• Anonym (Vill inte)

Barnvakt vid umgänge.

Har en dotter på fyra år, jag och pappan har varit separerade i nästan tre år.
    Under dessa år har jag anpassat mig efter när han med kort varsel vill träffa dottern. För ett år sedan blrjade han nytt jobb och kunde då inte ha varannan helg under provanställningen, när han fick fast jobb så ville han först ordna bättre bostad. Detta har han gjort nu och jag ville då igen ha ett fast fungerande umgänge för dem (enligt jobbet blev han lovad varannan helg ledigt när han skrev papper). Nu ska han ändå jobba på helgerna för att han vill ha in mer pengar.

Jag kan tycka att det är ok att ha barnvakt emellanåt för att man måste ta ett jobbpass eller ska iväg på nåt speciellt. Problemet nu är att det är varje gång hon är där och att det är hans fru som inte pratar svenska. Frun har varit i sverige i två månader. Vi har inget papper på umgänge och jag vill inte lämna min dotter med en person som inte förstår henne. Självklart kan hon få fram om hon är hungrig eller liknande men hur ska hon kunna sätta gränser (vilket dottern verkligen behöver just nu) eller föra normala samtal. Pappan jobbar ju ändå, då kan hon ju lika gärna vara hemma.

Dottern är en riktig pain in the ass när hon har varit hos pappa. Hon är chefen i deras hem och får göra vad hon vill vilket jag känner blir ännu värre om hon ska spendera dagarna med någon som inte har språklig möjlighet att säga ifrån.
    Hur ska jag hantera situationen?

• Svar på tråden Barnvakt vid umgänge.
  • Anonym (liknande)

Jag känner med dig. Mitt exs fru kommer hit om någon dag och då hamnar vi i samma situation. Exet har redan berättat för mig att hon kommer ha barnet en del för att barnet ska lära sig deras språk och att hon ska lära sig svenska. Han kommer inte vara med för då kommer ingen av dem lära sig prata med varandra. Den största skillnaden mellan våra situationer är att mitt barn har asperger. Jag är rädd att det här kommer bli en katastrof.

• Kjell2
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-10 13:05:27 följande:
    Ok, jag fick förklarat för mig att om pappan inte kom på utsatt tid och jag tog med mig barnen på lördagen dit jag själv hade tänkt åka så fanns ingen fara för att jag kunde ha ansetts hindra umgänge. Jag ska inte behöva ändra mina planer med kort varsel bara för att pappan inte brydde sig om att höra av sig och meddela ev ändringar.

Det är därför jag skrev förenklat. Om du åker iväg med barnet är det inga probelm, du behöver inte stanna hemma på stand-by Probelmet, juridiskt, uppstår om pappan dyker upp där du är och du vägara lämna över.

Sen finns det en stor gråzon kring detta. Så avgörandet blir från falll till fall. Om pappan t ex meddelar att han blir fem minuter sen och mamman tar barnet 1 minuter över och drar i full fart med bilen åt andra hållet skulle det inte ses med blida ögon av en domstol om det blir tvist.
  • Anonym (Vill inte)

Då kan man ju inte planera nåt som familj dom helgerna. Iaf borde han ju vara tvungen att hämta på den plats vi befinner oss om vi är bortbjudna eller nåt. Det finns två barn till i familjen (inte samma pappa) och dom borde ju inte påverkas negativt pga hans strul.

Man kanske kan skriva nåt i avtalet om sådana situationer också. Om vi nu får till ett avtal öht.

• Anonym (Vill inte)
    Kjell2 skrev 2013-12-10 13:09:45 följande:
    Det är därför jag skrev förenklat. Om du åker iväg med barnet är det inga probelm, du behöver inte stanna hemma på stand-by Probelmet, juridiskt, uppstår om pappan dyker upp där du är och du vägara lämna över.

Sen finns det en stor gråzon kring detta. Så avgörandet blir från falll till fall. Om pappan t ex meddelar att han blir fem minuter sen och mamman tar barnet 1 minuter över och drar i full fart med bilen åt andra hållet skulle det inte ses med blida ögon av en domstol om det blir tvist.

Då förstår jag. Det är ju inte för att sabba vid en vanlig försening jag undrar utan just tillfällen då man är bortbjuden eller har planerat in något.
  • Kjell2
    Anonym (Vill inte) skrev 2013-12-10 13:11:24 följande:
    Då kan man ju inte planera nåt som familj dom helgerna. Iaf borde han ju vara tvungen att hämta på den plats vi befinner oss om vi är bortbjudna eller nåt. Det finns två barn till i familjen (inte samma pappa) och dom borde ju inte påverkas negativt pga hans strul.
    Man kanske kan skriva nåt i avtalet om sådana situationer också. Om vi nu får till ett avtal öht.

Om han inte dyker upp vid avtalad tid så åk, inget fel i det. Däremot om han dyker upp där du är så är det hans tid.
  • Anonym (xxxx)

De flesta som jobbar obekväma tider har väl scheman? Många har 6-veckors schema. Då kan du ju be att få hans schema. Och så planerar ni 6 v. i taget.
    Jag ser absolut ingen anledning till att barnet ska vara i pappans hem när han inte är där? Vad ser han för självändamål i det?

• SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-12-10 13:09:45 följande:

Ah, du menade så. Ja, att inte ens vänta en minut är ju puckat anser jag.
  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (liknande) skrev 2013-12-10 13:09:31 följande:
    Jag känner med dig. Mitt exs fru kommer hit om någon dag och då hamnar vi i samma situation. Exet har redan berättat för mig att hon kommer ha barnet en del för att barnet ska lära sig deras språk och att hon ska lära sig svenska. Han kommer inte vara med för då kommer ingen av dem lära sig prata med varandra. Den största skillnaden mellan våra situationer är att mitt barn har asperger. Jag är rädd att det här kommer bli en katastrof.

Låter inte alls kul. Hur ofta är det? Hur går era diskussioner?
  • ErikaKarlsson

Kanske lite enkelspårig tanke av mig men har ni testat att sitta och prata ut länge, bara du och han? Om ni båda ger det tid och kraft kanske ni kan komma fram till en gemensam plan som inte rör ihop det alltför mycket för dig i livet?

• Anonym (Vill inte)
    ErikaKarlsson skrev 2013-12-10 14:56:17 följande:
    Kanske lite enkelspårig tanke av mig men har ni testat att sitta och prata ut länge, bara du och han? Om ni båda ger det tid och kraft kanske ni kan komma fram till en gemensam plan som inte rör ihop det alltför mycket för dig i livet?

Har försökt ända sedan separationen. När vi sitter så är han så förstående och vi gör upp om hur det ska se ut, men tyvärr hålls det aldrig
    Anonym (xxxx) skrev 2013-12-10 13:18:39 följande:
    De flesta som jobbar obekväma tider har väl scheman? Många har 6-veckors schema. Då kan du ju be att få hans schema. Och så planerar ni 6 v. i taget.

Jag ser absolut ingen anledning till att barnet ska vara i pappans hem när han inte är där? Vad ser han för självändamål i det?

Min mamma hjälpte honom att prata med chefen när han skrev anställningsavtal. Då sa dom att varannan helg alltid är ledig och veckodagarna går på fyra veckors schema. Han har själv skrivit ner schemat till mig innan men han har börjat ta extra pass och så tror jag att han hoppar in på sitt gamla jobb. Sen ändras det hela tiden. Jag tror att det är han som ändrar och inte jobbet.
  • Anonym (liknande)
    Anonym (Vill inte) skrev 2013-12-10 14:40:57 följande:

Låter inte alls kul. Hur ofta är det? Hur går era diskussioner?

Vi har egentligen ett fastställt umgänge men exet ville bryta det. Så han har barnet då och då när jag jobbar, ingen övernattning, men jag tror att han kommer vilja ha barnet mer när frun har kommit hit.

Vi har inga diskussioner, han berättar hur det ska vara och lyssnar inte om jag försöker säga något. Sist jag försökte, barnet berättade att h*n inte hade någon aning om att pappans fru skulle komma, fick jag höra att barnet är sjukt (pga aspergern) och att det är förnedrande för exet. Jag orkar bara inte försöka diskutera med honom när jag får höra såna saker. Så länge inte barnet visar tecken på att må dåligt så får det gå. Om han börjar visa tecken så kommer jag gå genom barnhab och familjerätten.

• ZsaZsa

Han kan inte kräva att varken barnet eller du ska vara jourhavande för hans nycker. Han får finna sig i att fastställa ett umgänge. För barnet är det väldigt viktigt med förutsägbarhet och vissa rutiner för att de ska känna trygghet. Som han gör blir det ju inget med det. Kommer han inte så behöver du inte vänta på honom. Ja, om han är försenad en liten stund är ju en sak, men inte nästa dag. Det är också helt orimligt att först säga till barnet att pappa ska komma, sedan kommer han inte och därefter dyker han upp en dag senare och ska ha barnet med sig om fem minuter. Det är ingen pryl utan en levande människa.

Det du kan göra är att erbjuda att ni fastställer umgänge i de intervaller som rimmar med hans arbetsschema

Att ha någon annan som ansvarar för barnet någon gång ibland, som barnvakt eller en ny respektive, är svårt att neka om man inte kan påvisa att barnet far illa av det. Men att det regelmässigt är så att de få gånger pappan ens kommer till skott och har barnet hos sig så är det med någon annan är inte umgänge med pappan och det ska du protestera mot. Barnet behöver ha en trygg och nära relation med sin pappa, inte bygga upp en med en person barnet inte känner. Det får komma i andra hand.

Personligen skulle jag också protestera mot att lämna barnet med någon som inte kan språket och som kanske heller inte kan navigera i samhället ännu. Om något händer så måste hon kunna hantera det. 

Boka en tid på familjerätten du och säg till honom att det är hans chans om du inte ska starta en tvist, annars får du överväga det istället för att få ordning på detta.

Svar på tråden Barnvakt vid umgänge.