• Anonym (LillaJag)

Vuxenmobbning

Jag har arbetat på en Myndighet de senaste tre åren där de flesta är kvinnor över 50 år.
    Jag är själv i 30 års ålder.
    Det började med att jag blev särbehandlad av chefen när jag var nyanställd. Vi var fyra personer som började samtidigt och min dåvarande chef ville inte att jag skulle sitta själv och ta samtal trots att jag är ganska intelligent och har arbetat med kundservice fem år tidigare. Hon kunde inte heller ge någon bra motivering till vad jag gjorde för fel jämfört med de andra. Sedan när jag bad om hjälp som ny så var det ingen som hade tid att hjälpa mig. Däremot så märkte jag att mina andra kollegor som var nya direkt fick hjälp. Sedan har det lett till att jag blivit kritiserad, nonchalerad och utfryst. Är ofta ensam och hamnar utanför.Alla väljer att ha sin lunch när jag inte har min lunch och ingen lägger märke till mig. Om de gör det så är det för att vara otrevlig.
    Jag har tagit upp problemet med min nya chef, som dessutom berömt mig och gett mig högre lön för min insats, dessutom har flera jurister som medlyssnat på mig berömt mig och sagt att jag är duktig. Men ingenting har hänt. Jag har nu gått till Företagsvården pga problem med eksem. Min läkare där tror att det beror på stress.Min gamla chef jobbar kvar men en annan befattning och jag måste tyvärr sitta bredvid henne vilket kanske bidrar till att jag blir stressad.
    På senaste tiden har min nuvarande chef ignorerat mig och skällt på mig hon har inte gett mig någon återkoppling till när jag tog upp mobbningen.  Jag känner mig så ensam och mår dåligt. Min kille tror det beror på mitt utseende, jag får ofta höra att jag ser väldigt bra ut, dessutom talar jag fem språk och är ambitiös.
    Känner bara jag behöver råd eller stöd. Har gjort vad jag kan för att passa in.

• Svar på tråden Vuxenmobbning
  • Miss P

Har du pratat med facket? Är du inte med så gå med. De måste kunna hjälpa dig. Det låter som att de är avundsjuka på dig. De fixar nog inte att någon som är ny är duktigare än dom på vissa saker. Det svider vet du...

• Miss P

Har du pratat med facket? Är du inte med så gå med. De måste kunna hjälpa dig. Det låter som att de är avundsjuka på dig. De fixar nog inte att någon som är ny är duktigare än dom på vissa saker. Det svider vet du...

• Philippa

Jag hade sökt nytt jobb.....

• Anonym (LillaJag)
    Miss P skrev 2013-11-14 20:59:05 följande:
    Oj! Ursäkta det dubbla inlägget. Mitt Internet krånglar.
    Jag var med i facket men kände inte att jag fick någon hjälp men jag funderar på att byta till Akademikernas. Jag hoppas Företagsvården ska hjälpa till. Jag överväger att säga upp mig men känns svårt när det är lågkonjuktur,
  • Elnvei

Usch vad jobbigt! Det låter som att du har haft otur med dina chefer! Det här borde de ta tag i och försöka lösa på något sätt. Hoppas att du får bra råd här!

• Anonym (LillaJag)
    Elnvei skrev 2013-11-14 21:01:58 följande:
    Usch vad jobbigt! Det låter som att du har haft otur med dina chefer! Det här borde de ta tag i och försöka lösa på något sätt. Hoppas att du får bra råd här!
    Tack =) känns bra  Se vad de kan göra.med stöd, ska prova att gå med i facket igen.
  • Anonym (LillaJag)
    Philippa skrev 2013-11-14 20:58:45 följande:
    Jag hade sökt nytt jobb.....
    Söker nytt jobb för fullt, försöker tänka framåt.....
  • km73

Hej! Jag har själv problem med mobbing på min arbetsplats. Förstår hur du känner.

Jag jobbar inom tandvård. Det började med att vi fick en ny chef som är från Skåne. Han blev anställd något år tidigare som tandläkare och under det året var han ganska trevlig. Jag hade jobbat 3,4 år där innan han kom och hade aldrig hört några klagomål om mig av mina kollegor. Tvärtom fick jag höra att jag var bra på att samarbeta och hade god timintäkt. När så den nye tandläkaren blev chef gick allt snett.

Det började med att han hade en dålig dag  och vi skulle ha ett RUS pass, och det hade gått snett för honom innan han kom in till mig. Då jag har lite försämrad hörsel hade jag svårt att uppfatta vad han sa när jag skulle föra in uppgifter i status. Jag gjorde så gott jag kunde men han fick ett utbrott på mig då han upptäckte att jag hade missat lägga in några början till hål i statuset. Jag blev givetvis chockad och ledsen över detta bemötande och förklarade att jag tyckte det var svårt att uppfatta vad han säger med sin skånska.

Efter det följde en utredning om min hörsel. Jag vet ju att jag hör lite sämre men det har ju gått bra innan då de talat tydligt till mig. Efter det skickade han mig till AME för hörselkontroll, gjorde synergifall på detta. Helt plötsligt blev jag väldigt osäker när jag skulle jobba med tandläkare. Förste sköterskan (som ingår i klinikledningen) sa att hon själv inte hörde vad han chefen sa ibland men att hon tyckte jag skulle ha hörapparat. Hon sa även att "flera" andra tyckte jag hörde dåligt men kunde inte säga vilka. Att bära hörapparat i detta jobb går inte då man måste ha hörselskydd på sig helat tiden nästan. 

