• Glad i hågen

Leker ni med era barn (5-10 år)?

Är det en förälders "jobb" att vara barnens lekkompis? Måste odelad uppmärksamhet bara handla om att just leka? Är läsning och spel tillsammans mindre bra?

I så fall, hur ofta och länge leker ni med era barn, ute eller inne, och är det ni eller barnen som bestämmer lekarna?

• Svar på tråden Leker ni med era barn (5-10 år)?
  • MalinEddie
    Johanna6 skrev 2013-11-26 20:26:22 följande:
    Klart man ska leka och ha roligt tillsammans med sina barn, det är något av det viktigaste när man skaffar barn tycker jag.
    Kan man inte ha roligt tillsammans om man inte leker med varandra?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Glass

Jag leker inte speciellt mycket med mitt barn, men några gånger i veckan är jag nog med och leker lite. Det har minskat med åren (5år nu). Däremot så pysslar vi mycket, både tillsamman i gemensamma projekt och bredvid varandra med olika saker. Vi pratar, diskuterar och har det mysigt. Ibland lyssnar vi på någon bok under tiden. 
    Min man är den som går på äventyr, pusslar, och bygger lego med hen.  Resten av tiden leker hen själv eller med kompisar 

• Johanna6
    MalinEddie skrev 2013-11-26 20:27:31 följande:
    Kan man inte ha roligt tillsammans om man inte leker med varandra?
    Jo men leken är viktig att dela med sina barn tycker jag.
  • MalinEddie
    Johanna6 skrev 2013-11-26 21:09:44 följande:
    Jo men leken är viktig att dela med sina barn tycker jag.
    Okej, vad innebär det för dig? Lek alltså.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Johanna6
    MalinEddie skrev 2013-11-26 21:16:14 följande:
    Okej, vad innebär det för dig? Lek alltså.

Beror ju alldeles på vad barnen vill göra, alltifrån rita och måla till kurragömma och dockor.
  • AngelOfHarlem
    Johanna6 skrev 2013-11-27 14:26:20 följande:
    Men alltså, leka kurragömma? Skulle aldrig falla mig in att hålla på och larva mig så. Min dotter får leka kurragömma med sina kompisar.
  • lövet2

Nix. Vi spelar ofta spel, och jag assisterar henne vid behov i leken med att plocka fram saker. I övrigt inte något alls.

• Johanna6
    AngelOfHarlem skrev 2013-11-27 18:45:42 följande:
    Men alltså, leka kurragömma? Skulle aldrig falla mig in att hålla på och larva mig så. Min dotter får leka kurragömma med sina kompisar.
    Då tycker jag synd om din dotter som har en sådan tråkig mamma.
  • Johanna6
    MotvilligaMamman skrev 2013-11-27 20:11:59 följande:

Men det är ju skittråkigt!
    Jag gör saker för barnens skull, inte min.
  • AngelOfHarlem
    Johanna6 skrev 2013-11-27 19:51:29 följande:
    Då tycker jag synd om din dotter som har en sådan tråkig mamma.
    Det behöver du inte göra. Jag är inte alls tråkig trots att jag inte leker kurragömma. Det gjorde jag när jag var barn, nu är jag vuxen och har slutat med det.
  • Johanna6
    AngelOfHarlem skrev 2013-11-27 20:30:59 följande:
    Det behöver du inte göra. Jag är inte alls tråkig trots att jag inte leker kurragömma. Det gjorde jag när jag var barn, nu är jag vuxen och har slutat med det.
    Men sådant kan du ju inte sluta med nu när du har barn. Skärpning!
  • AngelOfHarlem
    Johanna6 skrev 2013-11-27 21:47:43 följande:
    Men sådant kan du ju inte sluta med nu när du har barn. Skärpning!
    Jag lekte med mitt barn när hon var mindre. Självklart. Frågan gällde barn som var äldre än 5 år.
  • Gladskit

Jag är heller ingen lekmamma. Har jättesvårt för rollekar tex.
    Min man däremot är kalasbra på sånt så vi kompletterar varandra där. Han ligger på golvet och verkligen LEKER med bilar, gubbar you name it. Och jag står för andra bitar som tex. att baka ihop, sortera saker, spela spel, läsa böcker, läsa tidningar.

Vill jag tex. bläddra i ett magasin eller klippa ut recept så kan jag dra igång sonen med att klippa och klistra och göra collage. Då gör vi något gemensamt.
    Behöver vi baka inför ett kalas eller liknande så får han vara med.
    Vill han leka med lego och bygga något så kan jag finnas där och sitta bredvid, jag kanske sorterar ut små gubbar eller något i den stilen så att vi är tillsammans och pysslar med hans lego men vi "leker" inte.

• Gladskit

Glömde bort utelekar, det kanske jag är lite bättre på. Vill min son gå till konstgräset och spela fotboll så gör jag gärna det, det är skoj. Eller om han är ute på gården och hoppar hopprep med granntjejen tex. så kan jag vara med.

Tycker heller inte att man MÅSTE leka med sitt barn om man inte gillar just lek. Men man har ett ansvar för att göra saker tillsammans. Och kanske även se till att ens barn får ta hem en kompis så att de får leka ihop, om man inte vill själv.

Svar på tråden Leker ni med era barn (5-10 år)?