• Anonym (????)

Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?

Min sambo har sagt att han funderar på att be om faderskapstest. Jag är givetvis jävligt sårad och ledsen över detta. Han är just nu hos sina föräldrar och jag vill inte prata med honom just nu. Jag vet till 100% att barnet är hans men ska han ha test då han han ju också typ räkna med att det är slut mellan oss, vilket det nästan är typ redan nu för att jag är så sårad. Känner mig typ lurad på de åren vi haft tillsammans om han inte vågar lita på mig efter såhär lång tid. Hur går det till på familjerätten när vi ska skriva på? Om han vill ha ett test, kan jag då blåneka till att det är han och få fader okänd istället så jag slipper ha med honom att göra mer eller kan han få ett test mot min vilja?!

• Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?
  • Jan Banan01
    Player2 skrev 2013-12-09 14:29:37 följande:
    Tycker faktiskt inte det är alls konstigt eller vidrigt att be om ett faderskapstest. Många i denna tråden har tagit upp att det kan ställa till mycket problem med anknytning om mannen tvivlar på att det är hans barn.
    Jag ifrågasätter snarare varför inte sådanna här test görs per automatik, vare sig man är gifta eller ej.
    Att bli far till ett barn är både känslomässigt omvälvande och lagligt bindande. Det kan vara mycket förödande om det visar sig vara fel.

Jag jämnför sådanna här tester, som kan upplevas som jobbiga för modern med de samtal alla erbjuds via BVC om våld i hemmet. Dessa kan upplevas som jobbiga för mannen, då det kan kännas som ett misstänkliggörande. Men faktum är att det tydligen behövs.

Jag tror heller inte det hade upplevts som lika påträngande om det var standard att ett faderskapstest gjores.
    Jag håller med.
  • Anonym (Idun)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-09 07:05:17 följande:

Det verkar som om du har en dålig personlig erfarenhet?

För övrigt tycker jag inte att det är så konstigt att en man är svartsjuk eller oroad att hans barn inte är hans, om kvinnan redan visat att hon är kapabel att ha sex med nya bekantskaper på mycket lösa boliner. Har hon gjort det förut, så kan hon ju faktiskt göra det igen. Behövs bara att en dammsugarförsäljare eller hantverkare får komma in, han kopplar på hela charmen, hon bjuder på kaffe, de sätter sig i soffan...
    Jag vet inte om du hoppar i säng med varenda hantverkare som kommer innanför din dörr men hade min man varit hantverkare och sagt så hade min tillit till honom varit körd i botten.
  • Blåbärskaka

Tja, det var väl att räkna med, att han inte skulle bry sig så mycket. Han verkar inte vara en bra förälder helt enkelt.

Testa, sen behöver han bara betala till dig varje månad.

• Anonym (Polly)

Vilka andra skäl än att mannen tror kvinnan varit otrogen finns det?

• Anonym (katta)

anonym Polly det finns andra skäl till att en man gör så....
    mitt ex var psykopat och var inbillningssjuk....

• Anonym (Polly)
    Anonym (katta) skrev 2013-12-10 12:07:34 följande:
    anonym Polly det finns andra skäl till att en man gör så.... mitt ex var psykopat och var inbillningssjuk....

Och då är väl terapi att rekommendera.
  • Jennie med ie
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-10 11:52:27 följande:
    Vilka andra skäl än att mannen tror kvinnan varit otrogen finns det?

Att man vet att sannolikheten finns, även om man inte TROR det... (Eller såklart om man har ett förhållande där sexuella relationer med andra är okej, även om det inte verkar ha varit så i TS fall)
  • Anonym (Polly)
    Jennie med ie skrev 2013-12-10 12:39:09 följande:
    Att man vet att sannolikheten finns, även om man inte TROR det... (Eller såklart om man har ett förhållande där sexuella relationer med andra är okej, även om det inte verkar ha varit så i TS fall)

Fast då tror man ju ändå kvinnan varit otrogen.
  • Jennie med ie
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-10 12:41:55 följande:

Nä. Att veta att sannolikheten finns att något har skett, ett krasst konstaterande och en absolut sanning, är inte synonymt med att TRO att det skett.
  • Anonym (Polly)
    Jennie med ie skrev 2013-12-10 12:45:22 följande:
    Nä. Att veta att sannolikheten finns att något har skett, ett krasst konstaterande och en absolut sanning, är inte synonymt med att TRO att det skett.

Möjligheten skulle ju inte finnas om kvinnan inte varit otrogen. Är det en irrationell räddla man är medveten om bör en kanske följa med till mvc och be om hjälp där.
  • Blåbärskaka
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-09 07:05:17 följande:

Det verkar som om du har en dålig personlig erfarenhet?

För övrigt tycker jag inte att det är så konstigt att en man är svartsjuk eller oroad att hans barn inte är hans, om kvinnan redan visat att hon är kapabel att ha sex med nya bekantskaper på mycket lösa boliner. Har hon gjort det förut, så kan hon ju faktiskt göra det igen. Behövs bara att en dammsugarförsäljare eller hantverkare får komma in, han kopplar på hela charmen, hon bjuder på kaffe, de sätter sig i soffan...
    Vad har vi sagt om att du beskriver din dag? Vi vill inte höra det.
  • Anonym (tjej)
    Jennie med ie skrev 2013-12-10 12:45:22 följande:
    I princip alla måste väl ha varit irrationellt oroliga över någonting någon gång i livet?

Tänk om jag är gravid trots att jag inte minns att jag har haft sex! Jag kan ju ha blivit drogad. Tänk om jag har cancer med metastaser i hela kroppen utan att ha några symptom! Jag kanske bara tror att det är normalt att må så här. Tänk om hela mitt liv är en dröm! Egentligen vet jag ju inte att det är på riktigt.

Om sådana tankar styr ens liv behöver man definitivt terapi, men om oron går att utrota med ett snabbt test som det gör i det här fallet, varför inte göra det?  
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-10 12:41:55 följande:

Det är, som påpekats otaliga gånger redan, en skillnad på att faktiskt tro att partnern hoppat över skaklarna och att hysa ett litet tvivel på att troheten varit hundraprocentig.

För att dra några liknelser:

Tar du på dig säkerhetsbältet för att du tror att du kommer att krocka?

Kontrollräknar du växeln för att du tror att personalen räknat fel?

Tecknar du hemförsäkring för att du tror att huset kommer att brinna?
  • Lejonmamman01
    Blåbärskaka skrev 2013-12-10 13:05:29 följande:
    Vad har vi sagt om att du beskriver din dag? Vi vill inte höra det.
    Jättekul...
  • Lejonmamman01
    Anonym (Pappa) skrev 2013-12-10 19:05:10 följande:

Det är, som påpekats otaliga gånger redan, en skillnad på att faktiskt tro att partnern hoppat över skaklarna och att hysa ett litet tvivel på att troheten varit hundraprocentig.
    Bra inlägg. Det här sammanfattar hela frågeställningen.
  • Anonym (Man 7)
    Anonym (Pappa) skrev 2013-12-10 19:05:10 följande:

Svar på tråden Min sambo funderar på faderskapet. Hur funkar det på familjerätten?