• Anonym (uppgiven/snål?)

Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??

Jag är helt utmattad. Jag och mitt ex har en nioårig pojke tillsammans. Pappan har systematiskt misshandlat, kränkt och trakasserat både mig och pojken under hela vår tid tillsammans. Vi separerade när pojken var 3 år.

Jag har anmält det han gjort mot mig, men anmälningarna har lagts ner då han nekar till alla anklagelser och de bevis som jag lagt fram ansågs inte vara tillräckliga. Således har vi, mot min vilja, men jag har accepterat det, gemensam vårdnad om pojken. Han bor växelvis varannan vecka hos oss båda.

Nu har jag och pojken blivit bjudna på en solresa till Spanien i februari. Vi vill vara borta 2 veckor, men eftersom även pappans vecka drabbas av detta kan det eventuellt bli så att vi är borta 5 dagar istället. Det vill säga i princip bara åker till spanien och vänder. Men om det är priset jag får betala för att inte bli anklagad för att sabotera umgänge så sväljer jag det.

Pappan fick reda på resan för en månad sen. Han motsätter sig att vi ska hämta ut ett pass till pojken (båda måste skriva på eftersom vi delar vårdnad). Han jävlas och saboterar och säger att jag inte förtjänar någon resa och pojken har inget utbyte av den (det är ingen partyresa, utan vi ska bo på familjehotell, besöka vattenland, bada etc. Alltså barnaktiviteter med släkt och vänner). Pappan påstår att jag aldrig skulle ha släppt iväg pojken med honom och att det är intressant att se hur jag kämpar i onödan. 

Inför pappan följer jag min advokats råd och är sval och saklig, men inombords kokar jag av att se hur han saboterar för sin egen son. Sonen  vet inte om resan än, det ska bli en överraskning för honom i januari - men eftersom jag visste redan i förväg att pappan skulle göra sig omöjlig så ville jag inte säga något innan passet var klart. Vilket det ju nu tydligen inte blir.

Jag är en singelmamma med taskig ekonomi, jobbar jämt för att få ihop det. Vet att både jag och pojken är värda resan!! Jag vet också att jag låter jättebitter och det är väl förvisso sant, men det har med hans kvinnomisshandel och andra minnen att göra. Inför folk/pappan håller jag mig neutral och försöker främja samarbete så mycket jag kan. 

Det verkar som att när en förälder motsätter  sig och delad vårdnad finns så står man maktlös. Man kan inget göra. Sonen får stanna hemma med sin mormor medan jag åker och roar mig - och hur bra mamma känner man sig som då?

Finns det någon som har något råd?               

• Svar på tråden Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??
  • Anonym (.)
    Anonym (Que?) skrev 2014-04-20 05:59:59 följande:
    Men det var nog exakt vad mitt x hade planerat. Han lyckades verkligen. Det går inte att komma åt honom juridiskt heller, eftersom det var polisen som orsakade skadorna. De använde fel lagrum dessutom.
    Hur kan man bry sig så lite om sitt barn? Helt otroligt. Vilken psykopat.
    Jag beklagar verkligen.
  • Anonym (Que?)
    Anonym (.) skrev 2014-04-20 09:12:44 följande:
    Hur kan man bry sig så lite om sitt barn? Helt otroligt. Vilken psykopat.
    Jag beklagar verkligen.
    Tack för det- det trodde jag också, när han skrev till mig via mejl när vi satt fast utomlands, att "polisen var tvungen att återkalla passet om en förälder så önskade- även om vi satt utomlands" och jag hade uppfyllt alla krav vad gällde pass/barnbilaga. Det är ju ren livegenskap. Det som han påstod stämde ju inte heller, visade det sig sedan.

Och han var alltså chef på en rättsenhet...vaddå Barnkonvention och mänskliga rättigheter...det värsta är ju att inte en käft- från andra myndigheter jag hamnade i kollisionskurs med på grund av detta, överhuvudtaget kunde begripa vad polisen hade gjort. Inte ens andra poliser tror att det kan hända. Han hade ju haft skyldighet att underrätta mig om att han återkallade passet- eller rättare sagt, enligt lagen ska båda vårdnadshvare få säga sitt innan det återkallas på den enas begäran. Men han verkade ju tycka att det var kul att sätta kvinnor och barn i den sitsen. 

