TheElfa skrev 2013-12-12 09:51:35 följande:
Hejsvejs...Jag förstår din frustration. Och lite av din katts beteende ligger i rasen hon är. Rex-katter (Devon eller Cornish?) är lite speciella, och dessutom har en fallenhet för att kunna vara lite aggressiva. Har du kattkoppel? Ett tips är att (även om hon inte gillar det i början, så vänjer hon sig) gå ut och gå med henne en stund varje dag. Detta kommer att få henne att stimuleras mer och hon kommer att bli mer trött. Hur gammal var hon? Är hon steriliserad? Det finns många saker som gör att hon gör som hon gör. Det där med att KRÄVA din uppmärksamhet på nätterna, är också något hon har lärt sig att hon kan göra. Hon har märkt att du reagerar på när hon krafsar och klöser. Nu säger jag absolut inte att det är ok att klösa eller krafsa, men jag vet att om man ignorerar dem när de gör detta, så TILL SLUT, blir det tråkigt då du inte reagerar och då kommer hon att sluta. I alla fall med krafsandet.
Katter är smarta och hon gör ju detta därför att hon vet att det funkar. Är hon helt rumsren?
Inte många katter gillar att möta andra katter bara så där, men om man skaffar en till katt, så vänjer de sig vid varandra. De kommer att fräsa i början och varna varandra, men kommer att lära känna varandra och kanske t o m gilla varandra.
Det finns även andra vägar att gå...Man kan skapa olika former av aktivering, såsom olika ställen man kan bygga upp som katten kan hoppa emellan.
Det är mycket viktigt att du aktiverar henne. Och om hon tröttnar och bara vill sova dagtid, så tvinga henne att vara vaken. Du får inte tillåta henne att sova under dagen, utan se till att hon blir störd hela tiden. Hon kommer att bli trött av det och till slut sova på nätterna.
Lycka till med din lilla tjej!

Tack för dina tankar och ideer. Smilla är en Devon Rex, hon är kastrerad(allt är borta), hon är rumsren, 10 år och hon springer och lägger sig under soffan och får total panik när jag sätter på henne selen. Har försökt några gånger, men det känns inte bra. Hon går ju ut utan koppel och följer med mig på promenad runt några av husen, men gillar inte att gå ut när det är kallt. Vågar heller inte låta henne vara ute alltför länge när det är lite kyligt för hennes päls är inte gjord för det. Det konstiga är att på landet på sommaren håller hon också på och ska ut och in genom dörren även att hon får hur mycket stimulans som helst genom att vara ute. Hon har liksom nojja på stängda dörrar. Till och med när jag går på toaletten tar det inte många sekunder innan hon står på kö och kraffsar. Men som sagt, min sovrumsdörr står på glänt, men det duger inte heller förrän jag kommit upp ur sängen.
Jag förstår att jag gjorde bäst i att ignorera henne. Problemet är ju att barnens nattsömn också förstörs då eftersom hon väcker alla, men vi måste kanske prova med det ändå. Vi får ha familjerådslag om saken helt enkelt.
Jag kanske ska prova att byta foder. Vad ska jag byta till? Tips någon? Trodde att jag gav henne det bästa som finns (enl. zoo-affären), men har hört här att det tydligen inte alls är värt sitt pris trots att det är dyyyrt! Hon är ju tjock som en liten minigris nu eftersom hon bara äter och äter... Har senaste dagarna försökt att ge henne ytterst lite foder på dagen för att ge henne ordentligt när jag gå och lägger mig, vilket gett vissa resultat faktiskt. Hon sover i alla fall nattens första timmar då, men jamar och jamar hela kvällen.
Tack återigen för alla fina tips! Jag börjar få hopp om att det går att få till en förändring