• Anonym (Dum igen?)

Klippning vs barnpassning??

Ok, det här må vara ett fjantigt relationsproblem men ni får gärna ha synpunkter för jag vet inte om jag gör rätt. Jag och min man har separat ekonomi, vi trivs med det och tråden handlar inte om det. Jag är föräldraledig och vi delar på den procenten jag gått ned ekonomiskt helt lika. Han reser bort i jobbet ofta och jag har sagt att jag inte längre vill vara ensam med alla barnen då det blir förmycket av massa orsaker! Jag har inte gått in som ny mamma till dem utan jag har ett barn, en bebis. Det låter kanske hårt då det finns ett barn som är mitt eget numera, men det är så här att min relation till mina bonusar är lång, jag har bott med dem i 7 år och mamman och pappan till dem ville ha det så dvs att de enbart är föräldrar. Men jag har ändå fått dragit ett stort lass, större än dem faktiskt, jag har haft dem själv mycket genom åren, men nu är det förmycket, men min man är ändå tvungen att ibland jobba borta när de är här och jag får ta dem så jag ställer upp såklart för mamman vill inte ha dem mer än nödvändigt. Jag har inte råd att klippa mej och färga håret nu till jul pga av julutgifter som jag prioriterar, men vill gärna bli fin, jag har inte klippt mej på länge så mitt hår är väldigt väldigt långt å råttfärgat, min man tjänar bra och jag hävde ur mej i lite frustration över min situation och känslan över att jag alltid ställer upp men tycker inte att det ges tillbaka jag sa att då tycker jag att du kan sponsra mej att få klippaå färga mitt hår så jag slipper se ut som skit! Han muttrar något om att man inte ska behöva betala sin fru att passa barnen vilket jag åller med om, men samtidigt så borde det väl gälla båda? Dvs att jag inte ska behöva gå med råttfärgat hår långt ned till svanken när min man har pengar?? Vad tycker ni? Om just det där med klippning, är kag fel ute?

• Svar på tråden Klippning vs barnpassning??
  • SupersurasunkSara
    Sheldore skrev 2013-12-10 21:51:23 följande:
    Men då kan ju Ts inte vara nöjd med delad ekonomi som hon påstår i sin trådstart

Det vet jag inget om. Dock tycker jag det är en liten utgift för mannen gentemot vad han får av TS. Betydligt billigare än om han istället får betala underhåll för barnen för att TS itne längre vill ta hand om hans barn när han jobbar.
  • Lindsey Egot the only one
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-10 21:58:07 följande:

Det vet jag inget om. Dock tycker jag det är en liten utgift för mannen gentemot vad han får av TS. Betydligt billigare än om han istället får betala underhåll för barnen för att TS itne längre vill ta hand om hans barn när han jobbar.
    Det hade även varit dyrare om han skulle haft en barnvakt. Kanske de skulle skaffa en au pair som kan ta barnen. Mina vänner hade det och au pairen kom från Ryssland/Ukraina hållet och fick enbart logi och 3000kr i fickpengar och på dagarna när barnen gick i skolan var hon enligt Migrationsverket tvungen att läsa SFI annars blev hon av med arbetstillståndet. Så hämtade hon och lämnade på dagis/skolan när föräldrarna jobbade borta.
  • därserman

Såklart du ska få klippa dig?! Du är en del av familjen och ditt välmående är lika viktigt som någon annans! Jag vet inte, får uppfattningen att dina behov hamnar rätt ofta i skymundan? Då är det dags att ta den platsen igen tycker jag. Om ingen annan ser dina behov, ja då får du göra det själv. Det är du som visar hur du vill och bör bli behandlad. Sätt dig själv före någon gång- i en situation du anser är viktig för dig, tex klippa håret. Klipp dig, låt dem sura ett tag. Nästa gång det är nåt som är viktigt för just dig prioriterar du det också. Till slut "lär" du hela familjen att "mammas" behov och känslor OCKSÅ är viktiga. Precis som deras. Då blir det lättare för dem att se dig som en egen person med behov, önskningar och känslor. Och näe, ska man vänta på SIN tid- att det finns råd- ja då får man nog vänta vääääldigt länge om man inte har väldigt god ekonomi. Så välj dina "strider" när du ska göra vad. Och bara gör det.

• MuppinCowboy
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-10 21:28:50 följande:
    Ja han får lösa tillsynen av sina barn de gångerna barnen är hos er och han jobbar borta nanny, farmor, mamman eller så betalar han dig en summa alt ni har delad ekonomi fr.o.m. Idag.
    Mannen låter som en snålgris, som en som gärna utnyttjar andra men ogärna bjuder igen.
    Jag hade inte hjälpt till ett dugg längre utan låtit föräldrarna sköta hela biten själv gällande deras barn (dem har ju själva sagt att de vill ha det så, ja förutom när dem vill ha hjälp då går det bra att dumpa på andra)

Självklart ska man inte betala någon för att dem hjälper till men man kan visa sin uppskattning och vilja att göra någon man tycker om glad - Annars får man var beredd att man anses som en osympatisk snålgris

Visa gärna din man tråden TS, fast vissa kan inte se sitt eget beteende och vad andra tyvker om man så smackar dem med informationen i ansiktet.

Dumhet diskriminerar inte
  • The Doctor

Vilken snål man du har, en synnerligen oattraktiv egenskap hos en människa.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • MuppinCowboy
    Sheldore skrev 2013-12-10 21:45:07 följande:
    Man kan inte börja värdera/ta betalt för saker som är naturliga i ett förhållande. En väldig skillnad på att ta hand om sin partners barn och färga/klippa håret
    Man kan även visa uppskattning för sin partner och vilja glädja dem oavsett om det är för att återgälda något

Mannen framstår som osympatisk och självisk - och snål
    Dumhet diskriminerar inte
  • Sheldore
    MuppinCowboy skrev 2013-12-11 15:21:36 följande:
    Man kan även visa uppskattning för sin partner och vilja glädja dem oavsett om det är för att återgälda något

Mannen framstår som osympatisk och självisk - och snål
    Det håller jag med om till 100%
  • Anonym (barnen)

Hur skulle mannen göra med sina barn om han var singel och behövde arbeta på sin barnvecka? Jag skulle faktiskt inte vilja ta hand om min sambos barn ensam utan att han var hemma,det är väl inte mig som de ska ha umgänge med? Biomamman måste ju ta sina egna barn om pappan inte kan. Det är väl det mesta naturliga och vill man inte det så undrar jag vad man är för slags förälder.

Det verkar som om många skilda föräldrar är så vana med att ha varannan vecka barnledig och är nöjda med det. Jag skulle ju hellre ha mina barn mer tid än att dumpa över dem på mitt ex:s sambo.

• Ess
    Sheldore skrev 2013-12-10 21:45:07 följande:
    Man kan inte börja värdera/ta betalt för saker som är naturliga i ett förhållande. En väldig skillnad på att ta hand om sin partners barn och färga/klippa håret
    Ja klippa håret är nödvändigt ibland, men inte att passa barn.
Svar på tråden Klippning vs barnpassning??