• RockingSkåne

Hur födde du och hur gick det?

Svara sanningsenligt snälla! Kan vara intressant med lite statistik efter alla pajkastningstrådar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du och hur gick det?
  • maramiro84

Har genomgått Fyra mycket bra vaginala förlossningar, har fått sy 2-3 stygn vid alla förlossingar men mått välldigt bra efteråt och jag haddee inte ont och jag har inte fått några men varken direkt efteråt eller bestående.

• Lyckan 382

Jag svarade vaginalt utan bestående men. Jag blev klippt men sprack inget. Det har gått 3 mån sedan förlossningen och jag kan fortfarande känna värk i "skelettet" inuti... Ja, jag antar att det är själva bäckeningången. Men det är tydligen normalt och kan dröja sig kvar ett tag. Ca 10 veckor efter förlossningen sprack jag upp lite där jag sytts (under toabesök tror jag) men nu har det läkt igen också. Har som ett ärr där nu men det kan ju inte heller räknas som bestående men utan mer som normalt slitage ;)

• Lyckan 382

Jo, jag var lite urininkontinent i ca 3 veckor och kunde inte hålla in fisar heller... Otroligt pinsamt, men sånt går ofta över så behöver inte nödvändigtvis vara något att oroa sig för. Jag hade velat bli förvarnad om att det är normalt att underlivet är jättekonstigt utan att det betyder att man får bestående men för jag blev verkligen rädd där ett tag.

• Mercurialis

1. Vaginalt - inga bestående men.
    2. Kejsarsnitt - utan komplikationer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mamma till Philip Nova Elliot

1. Vaginal förlossning. Syddes en timme, hård ärrvävnad, ont mm. 2. Samma. 3. Planerat snitt, inga komplikationer. Dock inga men av de vaginala förlossningarna i nuläget men OM det mot förmodan blir fler barn (vi är klara) blir det snitt.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Fillis

En vaginal förlossning. Blev klippt och fick sy mycket. Min son var stor har haft problem med svanskotan och svanken sen förslossningen.

• Chaplin89

2 vaginala förlossningar helt komplikationsfria. Första förlossningen för drygt 4 år sedan, sprack ingenting var dock öm efteråt och det sved lite att kissa så små skrapsår var det väl. Hade avslag i ca 14 dagar, inga eftervärkar.

Andra förlissningen för 2 dagar sedan. Ingen bristning alls. Känner mig nästan återställd redan. Anslaget redan mycket mindre, inga problem alls vid toalettbesök. Lite mera eftervärkar! Stort barn 4420 g och fastnade med axlarna...

• Sandra O

Egentligen är det ju omöjligt för de flesta att svara att de fött vaginalt utan bestående men. De flesta av dessa men kommer nämligen inte att visa sig förren efter klimateriet.

Som sagt den vanligaste gynekologiska operationen i Sverige är för framfall. Så många av er som tror att ni inte har några men efter era förlossningar kommer att få värsta överaskningen om några år...

• I969

Två vaginala förlossningar, sydde en del efter första och hade domningar i flera år efter det. Efter andra sydde de om och då försvann domningarna nästan helt, vet inte hur detta har gått till... Jag svarade ändå bestående men.

• Fjonkis

Vaginal förlossning 7 stygn på 4 olika ställen, ett stygn var djupt de andra 6 stygnen var bara små rispor. Idag 4 veckor efter förlossningen så mår jag jättebra. Kunde inte önska mig en bättre förlossning, jag som var så rädd innan. Försöker vara duktig med knipövningar men det går sådär.

• Apotheosis

Vaginal förlossning. Redan 3 mån efter förlossningen fanns inga tecken på att jag överhuvudtaget fött barn. Nu har jag inte direkt varit nere med ficklampa och förstoringsglas och jag antar att där finns ett ärr där jag blev klippt men jag känner inte av det vare sig till vardags eller vid sex. Jag var relativt ung när jag fick barn och inbillar mig att problem så som svårigheter att hålla tätt och liknande är vanligare om man är äldre när man får barn? Jag är absolut inte påläst på ämnet men jag tänker mig att kroppen har lättare för att läka ju yngre den är?

Det enda jag känner av ibland är att ryggen känns öm eller gör ont precis där epiduralbedövningen sattes men det har ju inget att göra med att förlossningen var vaginal.

• EEJ

Ettan: akutsnitt pg. havandeskapsförgiftning v 31+6. Gick bra!
    Tvåan: Katastrofsnitt pg inga hjärtljud hos bebis. v. 33+5. Höll på att gå åt skogen men det gick bra trots allt.

• PrinsessanLeia

Jag har fött två harn vaginalt, en där jag fick en sfinkterruptur grad tre och vi den andra fick jag ett klipp. Har inga direkta men tycker att underlivet är lite förändrat.

• PrinsessanLeia

Bör dock onformulera frågan för nu förutsätts man vara inkontinent om man har bestående men, finns ju annat man kan råka ut flr också

• lennartsdotter

Första förlossningen: ett par stygn (ytliga bristningar)=ärrvävnad som skapade obehag och som åtgärdades med plastikkirurgi dvs. inga bestående men.
    Andra förlossningen: många stygn (ytliga bristningar)=inga problem alls.

Svar på tråden Hur födde du och hur gick det?