• johanna aa

För eller emot surrogatmödraskap?

Är ni för eller emot surrogatmödraskap?

• Svar på tråden För eller emot surrogatmödraskap?
  • Vilhelmina001
    ica skrev 2014-01-10 08:32:56 följande:
    Med tanke på de som donerar en njure inte får nånting. Så undrar jag hur det blir. Donerar man en njure får man bara sin sjukpenning. Vilket innebär att man förlorar pengar, framtida pension. Och så har man säkert dyrare kostnader. Plus allt omak. Som har man barn så får de lida för att man inte orkar leka med dem eller ta hand om hemmet.
    Och det jag hört om surrogatmödrar skulle det vara kvinnor som redan har fött "sina" barn.Så jag undrar om samhället är redo för att betala för det. Och om det skulle vara lagligt att få betalt?

Själv skulle jag inte ens kunna tänka mig att donera ägg mer än till syrran. Så jag kanske är udda.
    ...och tänk om surrogatmamman får någon bestående komplikation av graviditeten eller förlossningen, som gör att hon blir långtidssjukskriven och kanske aldrig kan komma tillbaka till det jobb och den lön hon hade innan. Vem kompenserar henne för DET..?

Eller bara en sådan sak som att hon spricker mycket i underlivet (det kan ju även en omföderska göra om barnet är stort) och får problem med sexlivet och att hålla tätt... Eller om det måste göras akut kejsarsnitt, och hon får ett fult ärr på magen med överhäng. Vem betalar en plastikoperation och sjukskrivningsperioden i samband med DEN..?

En annan sak: hur mycket ska de sociala föräldrarna ha rätt att styra hur surrogatmodern lever under graviditeten..? I Indien bor ju surrogatmödrarna på speciella hem, där de får en kontrollerad kost,  tvingas att motionera och inte har tillgång till alkohol eller droger. Men hur ska man övervaka en svensk surrogatmor, och vem ska göra det..? Vad händer om barnet föds med Fetal Alcohol Syndrom..?

Nä, det är alldeles för mycket som kan gå fel...
  • Vilhelmina001
    Ingrid1989 skrev 2014-01-10 08:33:41 följande:

Elakt sagt, tycker du inte?
    Hon kanske faktiskt tyckte det redan innan. Hur kan du som inte ens känner henne säga hur hon känner. Jag känner exakt som henne, trots att jag kan bära barnet själv.
    Knepig tråd är dessutom, vart vill TS komma?
    Dock sant. Man ska aldrig sätta någon som är part i målet att bestämma något i den frågan eller utreda den frågan. Det kan ju aldrig bli opartiskt.

Egentligen tycker jag att medelåldern i Riksdagen också är för låg. De flesta är så unga att de fortfarande är slavar under känslor, passioner... som barnlängtan t.ex.. Det skulle vara bättre om besluten fattades av personer som var över 60 år, och hade passionerna bakom sig och tankarna ogrumlade, så att de kan se till samhällets bästa i stället. Samt ett helt annat livsperspektiv naturligtvis, än en 30-åring som själv är mitt uppe i barnafödandet...
  • Litet My
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 08:44:00 följande:
    Jo. Och tänk vad svårt det skulle vara att inte lägga sig i, om man tyckte att de sociala föräldrarna uppfostrade barnet olämpligt! Och de sociala föräldrarna - skulle de våga säga ifrån om man la sig i..? De står ju i en förfärlig tacksamhetsskuld. Jag tror att det skulle bli väldigt rörigt och konstigt i relationerna i den familjen efteråt...

Det skulle också bli svårt med frågan, om man ska hemlighålla för barnet i vems mage det har vuxit. Hemligheter är aldrig bra, för det blir som en "skugga" över uppväxten, då barn anar att något är fel ändå... Men säger man å andra sidan sanningen, så kommer det att bli väldigt svårt för barnet ett greppa detta, att det ska säga mamma till EN kvinna, och moster till en annan - fast det var i mosters mage de växte. Och det blir annorlunda emot hur alla kamraterna kommit till, och mot vad de får lära sig i skolan om att man växer i sin mammas mage.
    Nej, det finns många faktorer att ta hänsyn till och många etiska dilemman.

