• Supertorsk

    Är det mödrarna som orsakar autism?

    Jag läser denna artikel:

    http://thinkingmomsrevolution.com/how-i-gave-my-son-autism/

    Det är en mor som skriver att hon själv orsakat sin sons autism, genom att utsätta honom för ultraljud, högt blodsocker, kejsarsnitt, vaccinationer, paracetamol, antibiotika och fluor.

    Vad säger du - är det mödrarna som orsakar autism?


    Den största fisken i en liten damm
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det mödrarna som orsakar autism?
  • Lady Paraplyh

    Självklart inte, den mamman är inte särskilt påläst.

  • Tealhawk

    Hon verkar ju inte ha alla hästar hemma eftersom hon trots att ha läst så mycket har fattat så lite. De allra allra flesta får autism pga arv och inte miljö. Det enda hon har rätt i är att om hennes son utsatts för allt det hon skriver om kan symptomen ha förvärrats, men mer än 90% av alla med autism för det pga genetik.


    Obviously röstade jag nej.
  • fridlyst

    Alltså, det kan väl vara fäder också som ger vaccination och antibiotika mm. Men jag tror absolut att det kan få konsekvenser med alla mediciner, vacciner, antibiotika mm. Kanske inte just leder till autism men sunt är det inte.

  • fridlyst
    Tealhawk skrev 2013-11-29 00:59:11 följande:

    Hon verkar ju inte ha alla hästar hemma eftersom hon trots att ha läst så mycket har fattat så lite. De allra allra flesta får autism pga arv och inte miljö. Det enda hon har rätt i är att om hennes son utsatts för allt det hon skriver om kan symptomen ha förvärrats, men mer än 90% av alla med autism för det pga genetik.


    Jasså, var har du läst det? På

    www.autism.se

    står det att "Vissa fall av autism är genetiskt betingade, medan andra är orsakade av sjukdomstillstånd och hjärnskador under graviditeten, förlossningen eller den postnatala fasen."
  • Trilllana

    Hon verkar mest vara lite snurrig. Men om hon vill tro att hon fixade till sonens autism så får hon väl det.

  • Themis

    Jag säger att anti-fluortomtarna är den värsta sortens tomtar.

    Jag har genom erfarenhet kommit att se det som en markör för att personen inte har några indianer alls kvar i kanoten.


    Be a voice, not an echo. /Unknown
  • Dina08

    Jag tror att beteendet mot barnet kan ha viss inverkan. T ex att barnet lämnats mycket ensam eller bemötts empatibefriat. Men inte så att det blir egentlig autism.

  • Cogito ergo sum

    Vet inte..men däremot såg att  det finns en ev korralation som något team hade sett när det gällde gamla pappor och barn. Läste det faktiskt inte så noggrant så jag kan inte säga om det är tillförlitligt.

  • Aniiee
    Themis skrev 2013-11-30 15:28:28 följande:
    Jag säger att anti-fluortomtarna är den värsta sortens tomtar.

    Jag har genom erfarenhet kommit att se det som en markör för att personen inte har några indianer alls kvar i kanoten.
    Dessutom brukar de inte kunna skillnaden mellan flour och flourid......
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Supertorsk
    Cogito ergo sum skrev 2013-11-30 16:03:23 följande:

    Vet inte..men däremot såg att  det finns en ev korralation som något team hade sett när det gällde gamla pappor och barn. Läste det faktiskt inte så noggrant så jag kan inte säga om det är tillförlitligt.


    Det sambandet finns, men säger inget om orsaken. Det kan möjligen vara så att äldre fäder verkligen har större risk att få barn med autism. Men det kan också vara så att män med autism tenderar att skaffa barn senare i livet. Isåfall är det ju den vanliga ärftligheten som orsaken.
  • iser

    Jag har forskat på anamneser och och journaler från Ulleråkerssjukhus (sinnessjukhus) under senare hälften av 1800-talet. Det som är intressant är att när socialdarwinismen slog igenom i slutet av 1800.talet så sågs arvet som den största bidragande faktorn till psykisk ohälsa. Och vem var den skyldige? Jo självklart mamman. Redan tidigare kunde moderns känslotillstånd under graviditet (exempelvis att hon blev skrämd) leda till att barnet i senare ålder fick mani. 

    jag vet inte vad som orsakar autism. Men självklart är det kvinnans fel. vem annars ska man skylla på?

  • fridlyst
    Supertorsk skrev 2013-11-30 23:27:34 följande:
    Det sambandet finns, men säger inget om orsaken. Det kan möjligen vara så att äldre fäder verkligen har större risk att få barn med autism. Men det kan också vara så att män med autism tenderar att skaffa barn senare i livet. Isåfall är det ju den vanliga ärftligheten som orsaken.
    Det säger ju något om vem som orsakar, mödrarna eller fäderna.
  • Supertorsk
    Dina08 skrev 2013-11-30 16:00:20 följande:

    Jag tror att beteendet mot barnet kan ha viss inverkan. T ex att barnet lämnats mycket ensam eller bemötts empatibefriat. Men inte så att det blir egentlig autism.


    Det där har du hittat på själv.
  • de Robespierre

    Jag är kluven. Genetisk påverkan är vederlagt men hur mycket miljön påverkar vet man ännu inte. Det betyder inte att man kan peka finger åt yttre påverkan men innan det är fullt utrett så bör man kanske hålla en objektiv syn på alla faktorer och sedan forska vidare. Utan att för den delen säga att man har hittat orsaken. Och det kan ju vara en kombination av flera faktorer.

    Däremot så tror jag modern i TS inte kan ta på sig skulden. Vi är inte där ännu. Men vi människor hatar att leva i ovisshet och det känns alltid bättre att kunna peka på en orsak eller få en diagnos på något som plågar oss.

Svar på tråden Är det mödrarna som orsakar autism?