Jaja...ska inte mala om detta...jag hoppas att det någon gång ordnar upp sig. Skrattande
  • Anonym (.)
    Anonym (Que?) skrev 2014-04-20 13:09:30 följande:
    Tack för det- det trodde jag också, när han skrev till mig via mejl när vi satt fast utomlands, att "polisen var tvungen att återkalla passet om en förälder så önskade- även om vi satt utomlands" och jag hade uppfyllt alla krav vad gällde pass/barnbilaga. Det är ju ren livegenskap. Det som han påstod stämde ju inte heller, visade det sig sedan.

Och han var alltså chef på en rättsenhet...vaddå Barnkonvention och mänskliga rättigheter...det värsta är ju att inte en käft- från andra myndigheter jag hamnade i kollisionskurs med på grund av detta, överhuvudtaget kunde begripa vad polisen hade gjort. Inte ens andra poliser tror att det kan hända. Han hade ju haft skyldighet att underrätta mig om att han återkallade passet- eller rättare sagt, enligt lagen ska båda vårdnadshvare få säga sitt innan det återkallas på den enas begäran. Men han verkade ju tycka att det var kul att sätta kvinnor och barn i den sitsen. 

Jaja...ska inte mala om detta...jag hoppas att det någon gång ordnar upp sig. Skrattande
    Herregud... Det ni har varit med om är ju helt fruktansvärt.
    Varför tror du att han håller på såhär? Vad är den grundläggande drivkraften? Blev han så över en natt?
  • Anonym (Que?)
    Anonym (.) skrev 2014-04-20 13:17:48 följande:
    Herregud... Det ni har varit med om är ju helt fruktansvärt.
    Varför tror du att han håller på såhär? Vad är den grundläggande drivkraften? Blev han så över en natt?
    Jag tänkte faktiskt inte på att du förmodligen menade att pappan ifråga var psykopat...det är alltså inte han som är polis. Vad gäller pappan så vet jag inte  - å ena sidan verkar det han gör så utstuderat jävligt, men å andra sidan framstår han ofta som en påse nötter. Men tjänstemännen tror ofta på honom. Han kan ju inte få polisen att använda fel lagrum, tycker jag. Han kunde anmäla mig, men att de sedan förmodligen gick hans ärenden- kunde han verkligen räkna med att polisen skulle bryta mot lagen?

Idag tror jag väl att det kan ha varit så att han ville bli av med vårt barn, eftersom han fick ett nytt ca ett halvår efter. Att han såg en rent ekonomisk fördel. Det är obehagligt att han aldrig har utretts för det här. För i efterhand har jag insett att kunnat finnas andra gånger innan detta som han också kan ha försökt göra sig av med vårt barn.

Men i och med att han fått polisen att göra bort sig så till den milda grad, så är han ju mer eller mindre "immun" i rättsliga sammanhang. Jag tror också att han kanske inte klarade av att jag hade bättre arbetsmöjligheter och var mer utbildad. 

Det är ju en sak att ha barn med en galning, men att polisen inte ens följer sina regleverk eller lagstiftningen gör det ju svårt att värja sig.
  • Anonym (Que?)

Ja, det kanske låter konstigt att jag faktiskt är mer arg på polisen idag, än på pappan- men jag har ju läst hans anmälan och även om den innehåller en hel del fel och rena lögner, så påstod han också att han inte hade sett oss på länge. Enligt vad han själv uppgav skulle han själv vara bortrest- istället stannade han i Sverige och anmälde mig. De hade väldigt enkelt kunnat kontrollera att allt var i sin ordning, men de brydde sig inte. 

Jaja...som sagt var- jag blir själv upprörd och undrar hur många fler som kan ha råkat lika illa ut.

• ulfsas

Stackars pappan. Han kan inte ha det lätt.
    Att vara så omogen är ovärdigt.
    Att man inte kan leva ihop är en sak men när det går ut över barn så går det för långt.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (soc?)

