• anyXX

Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?

Ja, som rubriken lyder. Jag har en 5-åring som gått 2 terminer på ridskola och som vill sluta för att hon tycker det är "jobbigt". Självklart vill jag inte tvinga henne att göra saker hon inte vill, eller att prestera bara för sakens skull. Men när vi är på ridskolan tycker hon det är jättekul - hon älskar att hoppa och trava t ex! Rykta osv tycker hon är svårt och det kan man förstå eftersom hon är så liten, så jag gör det mesta och hon hjälper till lite. Jag får känslan av att hon vill sluta för att hon är lite lat. Hon har lätt för mycket och när hon stöter på motstånd slutar hon direkt. Inte så bra.

Hur hade ni resonerat - sluta eller inte?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?
  • Mrs Green

Jag har sagt till min 8-åring att hon måste hålla på med någon form av fysisk aktivitet minst 2 ggr/vecka och inför varje säsong får hon välja vad hon vill göra, men när hon har valt får hon stå fast vid det tills säsongen är slut. 

• anyXX

Vi hjälps åt att rykta och kratsa hovar, men det är inte så lätt att göra allt när man rider en c eller d ponny och själv är bara 110 cm, tror hon tycker det är lite läskigt. Men som sagt lite gör hon.

fesun skrev 2013-12-12 19:00:17 följande:
    Jag kommer alltid att "pusha" lite när det gäller idrott. Fast mer uppmuntra än tvinga. Och som föregående talare, är något betalt så får de gå färdigt terminen. Passar inte tex ridning eller simning mina barn så får de pröva något annat, men det ska ju såklart inte bli så att de går en gång och sen vill göra något annat. Lite pushande är nog bara bra!

Ja så tänker jag också!
    Elin 834 skrev 2013-12-12 21:10:21 följande:
    När tycker hon att det är tråkigt? Jag har en 5 åring som tränar gymnastik 3 ggr/vecka. Hon tycker ibland att det är jobbigt att åka till träningen men är alltid jätteglad när hon kommer därifrån. Sonen som är 7 säger däremot att han hatar gymnastik direkt efter träningen, han har fått gå klart den här terminen men behöver inte fortsätta i vår. Däremot så måste han ha en ny aktivitet i vår.

Hon tkr det är jobbigt när hon måste anstränga sig eller träna på "tråkiga" saker, dressyr tex. Hon är lite lat, tex säger ofta att hon blir trött i benen. Men hon är alltid glad både när vi åker dit och hem. Får fundera lite hur vi ska göra. Jag tycker det är viktigt att lära sig öva på saker (som man tycker är kul) och inte bara ge upp när det blir lite svårt. Göra paus en termin är ju ett alternativ!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Fjärilslarv
    Whitetrash86 skrev 2013-12-12 20:28:56 följande:
    Fast det är inte så lätt om man är 5år och ponnyn är av större modell
    ridskolan anpassar ju vilken ponny man har efter hur lång man är.
    finns ju shetlandsponnys.
  • cosinus

Beror helt på.

Min 9-åring går dans, basket och innebandy, det är vardera 1 gång i veckan och 3 aktiviteter när man snart fyller 10 tycker jag är helt rimligt. På sommaren spelar hon fotboll men då är det bara fotboll. Jag är väl rätt pushig när det gäller basketen och innebandyn för jag vill att hon ska göra något och det är "enkla" idrotter där man kan samåka. Dansen är lite svårare. På sikt tror jag det kommer bli så att hon slutar med lagidrotterna och fortsätter med dansen för hon är eg ingen bolltjej men än så länge tycker hon allt som oftast det är kul även om hon inte är någon stjärna (och det är oviktigt för mig) och då ser jag gärna att hon håller på så hon både aktiviteter där hon rör sig och får en grund för bollar så inte gympan blir så djäkla tråkig när många andra kan. Fotbollen går än så länge av sig själv, det gillar hon med det är nog mycket för det sociala där.

