• temptation

    Snälla hjälp mig, vad kallas detta?!

    Hejsan,

    Jag ämnar att bleka ett motiv på en t-shirt. För att göra detta är tanken att jag ska klippa ut motivet på ett papper och använda som stencil. Pappret ska strykas fast på t-shirten för att motivet ska bli så exakt som möjligt. Där efter applicerar jag blekningsmedel runt om pappersmotivet, sedan drar jag bort pappret och kvar är då en tom yta av det motiv som pappersbiten var! Min fråga är följande:

    Vad kan jag använda för papper för själva stencilen?? Som jag skrev ovan ska papperbiten basa fästa på plagget tillfälligt då färgen appliceras. Därefter ska den kunna dras av och inte lämna några sår efter sig. på engelska kallas det jag söker för freezer paper.

    Jag har försökt ställa min fråga i både pyssel- och tygbutiker. ALLA KOLLAR PÅ MIG SOM JAG EFTERFRÅGAR NÅGON FORM AV SVART MAGI! Det gör mig väldigt frustrerad. Snälla hjälp mig.

    Här är en länk som visar med bilder exakt vad jag vill göra http://imgur.com/gallery/cTPWF 

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig, vad kallas detta?!
  • temptation

    Det har gått så långt att folk rekommenderar mig till golvaffärer.. what.. the.. fuck! Förlåt, men detta gör mig så enormt frustrerad. Det jag söker måste väl finnas någonstans när det är så enormt enkelt att få i alla typer av affärer utomlands.

  • Sagis

    Vet att de i syslöjden använde pappret som är runt vanliga A4-buntar. Det är vaxat och går att stryka fast på tyg.

    Du kan ju prova på ngt annat först?!

  • temptation
    Sagis skrev 2013-11-22 16:54:36 följande:
    Vet att de i syslöjden använde pappret som är runt vanliga A4-buntar. Det är vaxat och går att stryka fast på tyg.
    Du kan ju prova på ngt annat först?!
    Låter precis som det jag är ute efter. Vad heter det??
  • Sagis

    Du får köpa en bunt papper till skrivaren och använda förpackningen. Det heter ju inget speciellt.

  • sommar2001

    Heter det inte fliselin. Använde det när vi gjorde en sänggavel i tyg. Man stryker fast det men går att pilla bort om man inte styrkt för bra..

  • temptation
    fliselin är det inte. påstrykningspapper låter intressant, men när jag googlar på det får jag inte upp några bra resultat alls. Heter det så?
  • Virriga Vera
    temptation skrev 2013-11-22 17:05:29 följande:
    fliselin är det inte. påstrykningspapper låter intressant, men när jag googlar på det får jag inte upp några bra resultat alls. Heter det så?
    Ja, när jag höll på med klädsömnad och målade motiv på tröjor så köpte jag påstrykningspapper. Men det är många år sedan. Jag tror att det heter Ironing paper på engelska kolla ebay och amazon, där kan det finnas.
  • temptation

    Jag antar att eBay är enda lösningen..

    Jag kan inte fatta att jag just nu importerar smörpapper ifrån England.. hur resursfattigt är vårt land egentligen!? gråter och skrattar omvartannat här. 

  • kattm

    Jag har också letat men inte hittat det i Sverige. Så när vi åkte till New York för några år sedan gick jag och köpte en rulle Freezer Paper i en mataffär. Min man trodde inte att jag var riktigt klok. Men jag fick äntligen min rulle papper som går att stryka fast. Man får prioritera när man väljer souvenirer...

  • Kodia

    Självhäftande bokplast borde ju funka!
    Men kommer inte blekningsmedlet att krypa in under kanten på vad du nu klistrar fast? Eller det kanske inte gör något om kanterna inte är skarpa? 

Svar på tråden Snälla hjälp mig, vad kallas detta?!