Smeknamn?
Jag undrar, har ditt barn ett smeknamn? Då menar jag en variation av barnets namn, inte gulleplutt eller pälskling.
Jag undrar, har ditt barn ett smeknamn? Då menar jag en variation av barnets namn, inte gulleplutt eller pälskling.
Japp och dom används bara ibland. Emmi kallas för Emsan och Simon kallas för Simpa.
Ja, dottern heter Melanie, kallas för Melli, Mellsan, Karamelli etc. När hon är kinkig brukar det kunna bli gnällanie på skoj med ;)
Vi har valt att ha namn som inte uppmuntrar till smeknamn. Har en kraftig allergi mot smeknamn *ryser*
Jag har också en aversion mot "smeknamn" så det finns inte några sådana på barnen. Maken är ganska formell vad gäller namn, inga därifrån heller.
Ja, dottern heter Elvira och kallas för Vira och sonen heter Adrian och kallas för Adis
Båda smeknamnen kommer sig av att det har varit svårt för barn att uttala deras namn och sedan har de blivit kvar.
Vi kallar dem mest för sina riktiga namn för att vi just gillar dem, men det slinker även in smeknamnet.
Vi har inget emot smeknamn så länge det inte tar över det riktiga namnet, som tex Ludvig alltid kallas Ludde förutom av sina föräldrar typ.
Min svärmor går endast under sitt smeknamn om det inte är hos doktorn typ. Hon heter Ann-Britt och kallas för Ammi och hon föredrar sitt smeknamn.
Nä, vi har gett barnen namn som det inte blir smeknamn av, tycker man ska kallas det namn man har - förstår inte poängen att ge barnen ett namn och sedan alltid kalla dem något annat, sen kan det ju blir smeknamn från barnens kompisar, men inte lika troligt om det inte finns ett "naturligt" smeknamn.
Har aldrig förstått meningen med ge sina barn smeknamn när de redan har relativt korta namn som inte behöver några smeknamn.
Fem bokstäver anser jag som ett kort namn o behöver inga smeknamn.
Viktoria eller Vilhelmina eller Mikaela eller Karl-Anton är ju dock en annan sak.
Dock skulle nog aldrig jag själv ge mitt barn ett så långt namn så det 'behövs' smeknamn för jag anser att namnet de får ska användas, annars kan jag döpa det till smeknamnet direkt.
Jag föredrar smeknamnsfria namn, men på listan står ändå ett par namn som ger självklara smeknamn, men inte några fula sådana, typ Nils-Nisse. Helt okej smeknamn under hela livet ändå.
Vilhelmina står med på listan, men vi valde bort det till dottern bland annat pga att det finns flera självklara och mindre smeknamn på det. Men inte ens jag skulle orka säga Vilhelmina varje gång ;)
Vi tänkte länge på namn som skulle vara ett "normalt" namn som inte var jättevanligt och som man inte kunde göra fjantiga smeksnamn av.
Vi kan såhär i efterhand se att vi misslyckades med dotterns namn. Hon heter Tova och kallas Tovis.
Nej sonen har ett kort fint namn så det behövs inte. Vi har bara gulliga smeknamn på honom, men inga namnrelaterade.