir svårt att läsa när du inte kan skriva ordentligt. Såhär skulle det ha stått:

Men var tog "det man inte vet mår man inte dåligt" av vägen?!  

Bättre lycka nästa gång. 

Anonym (Äckliga ni är!) skrev 2013-11-04 10:25:37 följande:
    Oavsett vad hon vill göra, varför hon vill göra det eller hur hon vill göra det så HAR han rätt i att få veta. Han är pappan för helvete, har han inget värde i era ögon?! Då borde ni, som har barn och pratar på det här sättet, inte ha skaffat barn öht. Anser man inte att båda föräldrarna har lika mycket värde så ska man inte ha barn själv. 

Till Anonym(!): lär dig att sätta ut citat tecken din dumma jävel. Inte konstigt att det blir svårt att läsa när du inte kan skriva ordentligt. Såhär skulle det ha stått:

Bättre lycka nästa gång. 
    My bad, skulle ha satt citat tecknet efter "av" inte "dåligt". 
  • Furstinna

Bättre lycka nästa gång. 

Vad spelar det för roll? Utgången här blir ju densamme oavsett. Det ska inte blir fler barn punkt. Vad har pappans värde med saken att göra?
  • fluu

Vilken jobbig situation TS. Du vet vad som är bäst för dig, känner du att du inte fixar ett barn till så är  det så.

Jag har själv inte gjort abort, men efter mitt första mf när det bara var lite "rester" kvar så fick jag abortpiller för att allt skulle komma ut. Jag höll på att förblöda och det blev komplikationer. Vad jag har hört är det inte helt ovanligt så var försiktig om du gör det hemma.
    Hade jag varit du hade jag erkänt precis hur allt var för läkaren så att hen fick råda vad som var bäst - kirurgisk och en liten följdhistoria på det eller att göra det hemma, men kanske komma på kontroll dagen efter eller så.

Kramar till dig och lycka till!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Topcom

Bättre lycka nästa gång. 

Men vad fan, han ska ju inte ens bli pappa igen så vad finns det att bli upprörd över? Ingenting.

Jo att han inte ens enligt er andra har rätten till att få veta när hans roll i det här har lika stor betydelse som kvinnans! Vadå "vad spelar det för roll" ?! Hör ni inte hur sjuka ni låter? 

Hur fan skulle ni må om ni var mannen i den här situationen och sanningen kom fram i efterhand?

Förstår inte vad problemet är med att berätta för honom och sedan om det är så jäkla jobbigt så dra hem till någon annan tills aborten är genomförd då. Men då har han iaf fått veta vad som händer, vilket jag anser han har rätt till som FÖRÄLDER... embryo eller foster, man är blivande förälder oavsett hur långt utvecklat embryot är. 

Du är så jävla feg och respektlös ts. Det tycker jag att du ska ha klart för dig. Det där är så jävla fegt.  

• Topcom
    Anonym (Äckliga ni är!) skrev 2013-11-04 12:18:49 följande:

Jo att han inte ens enligt er andra har rätten till att få veta när hans roll i det här har lika stor betydelse som kvinnans! Vadå "vad spelar det för roll" ?! Hör ni inte hur sjuka ni låter? 

Hur fan skulle ni må om ni var mannen i den här situationen och sanningen kom fram i efterhand?

Förstår inte vad problemet är med att berätta för honom och sedan om det är så jäkla jobbigt så dra hem till någon annan tills aborten är genomförd då. Men då har han iaf fått veta vad som händer, vilket jag anser han har rätt till som FÖRÄLDER... embryo eller foster, man är blivande förälder oavsett hur långt utvecklat embryot är. 

Du är så jävla feg och respektlös ts. Det tycker jag att du ska ha klart för dig. Det där är så jävla fegt.  

Och jag tycker det e respektlöst av sig att du sitter och säger det här till ts och inte tänker på hennes bästa. Hon är ju knappast i någon drömsituation. Hon kommer få städa upp och luda för detta, inte han. Att berätta om detta kommer eventuellt äventyra förhållandet och hennes hälsa på ett sätt vi kanske inte ens kan drömma om. Så vad fan är mest värdefullt? Deras förhållande och hennes hälsa och välmående eller hans "rätt" att veta att han inte ska bli pappa igen?
  • 6skabli7
    Anonym (Äckliga ni är!) skrev 2013-11-04 12:18:49 följande:

Vem är feg och respektlös som sitter och skriver ANONYMT sådana här saker till TS!?

Vad skulle det göra för skillnad om jag gav ut min identitet egentligen? Nada. Min identitet är inte relevant i den här frågan. Man kan inte räkna med att alla har samma åsikter och tycker lika om allting hela tiden. Det är naivt. 

Jag har sagt vad jag tycker om den här situationen. Mest vad jag tycker om er andra som också har svarat i den här tråden. Som sagt, jag tycker att ts är respektlös som inte berättar. Men hur ni andra sitter och säger att det inte har något värde att berätta för pappan eller att vad han vill inte spelar någon roll, det är det vidrigaste i den här tråden.

Men som sagt, jag kan inte förvänta mig att folk ska hålla med om vad jag tycker och tänker kring allt. Men det kan inte ni andra heller. Jag har rätt att uttrycka min åsikt om den här situationen och det är vad jag har gjort nu. Så jag känner att jag är färdig med den här skiten.

Adíos! 

• uttermamman

TS här: jag har berättat allt och vi har bestämt tillsammans att vi ska behålla barnet.

Svar på tråden medicinskt abort i hemmet- kan man göra det utan att berätta?