• MalinEddie

Köper ni begagnade julklappar till era barn?

Frågan står i rubriken. Utveckla gärna!

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni begagnade julklappar till era barn?
  • Daniel 723

Tja, grabben får en begagnad Lego-båt i julklapp. Känns dumt att köpa den ny för en tusenlapp när vi fick den för 250 kr. Tycker du det är fel?

• Natulcien

Jag svarade "både nytt och begagnat", för begagnat är lite svårt att planera, det blir mer spontant om man hittar något fint och bra på en second hand-butik, loppis eller på Tradera/Blocket.

Nu har vi inte planerat vad det ska bli för julklapp ännu, men det kan bli nytt eller det kan bli begagnat. Det är inte det väsentliga i sammanhanget s.a.s.

När han fyllde år nyss fick han briotåg + räls som vi hade köpt begagnat. Vi hittade en hel massa räls i oerhört fint skick för en billig peng. Motsvarande i nyinköp hade kostat flera tusen. Och sonen blev väldigt nöjd. Glad

• emsapemsa
    Natulcien skrev 2013-11-11 22:17:41 följande:
    Jag svarade "både nytt och begagnat", för begagnat är lite svårt att planera, det blir mer spontant om man hittar något fint och bra på en second hand-butik, loppis eller på Tradera/Blocket. Nu har vi inte planerat vad det ska bli för julklapp ännu, men det kan bli nytt eller det kan bli begagnat. Det är inte det väsentliga i sammanhanget s.a.s. När han fyllde år nyss fick han briotåg + räls som vi hade köpt begagnat. Vi hittade en hel massa räls i oerhört fint skick för en billig peng. Motsvarande i nyinköp hade kostat flera tusen. Och sonen blev väldigt nöjd.

• nozpa

Nej här har det bara blivit nytt, och så även i år. Nu är äldsta 2 år och upplever sin 3:e jul. Och minsta är 9 månader till jul.
    Kanske skulle vi kunnat köpa en begagnad cykel eller så, så kanske nästa år. Och när dom är äldre så kan vi säkert köpa något begagnat. Har inga bra exempel nu dock. :) 

• Gazebo

Har alltid köpt nytt och kommer så fortsätta.

• mammalovis

Hittar jag bra spel och pussel för en billig peng till min 3-åring för nu och framtiden bunkrar jag upp. I år får hon badbalja, haklapp mm till dockan och en del nytt jag köpte i somras till jul/födelsedag den 27/12. Så det beror på vad jag springer på i god tid och vad hon kan tänkas behöva.

• MalinEddie
    Daniel 723 skrev 2013-11-11 22:07:52 följande:
    Tja, grabben får en begagnad Lego-båt i julklapp. Känns dumt att köpa den ny för en tusenlapp när vi fick den för 250 kr. Tycker du det är fel?

Absolut inte! Själv tittar vi både på begagnat och nytt i år. Har redan köpt en wii-konsol i mycket fint skick men som är använd tidigare. Andra år har vi bara köpt nytt men det har handlat om att vi inte har varit ute i god tid helt enkelt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • myone

kommer bli både och. Jag älskar att fynda begagnat och det finns ju massor med begagnade saker som ser helt nya ut. 

• Sarah3

Till julklappar köper vi bara nytt! Har inget emot begagnade saker, bara dom är i bra skick. Men köper vi något på loppis får han det alltid direkt.. Till jul och födelsedagar tycker jag det ska vara nytt. Har själv aldrig fått någon begagnat..

• YokohamaNr2

Har inte hänt ännu men kommer säkerligen att komma då vi nu har lego city tågbanan som man kan köpa mer grejer till perfekt att fynda begagnat. Om sonen får ett DS kommer jag köpa beg spel och så har vi ett äldre Xbox som jag skulle vilja fynda lite gamla spel

• jagochnois

hej!

vilken bra fråga! :)

jag köper nästintill alltid begagnat. men till jul.....njä känns inte rätt bara. knepigt!

i år ska vår 3, 5 åriga son få ett nytt :) kök i trä med nya :) tillbehör. ett vetrenär set och några spel och böcker.

• Themis

Han har fått välja själv- vill du bara ha nya saker och färre presenter eller begagnade prylar för samma summa.

Gissa vad svaret blir?

Jag kollar nästan alltid Blocket först innan jag handlar nytt. Finns nya saker där för 50-70% av priset om man har lite tur.

För tre veckor sen köpte jag en Galaxy S4 förseglad med kvitto för en tusenlapp under butikspris-varför i all världen skulle jag köpa den på stan när det är så många som fått eller köpt "fel" lur? Flört

Kondomer förebygger minibuss-innehav. /Okänd
  • The past is now

Det mesta är begagnat, fördomen är tydligen att det skulle vara skitigt eller trasigt bara för att man köper saker i andra hand.

Jag tycker det är oerhört smart att handla begagnat.  

• Zunrose

köpte ett ritbord till min dotter beg som hon ska få i julklapp sen får hon en ny docka som kan gå och krypa som kostar en del men hon sa att hon önskade sig det och de snappade jag direkt sen tycker jag att beg kan vara bra o hon bryr sig inte om de är nytt eller beg

• Gurkan

Jag har absolut inget emot begagnat så hade det vi köpt till honom i julklapp funnits på begagnatmarknaden hade jag köpt det där.

• Jazzmamman

Begagnat Lego som en del redan skrivit. Finns många äldre modeller som inte går att få tag på eller är onödigt dyra annars. Ofta finns både kartong och ritning kvar. Ritningarna brukar finnas på nätet annars.
    En gång köpte vi en massa Flexitrax på Blocket. Det kan jag inte riktigt rekommendera för den plasten är tydligen inte så hållbar så rätt många bitar har gått sönder. Det kanske de gör även nya, vad vet jag.
    Brädspel och pussel har vi hittat mycket på loppis men då har barnen fått dem direkt.

• En blå giraff

Ja om jag hittar bra begagnade saker så absolut. Tycker det är både ekonomiskt och miljövänligt.

Svar på tråden Köper ni begagnade julklappar till era barn?