Dock tycker jag det är värre det som görs idag, vi "rika" i väst som på många plan utnyttjar fattigare människor enbart till vår egen vinning. Fast många tycker ju det är okej också att tvinga fattiga kvinnor att ställa upp också och resonerar som att "det viktiga är att jag får baaarn" oavsett tillvägagångsättet eller om det kostar en annan människa livet eller skador för livet.
  • Vilhelmina001
    Litet My skrev 2014-01-10 09:18:08 följande:
    Nej, det finns många faktorer att ta hänsyn till och många etiska dilemman.

Dock tycker jag det är värre det som görs idag, vi "rika" i väst som på många plan utnyttjar fattigare människor enbart till vår egen vinning. Fast många tycker ju det är okej också att tvinga fattiga kvinnor att ställa upp också och resonerar som att "det viktiga är att jag får baaarn" oavsett tillvägagångsättet eller om det kostar en annan människa livet eller skador för livet.
    Ja, det är höjden av egoism.
  • Litet My

www.proletaren.se/inrikes-socialt/indisk-kvinna-till-salu, www.sydsvenskan.se/varlden/instangda-i-barn--fabriken-surrogatbarn-ar-var-tids-adoption/

"I maj dog värdmamman Easwari under förlossningen på Iswarya Fertility Clinic i Coimbatore i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Ett år tidigare hade hennes man Murugan sett en annons som efterlyste surrogatmammor och pressat henne att anmäla sig för att på så vis bidra till familjens uppehälle. Easwari var hustru nummer två i ett polygamt äktenskap och kunde inte neka.

Hennes graviditet gick som den skulle och hon födde ett friskt barn. Men i samband med förlossningen fick hon störtblödningar som kliniken inte förmådde stoppa. I stället uppmanade personalen hennes man att tillkalla och bekosta en ambulans till närmsta sjukhus.

På vägen dit dog Easwari.

Kunden fick sitt barn. Kliniken förnekade att den hade något ansvar för Easwaris död. Hennes mans polisanmälan ledde ingenstans."

Varför väljer man att stödja sådant för sin egen egosims skull?

• ica
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 08:51:21 följande:
    ...och tänk om surrogatmamman får någon bestående komplikation av graviditeten eller förlossningen, som gör att hon blir långtidssjukskriven och kanske aldrig kan komma tillbaka till det jobb och den lön hon hade innan. Vem kompenserar henne för DET..?

Eller bara en sådan sak som att hon spricker mycket i underlivet (det kan ju även en omföderska göra om barnet är stort) och får problem med sexlivet och att hålla tätt... Eller om det måste göras akut kejsarsnitt, och hon får ett fult ärr på magen med överhäng. Vem betalar en plastikoperation och sjukskrivningsperioden i samband med DEN..?

En annan sak: hur mycket ska de sociala föräldrarna ha rätt att styra hur surrogatmodern lever under graviditeten..? I Indien bor ju surrogatmödrarna på speciella hem, där de får en kontrollerad kost,  tvingas att motionera och inte har tillgång till alkohol eller droger. Men hur ska man övervaka en svensk surrogatmor, och vem ska göra det..? Vad händer om barnet föds med Fetal Alcohol Syndrom..?

Nä, det är alldeles för mycket som kan gå fel...
    Håller med. Det är alldeles för mycket att kräva av en annan människa. Då är väl adoption bättre. Eller om det är nåt fel på barnet och de blivande föräldrarna ballar ur. Ska surrogatmamman ta hand om barnet då?
  • glenda
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 05:03:19 följande:
    Viktigt är också att inse, att även om en kvinna "frivilligt" går med på att göra det "gratis" åt t.ex. sin syster eller svägerska, så kan den känslomässiga pressen vara väldigt stor. Den andra personen kan ha andra hållhakar än pengar. Därför är det mycket bättre att det INTE FÅR göras alls.

