cosinus skrev 2014-01-29 08:41:25 följande:
Är samma som jag kallar kiss-sjuksköterska. En som i vårt fall jobbar på barnmottagningen med barn som har problem med kissandet på ett eller annat sätt och här går sängvätare in. Men det tar inte tag i något föränn kring 6 år om det "bara" är sängvätande för det anses normalt upp till den åldern.
Tack för dina erfarenheter! Jag ska ta upp allt detta på 5-årskontrollen ifall det inte blir bättre tills dess.
Jag funderar på om det i vårt fall också kan handla om att han vaknar flera gånger per natt fortfarande. Speciellt de senaste månaderna har han vaknat och varit jättearg och hostig (vi fick astmamedicin för en vecka sedan ca och det har varit bättre med vaknandet sedan dess). Han kissar ju så ofta han vaknar oftast.
mollisen skrev 2014-01-30 20:59:37 följande:
nu var det ju ett tag sedan denna tråd var aktuell men känner ändå för ett inlägg...
har oxå en 4,5 åring som ofta är jätteblöt på morgonen när vi tar av blöjan. PÅ dagtid har hon varit helt torr ca 5 månader, innan dess var det ofta en liten olycka flera ggr i veckan iaf även om hon varit utan blöja länge.
Har pratat med henne om att sluta med blöja på natten men hon blir helt hysterisk och jätteledsen! senast ikväll sa hon att "då kommer jag kissa i sängen och det vill jag inte mamma... vill inte kissa på mig som jag gjorde på dagis förut..." är nästan som hon skäms för att hon kissat på sig ibland! Hon var så ledsen :(
Vet inte alls hur man ska göra?! Att säga att hon börjar bli stor tjej nu kanske bara stressar henne och ger henne dåligt samvete för att hon kissat på sig så mkt förut/ rädslan för att kissa på sig igen!?
Kanske kan bli lättare när vi tar bort vällingen helt oxå... för ja, hon äter välling än på kvällen. har varit så svårt att ta bort den när lillasyster, som hon delar rum med, dricker en flaska varje kväll. Har på den fronten bestämt mig för att försöka ta bort vällingen för båda två genom att nu minska ner mängden rejält här i dagarna och sedan slopa den helt... men det är inte lätt inte :/
Jag känner lite som du, jag vill inte lägga mer stress på mitt barn. De gångerna som han kissat så mycket att det kommit igenom blöjan (eller om snoppen legat fel och det kommit ut) har han tyckt det var JÄTTEjobbigt. Ävennär det händer olyckor på dagen, vilket det gör varje dag i princip även om det numera inte är genomblöja byxor utan bara kallingarna som byts. Vi försöker hela tiden avdramatisera detta och inte lägga större uppmärksamhet vid de gånger det händer.
Att ta bort vällingen låter som en bra idé! Jag försöker införa mat- och drickstop en timme innan sovdags men det är ganska svårt. Vi har lite tid mellan att vi kommer hem från skolan och lägger oss.