Min 7-åring ägnade jag 2 år att att tvinga (och då menar jag verkligen tvinga) på fotbollsträningen. Första året för att jag gjorde helt klart för honom att just fotbollen var oviktig men, han skulle göra något som lärde honom att ta order i grupp, försöka, träna, inte vara bäst alltid direkt och att faktiskt acceptera det. Jag tyckte att innan han började skolan (sexårs) så behövde han lära sig att inte tjura ihop så fort han inte kunde direkt och så fort det blev en motgång och sen fick han välja mellan fotboll, slalomskola, simskola, och lite annat och då valde han ändå fotbollen men jag fick ändå putta dit honom varje gång. Förra vintern ville han fortfarande aldrig dit men var alltid så bubblande glad efteråt och tränarna sa att han hade kul så då gick jag på det. Nu i år vill han verkligen dit och tycker det är jätteroligt.

Min 5-åring går breakdance och börjar nu tjorva om att han inte vill på träningarna men han älskar det, han gör inget annat hemma heller och jag tänker nog se till att han går även vårterminen. Sen får han välja, då är han så stor att det finns många andra aktiviteter att välja mellan och han pratar redan om fotboll, innebandy och basket så det blir nog snarare att begränsa honom än leta aktiviteter till hösten.

• Whitetrash86
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 07:41:14 följande:
    ridskolan anpassar ju vilken ponny man har efter hur lång man är.
    finns ju shetlandsponnys.
    Inte på våran..  där fick man välja själv. Helt enkelt att "Anna" på 1 meter kunde sitta på en C-ponny medans "sara" på 1,50 kunde sitta på en A-ponny om det var så dom valde.

Ända gränsen som fanns var om man var för tung för en ponny. Ja, eller om fötterna skulle skrapa i marken.
  • Fjärilslarv
    Whitetrash86 skrev 2013-12-13 10:24:58 följande:
    Inte på våran..  där fick man välja själv. Helt enkelt att "Anna" på 1 meter kunde sitta på en C-ponny medans "sara" på 1,50 kunde sitta på en A-ponny om det var så dom valde.

Ända gränsen som fanns var om man var för tung för en ponny. Ja, eller om fötterna skulle skrapa i marken.
    oj vilken dålig ridskola!
  • lilla fru snigel

Ser inget problem i att hjälpa en 5- åring med att rykta pga att det är svårt att nå osv. Handlar det om lathet då finns inte rätta intresset och då kanske man ska prova annan aktivitet?
    Vår 6-åring gick på dans förut. Det var mkt strul och tjafs varje gång men hon fick masa sig dit för den tiden vi hade betalat, sen slutade hon.
    Hon tränar gymnastik två gånger i veckan och tycker det är jätteskoj. Skulle hon tröttna så får hon sluta vid treminsslut, inte mitt i. Man avslutar det man påbörjar är vårt resonemang.
    Sen går hon på simskola. Det har det varit lite småtjafs om och där har vi pushat för simma ska hon lära sig, det är obligatoriskt. Vill inte att hon ska behöva gå på stödundervisning i skolan och simma är något man måste kunna. Thats it!
    Nu kan hon simma 25 m, men vi vill att hon går en termin till åtminstone. Efter det så kan hon välja något annat och då tror jag det lutar åt ridning. Men inte en tredje aktivitet, det blir för mycket!

• amalie79

Nioåringen spelar hockey 3-4 ggr per vecka så där ryms ingen annan aktivitet. Sjuåringen vill börja med friidrott men här är det bara från 9 år och tur är väl det för det skulle aldrig gå att få ihop veckorna som det ser ut just nu.

Det kan gå lite trögt fram på fredag men vill han verkligen inte så får han ibland skippa den träningen. Men oftast är moroten att tränar man inte får man inte spela matchen på helgen för tränare .

Att faktiskt tvinga dem dit eller säga att barnet MÅSTE ha en fysisk aktivitet är enligt mig inte alls okej. Ni som gör det, skulle ni själva uppskatta att någon kom och talade om för er att ni måste göra si eller så?

• YokohamaNr2

Simskola har de inget val, där knorras det men som sagt man måste lära sig

Sonen har nu börjat Judo och verkar gilla det, vi har betalat så vi får se hur det blir när det är dags att förnya. Det jobbiga är att det är fredag kväll 18.30-19.30...

