• Anonym (Dum igen?)

Klippning vs barnpassning??

Ok, det här må vara ett fjantigt relationsproblem men ni får gärna ha synpunkter för jag vet inte om jag gör rätt. Jag och min man har separat ekonomi, vi trivs med det och tråden handlar inte om det. Jag är föräldraledig och vi delar på den procenten jag gått ned ekonomiskt helt lika. Han reser bort i jobbet ofta och jag har sagt att jag inte längre vill vara ensam med alla barnen då det blir förmycket av massa orsaker! Jag har inte gått in som ny mamma till dem utan jag har ett barn, en bebis. Det låter kanske hårt då det finns ett barn som är mitt eget numera, men det är så här att min relation till mina bonusar är lång, jag har bott med dem i 7 år och mamman och pappan till dem ville ha det så dvs att de enbart är föräldrar. Men jag har ändå fått dragit ett stort lass, större än dem faktiskt, jag har haft dem själv mycket genom åren, men nu är det förmycket, men min man är ändå tvungen att ibland jobba borta när de är här och jag får ta dem så jag ställer upp såklart för mamman vill inte ha dem mer än nödvändigt. Jag har inte råd att klippa mej och färga håret nu till jul pga av julutgifter som jag prioriterar, men vill gärna bli fin, jag har inte klippt mej på länge så mitt hår är väldigt väldigt långt å råttfärgat, min man tjänar bra och jag hävde ur mej i lite frustration över min situation och känslan över att jag alltid ställer upp men tycker inte att det ges tillbaka jag sa att då tycker jag att du kan sponsra mej att få klippaå färga mitt hår så jag slipper se ut som skit! Han muttrar något om att man inte ska behöva betala sin fru att passa barnen vilket jag åller med om, men samtidigt så borde det väl gälla båda? Dvs att jag inte ska behöva gå med råttfärgat hår långt ned till svanken när min man har pengar?? Vad tycker ni? Om just det där med klippning, är kag fel ute?

• Svar på tråden Klippning vs barnpassning??
  • Anonym (Ingen barnvakt)

Jättebra svar Ess!! Underbart! ????

• Anonym (Dum igen?)

Nu ar jag läst inläggen och inser att jag är väldigt mesig, det får mej lite att fundera på hur jag tänker och fungerar. Jag tror nog att jag har generellt tagit väldigt liten plats, jag sätter mej nog väldigt långt bak och ber lite om ursäkt för mina egna behov. Jag ser mej som självständig och rätt duktig, men när man ser från era ögon så är jag ju inte alls det.

• MuppinCowboy
    Anonym (Dum igen?) skrev 2013-12-11 22:00:09 följande:
    Nu ar jag läst inläggen och inser att jag är väldigt mesig, det får mej lite att fundera på hur jag tänker och fungerar. Jag tror nog att jag har generellt tagit väldigt liten plats, jag sätter mej nog väldigt långt bak och ber lite om ursäkt för mina egna behov. Jag ser mej som självständig och rätt duktig, men när man ser från era ögon så är jag ju inte alls det.
    För att att en familj ska fungera måste alla må bra och det betyder att alla måste ta plats och alla måste backa ibland. Detta gäller även barnen, både bio och bonus.

I ditt fall tycker jag du får mindre än vad du ger, det bästa är att prata lugnt och sansat och få den andre att förstå men om det inte funkar då är det dags att sätta ner foten o kräva förändring för annars blir du överkörd och det kommer tas hänsyn till allas känslor - förutom dina.

Lycka tillGlad
    Dumhet diskriminerar inte
  • nymedlem

Det är klart att man inte ska ha betalt för att passa barn som ingår i ens familj, skulle aldrig yttra något så dumt till min sambo. Hans dotter är hos oss hela veckan oavsett om sambon är hemma eller ej. Det är självklart för oss.

Däremot tycker jag mannen är urlarvig och snål som inte bjuder dig till frissan, men inte som betalning för barnpassning.

Önska dig det i tidig julklapp eller nåt då?

• nozpa

Tycker att han låter snål. Klippning har ju inget med "barnpassning" att göra. Klart att du ska få gå o klippa dig liksom. Det är ju inte så att du begär en ny bil. En klippning/färgning är väl ändå lika självklart som att gå till tandläkaren?
    Säg åt snålgubben att du SKA klippa och färga håret. Så det så! :)

• vampyria2

Fy vad omanligt att ens gnälla över att betala för fruns klippning, han borde göra det med glädje dels för att göra dig glad och dels för att han får en finare fru, jag skulle bli väldigt avtänd på en man som skulle tjafsa om det.

• nozpa
    vampyria2 skrev 2013-12-11 22:50:37 följande:
    Fy vad omanligt att ens gnälla över att betala för fruns klippning, han borde göra det med glädje dels för att göra dig glad och dels för att han får en finare fru, jag skulle bli väldigt avtänd på en man som skulle tjafsa om det.
  • The Doctor
    MuppinCowboy skrev 2013-12-11 22:26:39 följande:
    För att att en familj ska fungera måste alla må bra och det betyder att alla måste ta plats och alla måste backa ibland. Detta gäller även barnen, både bio och bonus.

I ditt fall tycker jag du får mindre än vad du ger, det bästa är att prata lugnt och sansat och få den andre att förstå men om det inte funkar då är det dags att sätta ner foten o kräva förändring för annars blir du överkörd och det kommer tas hänsyn till allas känslor - förutom dina.

Lycka tillGlad
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Anonym (tim)
    nymedlem skrev 2013-12-11 22:36:3 följande:
    Det är klart att man inte ska ha betalt för att passa barn som ingår i ens familj, skulle aldrig yttra något så dumt till min sambo. Hans dotter är hos oss hela veckan oavsett om sambon är hemma eller ej. Det är självklart för oss.

