• Majskorv

Fostervattenprov i Göteborg?

Har någon gjort FVP i Göteborg? Vad har ni för erfarenhet?

Är gravid med enäggstvillingar i vecka 14+5 och fick dåliga resultat på KUB-test (1/83 och 1/90) pga blodprovet. Vi vet att vi skulle göra abort om fostren skulle vara sjuka men är jag livrädd för FVP, vill så klart inte riskera friska barn. Har tidigare i år fått ett missfall och det va tufft. Denna graviditet har varit väldigt mkt upp och ner och har åkt in akut flera ggr pga kraftiga blödningar. Jag har förstått att missfallrisken är högre vid FVP om man haft blödningar i graviditeten. Var på Antenatal i måndags och då sa läkaren att vi skulle avvakta lite pga av blödningarna. Är inbokad på Östra om cirka en och en halv vecka för provet.

Någon som kan säga nått om FVP i Göteborg? Skulle gärna veta va läkarna har för erfarenhet där. Om de sticker flera ggr, använder de samma nål? Kan provet misslyckas, att de inte får upp något fostervatten? Har tyvärr läst en del skräckhistorier på nätet...

Tacksam för all info ni kan dela med er, mår otroligt dåligt över allt som händer just nu =(

• Svar på tråden Fostervattenprov i Göteborg?
  • isabellas

Jag gick också förhöjd risk på blodprovet :/ 1:138 fick jag som total risk, nacken var jättebra.. Skulle man kolla endast på blodprovet säger det 1:22!! Är bara 25 år så det enda som påverkade mina siffror var blodprovet.. Jag har googlat och letat och läst allt jag kommit över både på svenska och engelska. Har då kommit fram till att skippa fvp, det är inte värt risken för mig. Min läkare sa också att dom som har gjort fvp hos dom och fått bekräftat kromosomfel har alla haft betydligt sämre siffror 1:2 1:4 och som högst 1:6...jag är medveten att jag har en risk men jag hoppas på det bästa :) verkar som just blodprovet kan vara väldigt missvisande. Har inte heller hittat nån här bland alla trådar på fl som fått bekräftat kronosomfel efter att ha fått dåligt enbart på blodprovet..

• Tuvis0806

Jag gjorde Fvp på Östra i göteborg när jag väntade tvillingar dock tvåäggstvillingar...hade bra värde på den ena men betydligt sämre på tv2....Det var skillnaden på de båda som gjorde mig orolig och jag kände att jag måste få veta om det var ngt kromosomfel. Vi hade en frisk dotter sen innan och vi hade oxå pratat om att välja bort barnet om det skulle vara ngn avvikelse men det var innan vi visste att det var två. Vi valde ändå att göra ett fvp trots att vi inte innan hade bestämt oss för hur vi skulle göra om provet visade kromosomfel. Jag läste allt jag kom över vad gällde risker både på svenska och amerikanska sidor...jag kom fram till att riskerna inom den svenska vården var satta betydligt högre än i tex de amerikanska...

Testet i sig (två nålar i varsin fostersäck) gjorde inte särskilt ont. Det var två läkare och en bm/sköterska med och de var jätte bra under hela testet....Dock måste jag säga att det var otroligt jobbigt för psyket och manmahjärtat....min man frågade mig på väg till bilen hur det var med mig och jag svarade utan att tänka att "jo det är jättebra gjorde inte alls ont!"....men jag menar hur är det med dig? Hur känns det i själen? Och då brast det för mig....kunde inte alls prata om det efter utan att börja gråta pch sitter här och lipar nu..testet gick jättebra i sig inga avvikelser och nu har kag två friska pigga 19 månaders här hemma....men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var jobbigt. Kan inte riktigt förklara varför men kändes så fel att jag utsatte mina barn för ngt för att jag ville ha kontroll! Men jag är glad att jag gjorde testet för jag hade inte kunnat slappna av...och jag tror att risken är minimal...nu vet jag ju inte riktigt omständigheterna vad gäller enäggstvillingar och dina risker iom blödningarna...men om jag var du skulle jag fundera på hur du ajälv vill innerst inne? Vill du veta och vad skulle du göra vid neg besked? Lyssna på läkarna för dom är duktiga och kan det här...

Önskar dig lycka till och pm du vill får du gärna skicka pm till mig. Kramar

• Majskorv

Tack för era svar!

Skulle gjort provet i början på veckan men det blev inställt strax innan eftersom de inte hade läkare på plats. Gjorde provet igår. De hade tidigare sagt att vi endast behövde ett stick eftersom det är enäggstvillingar och då har de samma dna (de hade också liknande värden på kuben). När vi kom dit igår var det en ny läkare och han sa att vi måste göra två stick eftersom man inte kan vara 100% säkra på att det är enäggs. Då brast det för mig, kändes bara för mycket. Men läkaren tog in en till läkare (har tidigare träffat två andra). Även han bedömde att det var enäggstvillingar, att chansen att de skulle vara tvåäggs var mikroskopisk så han tyckte vi bara skulle göra ett stick och så blev det. Läkaren var väldigt duktig, va noga med att kolla till mig och ge mig info, det gick fort och kändes väldigt lite så det var ju skönt det. Men Tuvis - jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Känner en enorm skuld just nu, jag har ju utsatt bebisarna för en risk pga vår rädsla. Men nu är det gjort. Läkaren sa att det är en ökad missfallsrisk två veckor framöver, hoppas på det bästa. Livrädd att de ska ringa med hemska nyheter.

Grattis till bebisarna där hemma :) Kändes skönt att allt gått bra för dig till slut. Kramar.

• Tuvis0806

Skönt att ha det gjort! Det var samma för mig att de ringde dagen innan tänkt test och sköt på det pga sjukdom....rätt surt eftersom jag hade tacit ledigt på jobbet, fixat barnvakt men framförallt ställt in mig på en viss dag! :/....Vad klantigt av läkarna att ändra sig mot vad de hade sagt från början! tur att det kom in en till läkare iaf! Nu kan du inte göra mer än att ta det lugnt! Jag placerade mig i sängen med lite godis, tidningar, böcket och nga filmer och så skickade jag maken och dottern till svärmor...sen gjorda jag i stort sätt ingenting på tre fyra dagar...Håller tummarna att allt kommer gå bra! Riskerna är ju faktiskt minimala....och är du det minsta orolig så tveka inte att åka in! Hoppas du hinner få besked innan jul så du kan slappna av och få en trevlig och underbar jul! När skulle du få beskedet? Massa styrkekramar, tänker på dig!

Svar på tråden Fostervattenprov i Göteborg?