• Anonym (Norge)

Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?

Hej. Jag har ett barn som snart fyller fem. Barnets far & jag skiljdes när hen var sex månader. Jag har alltid haft barnet boende hos mig. Fadern har aldrig intresserat sig för barnet, har under något års tid haft varannan helg, en önskan från mig. Ville att mitt barn skulle ha en bra kontakt med fadern. Jag fick lämna & hämta för att deras umgänge skulle bli av. Till och från avbokade han helgerna. När barnet väl va med fadern, spenderade dem helgen på hans arbetsplats. Barnet ville tillslut inte åka till fadern mer och i april skrev fadern att han inte hade råd att ha barnet hos sig. Jag slutade kontakta honom efter det, väntade på att han själv skulle kontakta när han ville ha umgänge igen. Det har han ej gjort. Mitt barn har nu min sambo som fadersfigur, vilket glädjer mig. Problemet är nu att jag studerar och blir klar med mina studier i december, har efter det inget arbete och min sambo är arbetslös. Vi har båda blivit erbjudna arbete och boende i Norge och vi vill gärna flytta för att få ekonomi och för att kunna leva. Fadern har vi inte hört av på 7 månader. Men hur löser vi detta? Har jag rätt att flytta? Vill inte göra något som jag inte är säker på. Får ont i magen av att tänka på detta. Någon som har kunskap om detta?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?
  • Kjell2

TS: Att flytta med barnet är inte otillåtet och olagligt i konceptet "Straffbart". Däremot kan pappan motsätta sig flytten och i värsta fall driva frågan till tingsrätten och få en dom på att barnet ska flyttas tillbaka. Hur pass troligt det är kan jag inte svara på.

Du kan heller inte få något tillstånd att flytta förutom från pappa. Vad du kan göra är att innan flytt stämma pappan på vårdnaden och se till att du får EV, boendet och inget umgänge till pappan. Då kan du utan problem flytta men finns ingenting som hindrar att pappan i sin tur stämmer igen i framtiden.

Sen kan en flytt, skolbyte, pass, vårdfrågor mm bli rätt trassligt och i vissa fall omöjligt om den andra vårdnadshavren inte skriver på papper.

Att pappan inte träffat barnet på 7 månader, vägra skriva på papper, inte vill ha vårdnad och umgänge är inget som med automatik ger dig fritt fram att flytta nu och ii framtiden.

Du har några val, vad du gör är upp till dig
    1) Stanna kvar
    2) Stämma pappan på vårdnad och umgänge innan flytt
    3) Flytt och hoppas att pappan inte sätter sig emot och stämmer

• Kjell2

TS: Vad som kan vara värt att kolla upp är regelverket i Norge. Vad krävs för att börja skola, få vård, barnbidrag, folkbokföring dyl? Är det absolut krav på underskrift från båda vårdnadshavarnna blir det trassligt för dig. Räcker det men en blir det mycket enklare.

• Anonym (rätt)
    Kjell2 skrev 2013-11-22 08:15:48 följande:
    TS: Att flytta med barnet är inte otillåtet och olagligt i konceptet "Straffbart". Däremot kan pappan motsätta sig flytten och i värsta fall driva frågan till tingsrätten och få en dom på att barnet ska flyttas tillbaka. Hur pass troligt det är kan jag inte svara på.

Du kan heller inte få något tillstånd att flytta förutom från pappa. Vad du kan göra är att innan flytt stämma pappan på vårdnaden och se till att du får EV, boendet och inget umgänge till pappan. Då kan du utan problem flytta men finns ingenting som hindrar att pappan i sin tur stämmer igen i framtiden.

Sen kan en flytt, skolbyte, pass, vårdfrågor mm bli rätt trassligt och i vissa fall omöjligt om den andra vårdnadshavren inte skriver på papper.

Att pappan inte träffat barnet på 7 månader, vägra skriva på papper, inte vill ha vårdnad och umgänge är inget som med automatik ger dig fritt fram att flytta nu och ii framtiden.

Du har några val, vad du gör är upp till dig
    1) Stanna kvar
    2) Stämma pappan på vårdnad och umgänge innan flytt
    3) Flytt och hoppas att pappan inte sätter sig emot och stämmer
    Ah, tack och lov har Kjell2 alltid huvudet med sig och formulerar det jag menar på ett ypperligt bra sätt. Skål 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-21 21:58:32 följande:
    Jag har nu också sett denna (Z) härja i flera trådar och bara skrivit en massa dumheter. Så (Z) vill ingen diskutera med längre.

Och Z kan bara en välja som nick menar du?
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-22 12:42:54 följande:

Och Z kan bara en välja som nick menar du?
    Den Z jag tänker på skriver som du, har samma sätt att utrycka sig på som du och har liknande åsikter som du och efter som du och alla andra Z är anonyma tar jag mig friheten att anse att ni alla är samma person.
  • Anonym (Norge)
    Kjell2 skrev 2013-11-22 08:47:33 följande:
    TS: Vad som kan vara värt att kolla upp är regelverket i Norge. Vad krävs för att börja skola, få vård, barnbidrag, folkbokföring dyl? Är det absolut krav på underskrift från båda vårdnadshavarnna blir det trassligt för dig. Räcker det men en blir det mycket enklare.

Barnet ska gå i skolan i Sverige om 2 år. Vi hade tänkt bo i Norge under två år, samla ihop pengar och sedan köpa hus i Sverige. Utan flytt, oavsett om det är i Norge eller i Sverige blir ju samma problem. Vi måste flytta i vilket fall för att kunna få arbete.
  • Kjell2
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-22 14:51:21 följande:

Barnet ska gå i skolan i Sverige om 2 år. Vi hade tänkt bo i Norge under två år, samla ihop pengar och sedan köpa hus i Sverige. Utan flytt, oavsett om det är i Norge eller i Sverige blir ju samma problem. Vi måste flytta i vilket fall för att kunna få arbete.
    Det jag skrev i inlägg #61 gäller även då.