Efter det har han varje år försökt "hitta"fel på mig, skrivit att jag inte kan samarbeta, ej tål kritik mm men att jag utför mina uppgifter som jag ska. Han har sagt "att flera andra" tycker en massa negativt om mig (det gör mig chockad för jag har inte upplevt att jag varit i någon allavarlig konflikt med någon), att jag gjort massa fel (vilket de inte påpekat för mig under hela året som gått). Han har även fällt kränkande kommentarer av chefen. Jag har försökt få hjälp av facket varje år för jag ligger mycket efter i lön jämfört med mina kollegor p g a chefen.

Har haft möte med ett fackombud, chefen och en från personlavdelningenförra veckan men det var bara chefen som fick prata med dom efter samtalet. Jag har försökt nå fackombudet men hon har inte svarat.
    Vad gör man? Hade förväntat mig mer hjälp, att fackombudet skulle påverka mer....men det kommer väl sluta med att jag blir den som går....

Jag förstår dig verkligen din känsla. Man vet inte vad man gjort för fel och känner inte alls igen de egenskapar de tillskriver en. Jag hoppas du har fått mer hjälp och att det ordnat sig för dig sedan du skrev inlägget.

Mvh K

• Anonym (bbb)

Jag vet hur viktigt det är att ha ett jobb, fast inkomst och allt det där. Men är det värt det ifall man blir mobbad på jobbet och det inte hjälper att prata med chefen eller om man inte får den hjälp man behöver från facket - jag vet att man har rätt till en hel massa saker - men ska man verkligen uthärda vad som helst om man inte får hjälp snabbt nog och situationen inte förändras till det bättre snabbt nog? Sök nytt jobb omgående, vad som helst är ju bättre än att stanna på en arbetsplats där man blir mobbad, sådant kan ju psykiska besvär för lång tid framöver, kanske för livet, så stanna inte och kämpa utan fly istället så fort det bara går!

har TS förresten försökt ryta ifrån någon gång? "Säger du så där för att vara elak?". En del som är "svaga" med dåligt självförtroende råkar lättare ut för påhopp än andra just för att det är så enkelt att köra över någon  som inte säger ifrån. När det sedan etablerats att man utan konsekvenser kan ta ut sin frustration och irritation på "den svage" så lär det bli en ond cirkel där den svage mår allt mer dåligt, blir osäker på om denne gör rätt eller inte trots att denne mycket väl vet hur man gör, arbetsresultatet blir allt sämre och även andra kollegor börjar reagera och sucka över att den svage presterar så dåligt och hela tiden måste fråga om sådant som denne borde veta (men frågar eftersom denne inte längre litar på sitt eget omdöme). Om den svage börjar ryta ifrån och ifrågasätter varför folk behandlar denne illa kan denne bli bemött med ny respekt, det blir ju plötsligt konsekvenser av att bete sig illa. Får man det påtalat för sig att man beter sig elakt eller uppfattas som elak så borde ju de flesta faktiskt tänka till och reflektera om det stämmer - var det inte meningen att vara elak så ber man ju om ursäkt och försöker bättra sig så man inte framstår som elak på samma sätt fler gånger (men är mobbningen grav så finns det nog inget annat som hjälper än att lägga fötterna på ryggen och fly från arbetsplatsen).

Jag har dock svårt att tro att vuxna människor mobbar varandra på arbetsplatsen på grund av att arbetskamrater är avundsjuka på att kollegan är snygg. Men sådant kanske förekommer, vad vet jag, men ibland kan man inte härleda allting till att man är snygg, det kan finnas andra saker som kollegor stör sig på eller andra egenskaper som kollegor tillskriver en (men som man egentligen inte har) men som inte alls har med utseendet att göra. Naturligtvis ska ingen behöva bli mobbad på arbetsplatsen oavsett om man är snygg eller inte men jag har svårt att tro att ett fagert utseende är en anledning till mobbning. Snarare visar ju studier att ett snyggt utseende gör att man blir bemött med mer respekt och tillskrivs fler positiva egenskaper och att folk tolererar mer dåligt beteende från en än vad de gör från någon med medelmåttigt utseende och får definitivt mer respekt o gillande än någon som bedöms vara oattraktiv.

• Anonym (LillaJag)

KM73: Låter som du gjort vad du kunnat för att få hjälp, sista steget får väl bli att sluta och hitta en annan arbetsplats. Jag har märkt att jag fungerar väldigt bra på andra arbetsplatser inte just den här arbetsmiljön. Jag har vart och företagshälsovården nu och har börjat ställa krav och märker att det har blivit bättre nu.

BBB:Det händer rätt ofta att kvinnor mobbar varandra för att någon är snyggare eller yngre. Man ska ju helst vara som alla andra på vissa arbetsplatser. Speciellt i miljöer där arebtsgruppen är väldigt homogen.
    Jag har rykt ifrån och ställt krav, jag är dessutom mycket mer kompetent än mina kollegor på flera områden enligt min chef och jag får alltid löneförhöjning på ett positivt sätt.
    Nu verkar det som jag löst problemet genom att ställa mer krav hos chefen och besökt företagshälsovården, en del kolegor har sagt att de inte förstår att jag arbetar så snabbt och är så snabb hela tiden. 

Svar på tråden Vuxenmobbning