• Anfa

Tycker att det är viktigt att pusha lite !

När jag var liten så var jag lat (vilket jag fortfarande är lite nu). Och de satte mig på fotboll-gick bara en lektion. Piano-gick bara 4 lektioner. Karate- 2 lektionet. Jag "orkade" inte så då fick jag som jag ville. Men när jag blev äldre tonåring kände jag stt det var tråkigt att inte vara bra på någonting och att det var dumt att mina föräldrar inte pushat mig mer eller tvingat mig. Man fortsätter bli lat om föräldrar tillåter en att vara det. Barn behöver vägledning.

• Whitetrash86
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 10:34:32 följande:
    oj vilken dålig ridskola!
    Tycker jag inte, barnen får rida olika hästar varje gång och därav blir bättre på att rida, ist för att alltid sitta på samma häst.
    Men sen har dom inte ryktning för så pass små barn/nybörjare ändå.
  • sextiotalist

Vi har aldrig gjort det, erbjudit, men aldrig pushat eller tvingat. Finns inte i min värld. Simskolan var det enda som vi "tvingade" vårt barn varit med.
    Nej, jag tycker att barnens fritid ska få vara deras fritid (precis som för oss vuxna), jag har lite svårt med det är att barn måste ha organiserade aktiviteter, speciellt små 5-åringar.

Sambons äldre barn hade organiserade aktiviteter tills de sa ifrån. Ingen av dessa har det nu och har inte haft det sedan de var barn.

Jag hade flera organiserade aktiviteter, men jag hade inget val och nej, jag tyckte det inte var roligt. Man gjorde det för man måste.

• anyXX

Jag tror inte dottern känner det som att hon måste, hon har ju ändå kul! Själv älskade jag aktiviteter som barn och hade gärna gått på mer. Nu föreslog jag att hon ska gå en termin till och om hon vill sluta till hösten får hon såklart det och det tyckte hon lät bra. de har ju precis fått prova rida barbacka och det ville hon ju gärna göra igen... och hoppa såklart...! Hon kommer få rätt mkt hästgrejer i julklapp så då blir det nog lite roligare :) det där med bollsport var en bra tanke. Själv har jag tränat mycket dans, gymnastik osv men aldrig någon bollsport vilket gjorde att jag kände mig rätt kass i skolan. Om hon vill sluta med ridningen kanske hon vill testa fotboll framöver. Hon går på simskola också och två Aktiviteter räcker absolut.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Det som är kul just med ridskola är ju att vi har det tillsammans eftersom jag springer bredvid och hjälper till mkt i stallet. På simskolan tex klarar de ju sig helt själva. Ridskolan blir vår tillsammanstid :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Rocket Mania

Jag tycker det är superviktigt att pusha barnen genom tröga perioder. Man slutar exempelvis inte mitt i en termin (om inte något speciellt har hänt) utan fortsätter betalningsperioden ut.

• Mrs Green
    amalie79 skrev 2013-12-13 10:54:57 följande:
    Att faktiskt tvinga dem dit eller säga att barnet MÅSTE ha en fysisk aktivitet är enligt mig inte alls okej. Ni som gör det, skulle ni själva uppskatta att någon kom och talade om för er att ni måste göra si eller så?
    En vuxen får själv ta ansvar för sin hälsa, men jag tycker att det ingår i föräldraansvaret att se till att barn lär sig goda vanor. Mat, sömn, motion och tandborstning är inte förhandlingsbart hemma hos oss så länge jag har något att säga till om. 

Däremot behöver det förstås inte vara organiserade aktiviteter, bara de är fysiska. Att gå ut och springa eller cykla är ju minst lika bra. Men nu gillar min tjej att spela handboll och gå på juniorgympa på Friskis & Svettis, så då är jag tacksam för det. Den dag hon tröttnar på det får hon hitta på något annat, det viktiga är att hon rör på sig (minst ett par gånger i veckan, utöver skolgympan)
Svar på tråden Hur mycket "pushar" ni era barn vad gäller idrotttsaktiviteter?