• Princess Mononoke

På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?

Mina föräldrar äger ett hyreshus med två lägenheter. 
    Om de vill hyra ut den ena lägenheten till mig, kan de då lagligt säga upp en av de nuvarande hyresgästerna? 

I  "Lag om hyra av bostadslägenhet" 7 kap. § 55 står det så här; 

"Rätt säga upp avtalet kan ges hyresvärden om

1) han behöver lägenheten själv eller för någon familjemedlem av en orsak som han inte kunde beakta när avtalet ingicks eller om"

Min följdfråga är när man räknas som familjemedlem? Räkans jag som familjemedlem?Jag flyttade hemifrån för flera år sedan, har egna barn och mitt "eget hushåll". 

Hur ser förhållandena ut ifall jag köper en del av hyreshuset? 
    Då har ju jag rätt att bo i mitt eget hus.

• Svar på tråden På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?
  • Kerubmamman
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 14:05:46 följande:
    De bor inte i någon av dessa fastigheter. 
    Då gäller inte 83§ av vad jag kan förstå
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Princess Mononoke

Du menar §82?

Jag har suttit här och funderat hur den här hemma i sammanhanget? Eller om det är jag som missat något?

• Kerubmamman
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 14:18:51 följande:
    Du menar §82?

Jag har suttit här och funderat hur den här hemma i sammanhanget? Eller om det är jag som missat något?
    83§ gäller uppsägning av avtalet i 82§. 
  • Princess Mononoke

Jag har läst § 38 några gånger nu och är inte helt på det klara vad den egentligen menar. 

Jag tolkar det som att hyresgästen fortfarande har stor rätt till lägenheten, fastän att jag blir delägare. 

"Ett villkor som begränsar hyresgästens rätt enligt denna paragraf är ogiltigt. " 
    Vad menas här? Syftas villkor på ex. köpevillkor mellan mig och den tidigarefastighetsägaren, nu delägare?

"Ett hyresavtal som enligt 1 eller 2 mom. inte binder den nya ägaren eller förvärvaren av rätten, förblir dock i kraft, om inte ägaren eller förvärvaren häver avtalet inom en månad från förvärvet eller den senare tidpunkt då han fick kännedom om hyresavtalet."
    Och vad menas med detta? Att så fort jag som nya ägare (räknas delägare här?)  får kännedom om avtalet eller en månad inom det jag får kännedom om det så har jag möjlighet att häva det. Vad innebär det egentligen? Kommer inte det i konflikt med besittningsrätten?

• Kjell2
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 14:53:23 följande:
    Jag har läst § 38 några gånger nu och är inte helt på det klara vad den egentligen menar. 

Jag tolkar det som att hyresgästen fortfarande har stor rätt till lägenheten, fastän att jag blir delägare. 

"Ett villkor som begränsar hyresgästens rätt enligt denna paragraf är ogiltigt. " 
    Vad menas här? Syftas villkor på ex. köpevillkor mellan mig och den tidigarefastighetsägaren, nu delägare?

"Ett hyresavtal som enligt 1 eller 2 mom. inte binder den nya ägaren eller förvärvaren av rätten, förblir dock i kraft, om inte ägaren eller förvärvaren häver avtalet inom en månad från förvärvet eller den senare tidpunkt då han fick kännedom om hyresavtalet."
    Och vad menas med detta? Att så fort jag som nya ägare (räknas delägare här?)  får kännedom om avtalet eller en månad inom det jag får kännedom om det så har jag möjlighet att häva det. Vad innebär det egentligen? Kommer inte det i konflikt med besittningsrätten?
    Då detta är rätt komplicerat och många faktorer påverkar är det nog bäst att du få hjälp av ett proffs att reda vad som gäller och era möjligheter.
  • Kjell2
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 14:57:24 följande:
    Det är därför jag frågar er. Är inte ni proffs?  ;)

Nej - och framförallt har vi inte hela bilden klar för oss och möjlighetn att läsa kontrakt dyl är begränsat. Samt att vi inte på något sätt kan ta ansvar för våra råd.
  • Kerubmamman
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 14:53:23 följande:

Jag tror inte att 38§ gäller eftersom dina föräldrar fortfarande äger (del av) fastigheten. Det är inget ägarbyte om du blir delägare. 

Jag tror att "Ett villkor som begränsar hyresgästens rätt enligt denna paragraf är ogiltigt. " handlar om att man i hyresavtalet inte får begränsa hyresgästens rätt. 
  • Princess Mononoke
    Kjell2 skrev 2013-11-20 15:03:57 följande:

Nej - och framförallt har vi inte hela bilden klar för oss och möjlighetn att läsa kontrakt dyl är begränsat. Samt att vi inte på något sätt kan ta ansvar för våra råd.

Jag vet Kjell 2 , jag bara skämtar med dig. Flört
    Det finns ju tyvärr många här på familjeliv som inte har den insikten
  • Princess Mononoke

Tack för all goda råd i denna tråd. Det har gett mig många nya tankar och funderingar att spinna vidare på. Precis vad jag hoppades på. Tack Glad

• Kjell2
    Princess Mononoke skrev 2013-11-20 15:40:45 följande:
    Tack för all goda råd i denna tråd. Det har gett mig många nya tankar och funderingar att spinna vidare på. Precis vad jag hoppades på. Tack Glad

Om detta är en långsiktig plan, att flytta in i föräldrarna hyreshus, så kan det vara idé att kolla regler mm redan nu. Om t ex en hyresgäst flyttar ut nu och du inte tänker flytta in nu kan det vara bra att i kontraktet till nästa hyresgäst skriva något om tidsbegränsning så att det går att säga upp avtalet när du vill flytta in.

Men ta hjälp av ett proffs så det blir rätt.
  • Primér
    Wopr skrev 2013-11-20 13:30:48 följande:
    Min pappa hyr ut sitt ena privata hus och han skriver alltid bara kontrakten 6 månader åt gången. Dock har samma hyresgäst bott där de senaste tre åren nu.
    vad jag förstår så bor man i en bostad mer än två år har man ett starkt besittningsskydd. Man måste ansöka hos hyresnämnden om att hyresgästen ska avsäga sitt besittningsskydd för det skyddet blir starkare för varje år man bor i bostaden. så att ha ett kontrakt ett halvår i taget kanske inte hjälper din pappa om han sen vill att hyresgästen ska flytta. Men jag vet inte om det gäller privatägda hus.
Svar på tråden På vilka grunder kan hyresvärden säga upp hyresavtalet?