Däremot tycker jag mannen är urlarvig och snål som inte bjuder dig till frissan, men inte som betalning för barnpassning.

Nja, uttrycka det som betalning för barnpassning, kanske inte, men han ska ju ändå va glad och tacksam att hon tar hand om hans barn, det ska inte tas för givet från hans sida. Snålt, ja, jag håller med. Förstår han inte det själv så måste man nog ändå påpeka att det inte är givet att hon ska passa hans barn och att lite ödmjukhet och tacksamhet är något mera smakfullt. Annars tröttnar man och det är inte bra för familjen.
  • Ess
    nymedlem skrev 2013-12-11 22:36:33 följande:

Men nu lever dom inte så, dom har det uppdelat. Visar han ingen tacksamhet för at hon ställer upp trots allt, så kan han själv ta sina ungar.
  • Anonym (Fy för snålisar!)

Du ställer upp och tar hand om ert och hans barn, antar att det är en förutsättning för att han ska kunna jobba? Jag tycker att han är väldigt snål mot dej, självklart borde han kunna betala ditt frissa besök för att han unnar dej det!
    Jag var själv särbo med en sån snål man som satte sina pengar före mej. Han försökte hela tiden slippa betala och utnyttjade att jag var snäll och generös. Om vi reste på semester så lät han mej gladeligen betala för mat och alkohol, sen tyckte han att han vart generös om han bjudit mej på en drink på kvällen när jag betalt all mat!!!
    Var vi hemma hos honom så bjöd han på den billigaste maten han kunde hitta och som kvällmat fick hans barn och jag mackor. När vi var hos mej så mumsade han gladeligen i sej fläskfile mm. Han tjänade mycket mer pengar än mej och han "skröt" gärna om det. Jag kräver inte att bli bjuden på en massa men att vi ska dela lika när vi tex reser. Gjorde slut för det är i längden väldigt avtändande med snåla män!

• MuppinCowboy
    Anonym (Fy för snålisar!) skrev 2013-12-12 15:27:00 följande:
    Du ställer upp och tar hand om ert och hans barn, antar att det är en förutsättning för att han ska kunna jobba? Jag tycker att han är väldigt snål mot dej, självklart borde han kunna betala ditt frissa besök för att han unnar dej det!
    Jag var själv särbo med en sån snål man som satte sina pengar före mej. Han försökte hela tiden slippa betala och utnyttjade att jag var snäll och generös. Om vi reste på semester så lät han mej gladeligen betala för mat och alkohol, sen tyckte han att han vart generös om han bjudit mej på en drink på kvällen när jag betalt all mat!!!
    Var vi hemma hos honom så bjöd han på den billigaste maten han kunde hitta och som kvällmat fick hans barn och jag mackor. När vi var hos mej så mumsade han gladeligen i sej fläskfile mm. Han tjänade mycket mer pengar än mej och han "skröt" gärna om det. Jag kräver inte att bli bjuden på en massa men att vi ska dela lika när vi tex reser. Gjorde slut för det är i längden väldigt avtändande med snåla män!
    Usch, men såna män är också självsanerande -det finns ingen som står ut med sådant beteende i längden och dem slutar oftast ensamma, eller så får de finna sig nya partners tills dessa också lessnar
    Dumhet diskriminerar inte
  • därserman
    Anonym (Dum igen?) skrev 2013-12-11 22:00:09 följande:
    Nu ar jag läst inläggen och inser att jag är väldigt mesig, det får mej lite  att fundera på hur jag tänker och fungerar. Jag tror nog att jag har generellt tagit väldigt liten plats, jag sätter mej nog väldigt långt bak och ber lite om ursäkt för mina egna behov. Jag ser mej som självständig och rätt duktig, men när man ser från era ögon så är jag ju inte alls det.
    Klok insikt TS! Inte illa menat, känner ju inte dig. Men på den lilla textrad du skrev uppfattar inte jag dig som självständig och rätt duktig (därmed inte sagt att du är det , jag uppfattar dig som lite kuvad i er relation. För annars hade du ju sagt till för länge sen??! Däremot kanske du är duktig på att jobba arslet av dig för att "duga" i din partners och dina egna ögon?
  • evaanderzzon

Oavsett barnpassning, så anser jag att din sambo kan ge dig en klippning + färg. Bara för att han älskar dig. Kram!

• slutatsnusa

det är inte ett fjantigt relationsproblem
    det är själva kärnan i de problem som uppstår när skitfarsor inte tar ansvar för sina barn utan lämnar dem med sin nya partner
    hur svårt kan det vara att ta hand om sina barn varannan vecka?
    skitsvårt uppenbarligen, men nån man måste börja och ta en diskussion med sin arbetsgivare om att jobba mindre, annorlunda, hemma de veckor de har ansvar för sina barn
    min farsa, mina barns farsa, min nya snubbe alla är de likadana
    och de är det för att vi ställer upp på dem
    för att vi ser till att det funkar

• evaanderzzon
    slutatsnusa skrev 2013-12-14 00:33:44 följande:
    det är inte ett fjantigt relationsproblem det är själva kärnan i de problem som uppstår när skitfarsor inte tar ansvar för sina barn utan lämnar dem med sin nya partner hur svårt kan det vara att ta hand om sina barn varannan vecka? skitsvårt uppenbarligen, men nån man måste börja och ta en diskussion med sin arbetsgivare om att jobba mindre, annorlunda, hemma de veckor de har ansvar för sina barn min farsa, mina barns farsa, min nya snubbe alla är de likadana och de är det för att vi ställer upp på dem för att vi ser till att det funkar

Bra skrivet! Detta är SÅ sant!
Svar på tråden Klippning vs barnpassning??