• Anonym (Undrande)

Skola vs boende?

Hej. Hoppas på några kloka tankar angående följande dilemma: Jag är tillsammans med en man som har en pojke som nästa höst ska börja skolan. Var är inte bestämt. Alternativen verkar stå mellan en skola där mamman är bosatt, eller skola som ligger mer centralt. Vi har pratat om att flytta ihop och skaffa barn men problemet är att jag absolut inte vill bo i den stadsdel där mamman bor (vill inte bo där, vill inte att mitt eventuella framtida barn ska växa upp där), och min kille verkar vara av åsikten att det viktigaste är att pojken har nära till skolan (cykelavstånd) från båda föräldrarna.

Vad tycker ni, har jag rätt som tycker att vi borde kompromissa och att min åsikt om var vi ska bo också borde väga in i valet av gemensamt boende och framtida plats för uppfostran av syskon, eller är enda som är viktigt att båda föräldrarna bor vid skolan? Jag har lite svårt att förlika mig med tanken att jag förväntas acceptera att jag inte ska kunna påverka hur vårt framtida liv ska se ut och var vi ska bo, bara för att det skulle vara för pojkens bästa att bo nära sin skola. Min kille kommer inte bo kvar i sitt nuvarande hus, oavsett vilken skola det blir.

• Svar på tråden Skola vs boende?
  • Ess
    Anonym (suck) skrev 2013-11-24 14:58:31 följande:
    Just det, och barnen kan inte vara med kompisar, leka spontant osv pga avståndet. Ingen orkar köra hela tiden.
    Det är därför det krävs planering.
    Sedan skulle inte ts flytta riktigt lika långt ut på landet. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-24 14:13:56 följande:
    Har du redan krokat upp julspriten? *ironi*

Det skrev jag inte men än en gång påstår du saker om mig och mitt hem som jag inte själv har sagt något om. Imponerande talang du har att veta saker om andra som de inte själva ens vet.

Jag dricker inte sprit. Jag gör min tolkning utefter vad du skriver här. Inget annat. DU har problem med att barnen inte själva kan ta sig till vänner. Andra har andra erfarenheter som de delger TS.
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-24 21:15:04 följande:

Jag dricker inte sprit. Jag gör min tolkning utefter vad du skriver här. Inget annat. DU har problem med att barnen inte själva kan ta sig till vänner. Andra har andra erfarenheter som de delger TS.
    Nej, du hittar på att jag skriver saker som jag inte skriver. Jag har inget problem med det. Gissningsvis kommer mamman till barnen att ha en åsikt om framtida växelvis boende som innebär att barnen inte kan ha aktiviteter och kompisar. Ts kille vill också att barnen ska ha nära till skolan.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-24 21:32:45 följande:
    Nej, du hittar på att jag skriver saker som jag inte skriver. Jag har inget problem med det. Gissningsvis kommer mamman till barnen att ha en åsikt om framtida växelvis boende som innebär att barnen inte kan ha aktiviteter och kompisar. Ts kille vill också att barnen ska ha nära till skolan.
    Eftersom barnens mamam inte har någon som helst talan i frågan så inser jag inte vad det har med saken att göra. Pappan och TS får diskutera saken utifrån vad som är bästa lösningen för alla.

Om min man propsat på att jag skulle ha flyttat så hade vi varit särbos än idag. Eller inte tillsammans alls. Det finns inte på kartan att jag skulle bo där jag inte trivs. TS vill inte heller bo där hon inte trivs för att hans barn ska kunna gå till kompisar när det gäller tio minuter i bil för att skjutsa dem. Och som jag skrev, i den åldern de är i så är de flesta på fritids om de inte har en förälder eller snäll bonus som hämtar dem direkt efter skolan. Så leka kan de göra iaf.  
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 08:12:23 följande:
    Eftersom barnens mamam inte har någon som helst talan i frågan så inser jag inte vad det har med saken att göra. Pappan och TS får diskutera saken utifrån vad som är bästa lösningen för alla.

Om min man propsat på att jag skulle ha flyttat så hade vi varit särbos än idag. Eller inte tillsammans alls. Det finns inte på kartan att jag skulle bo där jag inte trivs. TS vill inte heller bo där hon inte trivs för att hans barn ska kunna gå till kompisar när det gäller tio minuter i bil för att skjutsa dem. Och som jag skrev, i den åldern de är i så är de flesta på fritids om de inte har en förälder eller snäll bonus som hämtar dem direkt efter skolan. Så leka kan de göra iaf.  
    Självklar har även mamman mandat gällande sina barns boende och umgänge med den andra föräldern. Om det blir för komplicerat och för långt för barnen att ha vanliga liv när de är hos pappa så kan det bli bäst att barnen bor hos mamma och har umgänge med sin pappa under helger och lov.

