• Trilllana

Smeknamn?

Jag undrar, har ditt barn ett smeknamn? Då menar jag en variation av barnets namn, inte gulleplutt eller pälskling.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smeknamn?
  • Mithra

Japp och dom används bara ibland. Emmi kallas för Emsan och Simon kallas för Simpa. Solig

• Nicket1234
    Natulcien skrev 2013-11-08 14:40:26 följande:
    Nej, vi valde ett namn som man inte lockas att skapa smeknamn av.

Mercurialis skrev 2013-11-08 20:33:14 följande:
    Nej, vi har valt namn som det inte så lätt görs smeknamn av.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.

Får man fråga varför?
  • MissEofc

Ja, dottern heter Melanie, kallas för Melli, Mellsan, Karamelli etc. När hon är kinkig brukar det kunna bli gnällanie på skoj med ;)

• Trilllana
    Nicket1234 skrev 2013-11-08 23:07:53 följande:

Får man fråga varför?
    Du frågar inte mig, men jag kan svara då mitt barn inte heller har något smeknamn. Hen har ett kort namn på tre bokstäver, så det behövs inte.
  • Ankaja

Vi har valt att ha namn som inte uppmuntrar till smeknamn. Har en kraftig allergi mot smeknamn *ryser*

• Mercurialis

Får man fråga varför?
    Vi har gett barnen namn, som vi tycker om och som vi vill ska användas. Det finns namn som verkligen uppmuntrar till att göras om till smeknamn, som Karl - Kalle, Nils - Nisse, Ludvig - Ludde. Det var sådana namn vi valde bort. Däremot kan vi ju inte på något sätt garantera att barnen ändå får smeknamn framöver. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • aldrigmer

Jag har också en aversion mot "smeknamn" så det finns inte några sådana på barnen. Maken är ganska formell vad gäller namn, inga därifrån heller.

• Jungblom

Ja, dottern heter Elvira och kallas för Vira och sonen heter Adrian och kallas för Adis
    Båda smeknamnen kommer sig av att det har varit svårt för barn att uttala deras namn och sedan har de blivit kvar.

Vi kallar dem mest för sina riktiga namn för att vi just gillar dem, men det slinker även in smeknamnet.
    Vi har inget emot smeknamn så länge det inte tar över det riktiga namnet, som tex Ludvig alltid kallas Ludde förutom av sina föräldrar typ.

Min svärmor går endast under sitt smeknamn om det inte är hos doktorn typ. Hon heter Ann-Britt och kallas för Ammi och hon föredrar sitt smeknamn.

• Dixie

Nä, vi har gett barnen namn som det inte blir smeknamn av, tycker man ska kallas det namn man har - förstår inte poängen att ge barnen ett namn och sedan alltid kalla dem något annat, sen kan det ju blir smeknamn från barnens kompisar, men inte lika troligt om det inte finns ett "naturligt" smeknamn.

• knäckehäxa

Har aldrig förstått meningen med ge sina barn smeknamn när de redan har relativt korta namn som inte behöver några smeknamn.

Fem bokstäver anser jag som ett kort namn o behöver inga smeknamn.

Viktoria eller Vilhelmina eller Mikaela eller Karl-Anton är ju dock en annan sak.

Dock skulle nog aldrig jag själv ge mitt barn ett så långt namn så det 'behövs' smeknamn för jag anser att namnet de får ska användas, annars kan jag döpa det till smeknamnet direkt.

• fluu

Jag föredrar smeknamnsfria namn, men på listan står ändå ett par namn som ger självklara smeknamn, men inte några fula sådana,  typ Nils-Nisse. Helt okej smeknamn under hela livet ändå.
    Vilhelmina står med på listan, men vi valde bort det till dottern bland annat pga att det finns flera självklara och mindre smeknamn på det. Men inte ens jag skulle orka säga Vilhelmina varje gång ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EllisBell
    knäckehäxa skrev 2013-11-12 01:25:41 följande:
    Har aldrig förstått meningen med ge sina barn smeknamn när de redan har relativt korta namn som inte behöver några smeknamn.

Viktoria eller Vilhelmina eller Mikaela eller Karl-Anton är ju dock en annan sak.

Dock skulle nog aldrig jag själv ge mitt barn ett så långt namn så det 'behövs' smeknamn för jag anser att namnet de får ska användas, annars kan jag döpa det till smeknamnet direkt.
    Så du kallar inte dina barn för lillan, älsklingen, gubben osv heller? Poängen med personliga smeknamn är ju densamma som med allmänt använda diton att markera närhet. Det är heller inte alltid smeknamnet är kortare eller innehåller delar av tilltalsnamnet. Så att ge sina barn ett kort namn är ingen garanti.

Personlgen skulle det kännas rätt kyligt och distansierat att till vardags (om jag inte vill något speciellt) använda barnens officiella namn.      
  • Dr Mupp

Vi tänkte länge på namn som skulle vara ett "normalt" namn som inte var jättevanligt och som man inte kunde göra fjantiga smeksnamn av. 

Vi kan såhär i efterhand se att vi misslyckades med dotterns namn. Hon heter Tova och kallas Tovis.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • EllisBell
    knäckehäxa skrev 2013-11-12 01:25:41 följande:

Och det här med att döpa till smeknamn direkt....jag tycker att det låter jättekonstigt och obehagligt när lärare, vårdpersonal etc inte använder barns riktiga namn utan familjära smeknamn som som tex Madicken (Margareta), Abbe (Albert), Lisabet (Elisabeth)..... När man sen ibland får höra att ungen inte har något riktigt namn blir det ännu värre...
     De som använder mitt/mina smeknamn är människor som står mig nära på olika sätt. Skulle chefen komma dragandes med smeknamn blir det ju jättekletigt och märkligt.
  • Natulcien

Får man fråga varför?
    Jag är inte så förtjust i smeknamn. Jag har själv ett namn på fyra bokstäver som inte renderar smeknamn. Skönt att ha sluppit det. Min syster har ett långt, jättevackert namn. Men har alltid hetat sitt smeknamn. Jag tycker att det är synd, eftersom hennes egentliga namn är så vackert.

Och så valde vi ett namn som vi tycker är väldigt fint, och då vill vi ju att han ska kallas det och inte något annat. Sen kan vi naturligtvis inte förbjuda smeknamn, så om någon av hans kompisar ändå hittar på något i framtiden så får de såklart det...men att ge ett namn som automatiskt renderar smeknamn (Mikael/Micke, Isabella/Isa, Elisabet/Lisa, Jonathan/Jonte etc) var inget för oss.
  • tulip79

Nej sonen har ett kort fint namn så det behövs inte. Vi har bara gulliga smeknamn på honom, men inga namnrelaterade.

Svar på tråden Smeknamn?