Det är upp till dig att bestämma hur du ska agera,
  • Anonym (Norge)
    Kjell2 skrev 2013-11-22 14:57:33 följande:
    Det jag skrev i inlägg #61 gäller även då. Det är upp till dig att bestämma hur du ska agera,

Jo det vet jag och jag har flyttat förut med mitt barn. Då gjorde Skatteverket en utredning bara och barnets bio pappa gjorde inget. Men tänkte om det var andra regler för att flytta utomlands. Jag kommer i vilket fall INTE flytta bara.
  • Kjell2
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-22 15:06:03 följande:

Jo det vet jag och jag har flyttat förut med mitt barn. Då gjorde Skatteverket en utredning bara och barnets bio pappa gjorde inget. Men tänkte om det var andra regler för att flytta utomlands. Jag kommer i vilket fall INTE flytta bara.
    Att det funkat hittills beror på att pappan inte gjort något.

I grunden inga andra regler vid flytt utomland  men Norge kan ha andra regler vid t ex ansökan om skola och vård.

En risk du tar är att om det uppstår en tvist, pappan stämmer,  i samband med flytten är att den ska avgöras i Sverige. Det kan bli så att barnet hämtas till Sverige fram till att tvisten är avgjord. Jämf t ex Kimberlyfallet.

I grunden spelar du ett rätt riskfyllt spel när du satsar på att pappan inte gör något. Det kan funka men också gå rejält åt pipan.

Min rekomnadation är att du själv drar detta till TR så fort som möjligt försöker få ändrad vårdnad och reglerad umgänge. Då blir det mer klart vad som gäller.
  • Anonym (Norge)
    Kjell2 skrev 2013-11-22 15:16:31 följande:
    Att det funkat hittills beror på att pappan inte gjort något. I grunden inga andra regler vid flytt utomland  men Norge kan ha andra regler vid t ex ansökan om skola och vård. En risk du tar är att om det uppstår en tvist, pappan stämmer,  i samband med flytten är att den ska avgöras i Sverige. Det kan bli så att barnet hämtas till Sverige fram till att tvisten är avgjord. Jämf t ex Kimberlyfallet. I grunden spelar du ett rätt riskfyllt spel när du satsar på att pappan inte gör något. Det kan funka men också gå rejält åt pipan. Min rekomnadation är att du själv drar detta till TR så fort som möjligt försöker få ändrad vårdnad och reglerad umgänge. Då blir det mer klart vad som gäller.

Jag tänkte att jag skulle ge bio far en chans att skriva under själv först. Och meddela honom om våra planer. Och jag vet att han kommer att bli jättearg. Om jag ska ta det till tingsrätt, hur går jag tillväga? Kan jag ta kontakt med en advokat?
  • Kjell2
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-22 16:28:53 följande:

Jag tänkte att jag skulle ge bio far en chans att skriva under själv först. Och meddela honom om våra planer. Och jag vet att han kommer att bli jättearg. Om jag ska ta det till tingsrätt, hur går jag tillväga? Kan jag ta kontakt med en advokat?
    En bra början är att tala med en lokal advokat som jobbar med familjerätten. Han eller hon hjälper sen med resten.

• Anonym (Norge)
    Kjell2 skrev 2013-11-22 16:45:36 följande:
    En bra början är att tala med en lokal advokat som jobbar med familjerätten. Han eller hon hjälper sen med resten.  

Okej, jag får göra det. Min syster har nog tips om någon bra. Hon jobbar inom socialtjänsten och brukar ha koll på sådant. Tusen tack för all hjälp, tips & råd!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-22 16:48:04 följande:
    Okej, jag får göra det. Min syster har nog tips om någon bra. Hon jobbar inom socialtjänsten och brukar ha koll på sådant. Tusen tack för all hjälp, tips & råd!

Hon får inte tipsa det blir jäv då tr lär be om utredning på soc
  • Anonym (abc)

Ta barnet och flytta.
    Om sen pappan reagerar så är barnet redan skrivet hos dig eftersom hen bor hos dig.
    Då kan pappan gå till tingsrätten som kommer ge honom umgängesrätt varannan helg och ålägga dig att se till att barnet verkligen besöker sin far på umgängeshelgerna, dvs du kan få betala för resorna om pappan inte har råd.  Inget annat händer.

• Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-23 20:22:23 följande:
    Hon får inte tipsa det blir jäv då tr lär be om utredning på soc

Men haha, gå och dra något gammalt över dig! Klart som tusan att hon inte får ha något med mitt ärende att göra, men som min syster får hon tipsa och ge mig råd.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-23 20:47:44 följande:
    Men haha, gå och dra något gammalt över dig! Klart som tusan att hon inte får ha något med mitt ärende att göra, men som min syster får hon tipsa och ge mig råd.

Ja men inte om de advokater som prats om på hennes jobb det är jäv det kan du höra med henne själv, lagen är som sagt väldigt enkel där
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-23 21:28:26 följande:
    Ja men inte om de advokater som prats om på hennes jobb det är jäv det kan du höra med henne själv, lagen är som sagt väldigt enkel där

Vad trött jag blir på dig! Du häver ur dig en massa strunt bara när du inte ens vet hur det ligger till. Min syster får visst tipsa om en advokat som hon känner till som ska vara bra. Hon jobbar inte ens på barn & familj enheten, dem som gör utredningar. Hon jobbar inom socialtjänsten, vilket är brett!
  • Anonym (?)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-23 21:28:26 följande:

Det är inte jäv fattar du väl?
Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?