Ja det har du ju rätt i, för mkt som kan gå fel även där ekonomiska förhållandena är rättvisare.
  • Grappa
    Mentat skrev 2013-12-10 20:26:50 följande:
    Ett grundskäl till rätten till abort är kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.
    Av det följer som en ren självklarhet att då måste surrogatmödraskap också vara tillåtet, om nu kvinnnan vill använda sin kropp på det viset. Förbjuder man det säger man ju samtidigt att hon inte har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Eller så förbjuder man bägge men den vägen tror jag inte att någon vill gå. Men att tillåta abort och samtidigt vilja förbjuda surrogatmödraskap går inte ihop.
    Jodå det går ihop. Varje kvinna har rätt att bli befruktad med vem hon vill och bära dennes barn. Däremot har hon inte rätt att överlåta barnet till en annan person när det väl är fött. Det är vårdnaden om barnet hon inte kan överlåta, men hon är lika självbestämmande över sin kropp när det gäller abort som graviditet.
  • Mentat
    Grappa skrev 2014-01-12 01:33:25 följande:
    Jodå det går ihop. Varje kvinna har rätt att bli befruktad med vem hon vill och bära dennes barn. Däremot har hon inte rätt att överlåta barnet till en annan person när det väl är fött. Det är vårdnaden om barnet hon inte kan överlåta, men hon är lika självbestämmande över sin kropp när det gäller abort som graviditet.
    Sällsynt krystat försök att försvara det som inte kan försvaras. Hört talas om adoption? Givetvis har du det och därmed är du medveten om att vårdnaden av barn kan överlåtas.
  • Grappa
    Mentat skrev 2014-01-12 08:26:17 följande:
    Sällsynt krystat försök att försvara det som inte kan försvaras. Hört talas om adoption? Givetvis har du det och därmed är du medveten om att vårdnaden av barn kan överlåtas.
    Men inte av kvinnan som fött barnet. Soc och inte kvinnan är de som bestämmer vem som ska adoptera. Herregud, om det varit så enkelt som du tror så hade det vimlat av surrogatbarn by now. Men det gör det inte för varken surrogatmamman eller de blivande föräldrarna har nån juridisk rätt.

du kanske skulle avstå från att påstå saker du uppenbarligen inte har kunskap om?

För övrigt försvarar jag inte surrogatfödslar. Jag har inte ens bestämt mig. Jag gjorde bara en juridisk jämförelse mellan surrogat och adoption. Man kan göra det utan att vara varken för eller emot.  Men för rabiata och för lågbegåvade så är allt som möjligen möjligen möjligen komplicerar en ståndpunkt ett ställningstagande. Så vem av dem är du? Den rabiata eller den efterblivna?
  • Queenie70

Jag är för om det sker av altruistiska skäl, utan ekonomisk ersättning. Är emot om det sker genom att man utnyttjar kvinnor i behov av pengar.

• Queenie70
    Mentat skrev 2014-01-12 08:26:17 följande:

Man får inte på eget bevåg överlämna vårdnad el adoptera bort sitt barn till vem man önskar.
  • Litet My

Sedan är ju frågan om adoption många gånger är så mycket bättre? Tänker då på en del från utlandet som varit minst sagt bedrövliga, tänker på flickan Masho i Danmark som gick nyligen, pojken Freddie som kom till Sverige 2006 osv, alla otaliga grupper på nätet för adopterade som berättar minst sagt hemska historier om hur det blev och det det faktiskt fanns biologiska föräldrar i hemlandet som inte haft en aning om att barnen adopterats bort.

Det låter så fint men i många fall är det inte det.

Jag hade gärna sett flera lagändringar innan jag tyckt att adoption varit 100%.

Svar på tråden För eller emot surrogatmödraskap?