BioBonus skrev 2013-12-27 15:00:21 följande:
Jag säger inte att det är optimalt. Men jag tror innehåller det per se är skadligt för alla så att man kan säga att det är en sanning för alla. Och riktlinjer är inte heller till för alla. Det är råd som man själv kan välja att ta till sig eller inte. Utifrån den egna individen.
Jag tror också att det i dagens samhälle finns väldigt många fler osjälvständiga och curlade barn. Som inte ens vid 19 års ålder kan klara sig själva i hemmet ens. Så varje mynt har två sidor.
Jag anser inte heller att en tremånaders bebis ska ha växelvis boende, utan täta (dagliga om möjligt) kontakter med den förälder den inte bor med. Att man inte ska amma för att kunna ha vv känns som att dra tänkte alldeles för långt. Men att en förälder bara ska få träffa sitt nyfödda barn nån timme i veckan kan inte heller främja barnets utveckling. För nog är anknytningen viktig, men också att barnet lär sig att vara trygg med fler personer än en enda människa.
Givetvis ska barnet träffa även den andra föräldern så ofta som möjligt, men det verkar ofta som om den andre föräldern tycker att det är så jobbigt att hen istället vill ha hem bebisen till sig i ett dygn eller mer.
Min dotters pappa och jag bodde aldrig ihop efter hon var född och han var välkommen hem till oss så ofta han ville och fick även gärna ta ut henne på promenad. MEN - det var i början högst en gång i veckan för att rätt snart bli några timmar var tredje vecka. Han tyckte helt enkelt att det var jobbigt, trots att jag inte befann mig i samma rum som honom och den lilla för det mesta utan passade på att t ex tvätta.
Det är inte bekvämt att bli förälder och man bör göra sitt bästa för att barnet ska må så bra som möjligt och framförallt att barnet ska känna sig tryggt.
Om man inte ska ta till sig de råd som finns angående barns boende - ska man då inte heller följa de råd som finns angående annat, som t ex dagis och skola, matvanor, etc? Det finns ju ingen barnspykolog som tagit fram riktlinjer för att jävlas med umgängesföräldrar.