Även pappan måste få bo där han trivs, så kan e inte enas så blir det svårt för Ts och honom att flytta ihop.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-25 08:23:09 följande:
    Självklar har även mamman mandat gällande sina barns boende och umgänge med den andra föräldern. Om det blir för komplicerat och för långt för barnen att ha vanliga liv när de är hos pappa så kan det bli bäst att barnen bor hos mamma och har umgänge med sin pappa under helger och lov.

Även pappan måste få bo där han trivs, så kan e inte enas så blir det svårt för Ts och honom att flytta ihop.

Nej, mamman har inget som helst att säga till om vad gäller pappans tid med barnen om barnen inte far illa. Att bo tio miniters bilväg från skola/vänner räknas inte som att de far illa.

Givetvis ska även pappan få säga sitt, de får komma överens gemensamt. Om ingen vill ge sig får de förbli särbos. Jag tycker TS argument är bättre än pappans, men det är jag det.Dock, är pappan lat och inte orkar skjutsa sitt barn, ja då bör TS fundera både en och två gånger på att skaffa barn med honom.
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 08:27:48 följande:

Nej, mamman har inget som helst att säga till om vad gäller pappans tid med barnen om barnen inte far illa. Att bo tio miniters bilväg från skola/vänner räknas inte som att de far illa.

Givetvis ska även pappan få säga sitt, de får komma överens gemensamt. Om ingen vill ge sig får de förbli särbos. Jag tycker TS argument är bättre än pappans, men det är jag det.Dock, är pappan lat och inte orkar skjutsa sitt barn, ja då bör TS fundera både en och två gånger på att skaffa barn med honom.
    Du tror fel om du tror att en mamma måste stillatigande se på när barnens liv begränsas och kompisar försvinner för att barnen ska tvingas till ett boende som inte är bra för dem.

Och jag tycker att pappans argument är bättre än Ts. Varför sätta sig i en situation där man vet att man kommer att tvingas skjutsa konstant, istället för att bara öppna dörren och se ungen cykla iväg själv?

Absolut och han bör fundera en och tre gånger innan han bestämmer sig för en framtid med henne.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-25 08:31:17 följande:
    Du tror fel om du tror att en mamma måste stillatigande se på när barnens liv begränsas och kompisar försvinner för att barnen ska tvingas till ett boende som inte är bra för dem.

Och jag tycker att pappans argument är bättre än Ts. Varför sätta sig i en situation där man vet att man kommer att tvingas skjutsa konstant, istället för att bara öppna dörren och se ungen cykla iväg själv?

Absolut och han bör fundera en och tre gånger innan han bestämmer sig för en framtid med henne.
    Jag vet att jag har helt rätt ang mammans inflytande över pappans liv. Givetvis kan hon gapa och gorma om hon inte anser att pappan lever så som hon anser är rätt, men någon bestämmanderätt ahr hon inte. Hon kan försöka med att stämma pappan på boendet, men kommer ingen vart med det om barnen inte far illa. När barnen är mogna nog att bestämma själva var de vill bo kanske hon kan få sem att bara bo med henne, det beror helt på hur barnen uppfattar sin situation med att vv bli skjutsade, vv gå/cykla själv. 

För min del är min makes åsikt lika mycket värd som min, hade han vantrivts här hade vi letat annat boende. Nu gör vi förvisso det, för framtidens skull för att våra behov som familj förändras om något år.   
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 08:48:01 följande:
    Jag vet att jag har helt rätt ang mammans inflytande över pappans liv. Givetvis kan hon gapa och gorma om hon inte anser att pappan lever så som hon anser är rätt, men någon bestämmanderätt ahr hon inte. Hon kan försöka med att stämma pappan på boendet, men kommer ingen vart med det om barnen inte far illa. När barnen är mogna nog att bestämma själva var de vill bo kanske hon kan få sem att bara bo med henne, det beror helt på hur barnen uppfattar sin situation med att vv bli skjutsade, vv gå/cykla själv. 

För min del är min makes åsikt lika mycket värd som min, hade han vantrivts här hade vi letat annat boende. Nu gör vi förvisso det, för framtidens skull för att våra behov som familj förändras om något år.   
    Läs vad jag skriver istället för att ständigt hitta på saker. En mamma få när som helst stämma en pappa för att barnens situation har blivit olämplig för dem. Och jo, barns boenden ändras varje dag. Ofta utan att de far illa, utan för att barnen kan ha det bättre, på ett annat sätt.