Är det inte så att soc kan gå in om det är uppenbart att den ena försöker sabotera så man får ut sitt pass ändå? Man får ju betala hela själv då förstås, men har man dåligt med pengar kan man ju ansöka om hjälp från majblomman och förklara sin situation.

• Anonym (Que?)
    Anonym (soc?) skrev 2014-04-21 09:48:52 följande:
    Är det inte så att soc kan gå in om det är uppenbart att den ena försöker sabotera så man får ut sitt pass ändå? Man får ju betala hela själv då förstås, men har man dåligt med pengar kan man ju ansöka om hjälp från majblomman och förklara sin situation.
    Tror nog ärligt talat att soc håller sig så långt bort de kan, ifall det skulle visa sig att föräldern sticker med barnet/barnen. Men man borde kanske inte ha gemensam vårdnad? För att ta en dimension till av problemet- tänk om pappan tillåter passet, men sedan själv drar iväg? Eller vice versa.
  • Grappa
    Anonym (Que?) skrev 2014-04-14 18:18:09 följande:
    Jaha, jag fick barn/passbilagan samt resan godkänd av pappan- som sedan drog in passet så fort vi hade rest. Men vi var längre bort än Europa. 
    Vad hände rent praktiskt? För de flesta länder utanför EU har inte uppkoppling mot nån passdatabas som larmar om man kommer till tullen med ett ogiltigt pass.
  • Anonym (Que?)
    Grappa skrev 2014-04-21 11:00:57 följande:
    Vad hände rent praktiskt? För de flesta länder utanför EU har inte uppkoppling mot nån passdatabas som larmar om man kommer till tullen med ett ogiltigt pass.
    Jag hade aldrig vågat chansa, eftersom vi skulle ha gjort transit i U.S.A., och själva vitsen med att återkalla passet var ju att förhindra resa. Dessutom ville polisen att jag skulle lämna in passet på "den svenska ambassaden" eftersom de menade att det var ogiltigt. 

Polisen skrev till mig i mejl att jag skulle ansöka i Länsrätten i Sverige för att få tillbaka passet, så kanske det skulle bli giltigt. I efterhand har polisen kommit med just den förklaringen- att det inte finns någon internationell databas- men varför skrev de inte det till mig direkt? Om det hade stämt, menar jag.
  • Anonym (Que?)

Känns som jag skrämde bort alla...var inte meningen att ta över tråden. Men jag tycker det är för j*vligt att svenska staten tydligen anser det vara korrekt att man ska vara livegen om den ena föräldern ställer till det- hur bra blir det för barnen?

• Griseknoen35
    Anonym (Que?) skrev 2014-04-24 10:39:40 följande:

Känns som jag skrämde bort alla...var inte meningen att ta över tråden. Men jag tycker det är för j*vligt att svenska staten tydligen anser det vara korrekt att man ska vara livegen om den ena föräldern ställer till det- hur bra blir det för barnen?

Nä då. Men tråden är gammal så är nog mer det ;) jag blir mest mållös när jag läser din historia. Det är förjävligt!!!!
  • Anonym (Que?)
    Griseknoen35 skrev 2014-04-25 05:59:50 följande:
    Nä då. Men tråden är gammal så är nog mer det ;) jag blir mest mållös när jag läser din historia. Det är förjävligt!!!!
    THX! Jag hoppas fler öppnar ögonen för hur det egentligen ligger till med efterföljandet av de mänskliga rättigheterna, i det som kallas "rättsstaten" Sverige. Ska väl inte heller hänga kvar här...Glad
  • Jocsod

Har för mig att man bara behöver visa ID om man reser inom EU? Enligt polisen så fungerar de nya Id-korten som leg om man reser inom EU så om ditt barn har ett giltigt id-kort då löser det sig nog:D

• Anonym (Que?)

Fast i vårt fall hjälpte det inte att jag hade läst på, ska jag väl säga...Obestämd

• Anonym (Que?)

Finns du kvar, ts? Kan du berätta vad som hänt? Du är inte den första som lider av utmattning på grund av saker som detta. Kunde ni göra er resa? 

Svar på tråden Pappan vägrar lösa ut ett pass åt barnet - lämna barnet hemma från semestern då??