För eller emot surrogatmödraskap?
Är ni för eller emot surrogatmödraskap?
Är ni för eller emot surrogatmödraskap?
www.proletaren.se/inrikes-socialt/indisk-kvinna-till-salu, www.sydsvenskan.se/varlden/instangda-i-barn--fabriken-surrogatbarn-ar-var-tids-adoption/
"I maj dog värdmamman Easwari under förlossningen på Iswarya Fertility Clinic i Coimbatore i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Ett år tidigare hade hennes man Murugan sett en annons som efterlyste surrogatmammor och pressat henne att anmäla sig för att på så vis bidra till familjens uppehälle. Easwari var hustru nummer två i ett polygamt äktenskap och kunde inte neka.
Hennes graviditet gick som den skulle och hon födde ett friskt barn. Men i samband med förlossningen fick hon störtblödningar som kliniken inte förmådde stoppa. I stället uppmanade personalen hennes man att tillkalla och bekosta en ambulans till närmsta sjukhus.
På vägen dit dog Easwari.
Kunden fick sitt barn. Kliniken förnekade att den hade något ansvar för Easwaris död. Hennes mans polisanmälan ledde ingenstans."
Varför väljer man att stödja sådant för sin egen egosims skull?
Jag är för om det sker av altruistiska skäl, utan ekonomisk ersättning. Är emot om det sker genom att man utnyttjar kvinnor i behov av pengar.
Sedan är ju frågan om adoption många gånger är så mycket bättre? Tänker då på en del från utlandet som varit minst sagt bedrövliga, tänker på flickan Masho i Danmark som gick nyligen, pojken Freddie som kom till Sverige 2006 osv, alla otaliga grupper på nätet för adopterade som berättar minst sagt hemska historier om hur det blev och det det faktiskt fanns biologiska föräldrar i hemlandet som inte haft en aning om att barnen adopterats bort.
Det låter så fint men i många fall är det inte det.
Jag hade gärna sett flera lagändringar innan jag tyckt att adoption varit 100%.