Mogna nog att bestämma själva? När de är 16 alltså?

Pappan är klok som tar med allt detta i beaktande.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-25 08:50:48 följande:
    Läs vad jag skriver istället för att ständigt hitta på saker. En mamma få när som helst stämma en pappa för att barnens situation har blivit olämplig för dem. Och jo, barns boenden ändras varje dag. Ofta utan att de far illa, utan för att barnen kan ha det bättre, på ett annat sätt.

Mogna nog att bestämma själva? När de är 16 alltså?

Pappan är klok som tar med allt detta i beaktande.
    Har jag skrivit att en mamma inte får stämma pappan? Nej, det har jag inte, jag skrev att hon kommer ingen vart med det om det enbart är på grunderna av att barnen inte kan cykla till sina vänner själv.
    Mogna nog att bestämma själva beror på tja, barnets mognad. Barnen ska lyssnas på i en tvist, men vad som blir domen beror på bla hur moget barnet kan resonera kring sin situation.  En del är mogna vid 9, andra inte förrän betydligt senare.
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 09:07:37 följande:
    Har jag skrivit att en mamma inte får stämma pappan? Nej, det har jag inte, jag skrev att hon kommer ingen vart med det om det enbart är på grunderna av att barnen inte kan cykla till sina vänner själv.
    Mogna nog att bestämma själva beror på tja, barnets mognad. Barnen ska lyssnas på i en tvist, men vad som blir domen beror på bla hur moget barnet kan resonera kring sin situation.  En del är mogna vid 9, andra inte förrän betydligt senare.
    Som sagt. Tro vad du vill. Man lyssnar även på yngre barn idag. Många är de föräldrar som de senaste åren har blivit förvånade över domstolarnas beslut och som argumenterat, likt dig, att barnen inte vanvårdas och då måste domen vara fel.

Betydligt senare? Från 12 år kan man inte, annat än i särskilda fall, tvinga ett barn till ett boende som ett barn inte vill ha.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-25 09:15:49 följande:
    Som sagt. Tro vad du vill. Man lyssnar även på yngre barn idag. Många är de föräldrar som de senaste åren har blivit förvånade över domstolarnas beslut och som argumenterat, likt dig, att barnen inte vanvårdas och då måste domen vara fel.

Betydligt senare? Från 12 år kan man inte, annat än i särskilda fall, tvinga ett barn till ett boende som ett barn inte vill ha.
    Det finns ingen 12 årsregel. 
  • Anonym (suck)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 09:22:16 följande:
    Det finns ingen 12 årsregel. 
    Va? Verkställighet av domar om umgängen och boenden kan inte ske för barn som är äldre än 12 år, annat än i undantag. Det gäller även idag.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (suck) skrev 2013-11-25 09:30:40 följande:
    Va? Verkställighet av domar om umgängen och boenden kan inte ske för barn som är äldre än 12 år, annat än i undantag. Det gäller även idag.
    Länka gärna till den lagen.
  • Firefox

Att barnets liv skulle begränsas och att kompisar skulle försvinna tycker jag är ett orättvist påstående (för hur många skilda föräldrar bor liksom grannar med varandra?). I dag bor pojken på två adresser med kompisar på gatan hos båda föräldrarna.  Ibland följer hans kompisar med hem till mamman efter dagis, ibland hem till pappan, och ibland följer han med sina kompisar hem.

Snarare är det väl så att hans umgänge kommer att kunna bli större om föräldrarna bor en bit ifrån varandra (vi pratar fortfarande om max 10 minuter i bil)? Då kommer han ha klasskamrater (som han kan leka med oavsett vems vecka det är), han kommer ha kompisar på gatan där hans mamma bor och han kommer att ha kompisar där pappan bor.

När det gäller att "sätta sig i en situation ..." I det här fallet har ju pappan valt mig som partner, och jag honom. När det sedan också är barn med i bilden sedan tidigare måste man ju kunna kompromissa anser jag. Som bonusvuxen har man få rättigheter men jag hävdar att en av rättigheterna jag har är att kunna påverka mitt framtida boende.

• Firefox
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 08:12:23 följande:

Tack!
  • Ess
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-25 08:27:48 följande:

• Ess
    Nä tyvärr så finns det gott om gnälliga kärringar, som inte har vett att hålla tyst trots att dom har fel.
Svar på tråden Skola vs boende?