• Kajsa86

    Virkar och jag fattar inte beskrivningen... Någon som kan hjälpa mig?

    VIRKAD KANT: 
    Virka med Alpaca och nål 2,5 runt hela öppningen på koftan så här: 1 fm * 2 lm, hoppa över 2 m / 4 v rätst, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*

    Tacksam för hjälp så bebiskoftan kan bli klar nån gång ;)


  • Svar på tråden Virkar och jag fattar inte beskrivningen... Någon som kan hjälpa mig?
  • kattm

    Det betyder att du ska börja med att virka en fast maska där du är. Sedan ska du virka två luftmaskor. Nästa fasta maska ska du inte virka i maskan bredvid den du virkade i förra gången, utan du ska hoppa över 2 maskor och virka i den tredje maskan räknat från den förra. Sedan virkar du två luftmaskor igen, och hoppar över två maskor på koftan och virkar en fast maska i den tredje. Så fortsätter du. När du kommer till ett "hörn" och ska virka längs med en rätstickad kant, så virkar du en fast maska i var tredje "ås" (eller varannan om det ser bättre ut), fortfarande med två luftmaskor mellan varje fast maska. Det blir som en liten uddkant. Testa dig fram och virka en kant som du är nöjd med. Det går ju alltid att repa upp och testa på ett annat sätt om du inte är nöjd med det första försöket. 

    Hoppas att detta var till någon hjälp.

  • kattm

    Det låter som att det kommer från ett Drops/Garnstudio-mönster. Du kan ju titta på bilden och se om det blir likadant. Länka gärna till mönstret (eller skriv vilket nummer det har), jag är lite nyfiken på hur koftan ser ut.

  • Tiiinaa

    Åh, jag vet nog till och med vilken kofta detta är!! En supersöt omlottkofta från garnstudio.. eller? Jag har stickat 2 sådana och när jag virkade kanten så gjorde jag lite på fri hand när jag måttade avståndet mellan luftmaskebågarna. Jag gjorde ungefär så här: 1 fastmaska, 2 lm, hoppade över ca 0,5 cm och virkade 1 fm i första lämpliga maska vid den 0,5 centimeters punkten..

    Att det står "hoppa över 2 m / 4 v rätst" betyder ju att du ska hoppa över antingen 2 maskor på dom kanterna av koftan där det finns tydliga maskor ELLER hoppa 4 varv uppåt där det är rätstikade varv och inga maskor och sedan fästa luftmaskbågen (på denna kofta är ju denna rätstickade kant mitt fram på koftan där knytbandet ska fästas) 4 v på höjden motsvarar alltså ungefär samma avstånd som 2 m på bredden...

    Men som sagt jag höftade och mätte avståndet och struntade i att räkna maskor eller rader och det blev kanon :)

Svar på tråden Virkar och jag fattar inte beskrivningen... Någon som kan hjälpa mig?